W dzisiejszym świecie marketingu internetowego przed pozycjonerem, webmasterem, marketerem stają dziesiątki jeżeli nie setki zadań, które musi wykonać, aby pobrać zasięg online witryny, produktu lub usługi. Mowa tutaj o mediach społecznościowych, PPC, marketingu treści, blogowaniu, marketingu mailowym, optymalizacji on-site, strategii contentowej, działaniach partnerskich, konkursach i tak dalej.
Dlaczego powinniśmy więc przejmować się budowaniem linków? Czy link building posiada jeszcze jakiekolwiek znaczenie? Oczywiście. Pracując w 2014 roku nad nowym projektem nie możesz zapominać o linkach. W dzisiejszym tekście spróbuję Ci wytłumaczyć dlaczego ? w sześciu krótkich punktach:
#1 ? Link building jest nadal najlepszym sposobem na zwiększenie zasięgu w wyszukiwarkach
Potwierdza to nie tylko Moz Blog, potwierdza to nie tylko sam Matt Cutts, ale również doświadczenie tysięcy pozycjonerów z całego świata. Oczywiście nie wszystkie linki będą korzystnie wpływały na zwiększenie zasięgu w rankingach. Pamiętaj, że mamy rok 2014 ? algorytmy Google są w stanie skutecznie wykrywać nienaturalne linki oraz próby manipulacji. Budowanie linków to obecnie promocja, a nie manipulacja. Twoje odnośniki muszą dodawać jakości ? w innym razie nie będą miały żadnej wartości.
Kiedy budujemy linki, które okażą się przydatne dla kogoś wtedy obie strony osiągają sukces. Odnośniki pozostają bazą algorytmu Google. Są najsilniejszym sygnałem rankingowym w SERPach. Im więcej jakościowych linków posiadasz tym większa Twoja widoczność i zasięg w wyszukiwarce.
#2 ? Linki jeszcze nigdzie się nie wybierają
Pozcyjonerzy to szybko ewoluujące, dostosowujące się do zmian kreatury. Większość działań optymalizacyjnych opiera się na Google ? natomiast aktualizacje algorytmu wyszukiwarki mają miejsce około 600 razy w roku. Pomimo ciągłych i coraz poważniejszych zmian, linki nadal odgrywają kluczową rolę i są ważne dla robotów Google. Nie wierzę, że w najbliższej przyszłości ulegnie to zmianie. Dlaczego?
Media społecznościowe nadal nie są idealnym sygnałem, który mógłby zastąpić linki w tworzeniu rankingów wyszukiwarkowych. Google nie może polegać na samym G+ lub innej sieci społecznościowej. Wystarczającym sygnałem nie jest również użyteczność i poziom zadowolenia użytkowników ? umieszcza to bowiem powóz przed koniem. Strony potrzebowałyby najpierw zdobyć odpowiednią ilość użytkowników, żeby sygnał tego typu miał jakąkolwiek wartość. Tak samo sprawa wygląda w przypadku author rank, który nie został jeszcze odpowiednio zaimplementowany.
#3 ? budowanie linków może poszerzyć świadomość marki
Podobnie jak w przypadku wielu innych aktywności marketingowych ? budowanie linków wpływa na poszerzenie świadomości marki, produktu lub dostępności danego biznesu, pozwalając zdywersyfikować grupę odbiorców. Było to prawdą jeszcze przed pojawieniem się Google i pozostaje cały czas niezmienne.
To między innymi dlatego Google od tylu lat korzysta z odnośników jako bazy swojej wyszukiwarki. Linki ? kiedy tworzone są naturalnie ? stanowią głos zaufania, który jedna strona przypisuje drugiej.
#4 ? Budowanie linków naturalnie uzupełnia inne działania marketingowe
Mówiłem to już kilkukrotnie i jeszcze raz powtórzę ? budowanie linków nie jest oderwaną od pozostałych strategią marketingową. Chcąc dobrze budować linki musisz jednocześnie tworzyć wartościowy kontent, narzędzie dające dostęp do nowych odbiorców, silną markę, obecność w mediach społecznościowych, ugruntowane stosunki z innymi przedstawicielami branży i tak dalej.
Wszystkie te czynności wspomagają budowanie linków ? całość działa również na odwrót. Link building skutecznie odbija się na efektywności pozostałych strategii marketingowych online.
#5 ? Budowanie linków pomaga tworzyć i utrzymać nowe zależności partnerskie
Działając w jednej niszy warto współpracować ze swoją konkurencją a nie na siłę ją zwalczać. Wymiana wartościowych odnośników pomiędzy kilkoma największymi serwisami w branży przyniesie im jedynie obopólne korzyści.
Automatyczne budowanie linków w dzisiejszych czasach to przeszłość ? działania takie są surowo karane. Wszystko musi być naturalne. Jedynie poprzez tworzenie relacji z przedstawicielami swojej branży będziesz mógł tego dokonać.
#6 ? Dobre linki wysyłają do Google pozytywne sygnały
Jeżeli działałeś w branży SEO przed 2012 rokiem to doskonale zdajesz sobie sprawę, że linki wtedy budowano jak najszybciej i w jak największej ilości. Po aktualizacji algorytmu do Pingwina sytuacja jednak diametralnie się zmieniła ? Google posiada obecnie dokładny system pozwalający na ocenę, które linki są dobre, a które złe.
Właśnie dlatego skupiaj się tylko i wyłącznie na linkach o wysokiej jakości ? w oczach przeglądarki będziesz wtedy zdecydowanie lepiej odbierany a Twoje rankingi ulegną znacznej poprawie!