Poradnik SEO 2014: Media społecznościowe i personalizacja

Witam Was w ostatnim ? przynajmniej w najbliższym czasie ? tekście uzupełniającym Poradnik SEO 2014. Tak jak obiecywałem wczoraj dzisiaj przyjrzymy się znaczeniu mediów społecznościowych oraz personalizacji i zmianom, które mogą zajść w tym zakresie w najbliższej przyszłości.

Nie chcąc niepotrzebnie przedłużać przejdźmy do konkretów. Zaczynamy!

Koneksje społeczne i interakcje coraz ważniejsze w sieci

O ile w rzeczywistości media społeczne nie sprawdziły się do tej pory jako optymalny czynnik oceniający wyniki wyszukiwania ? pomimo tego, że wielu specjalistów od optymalizacji tak wieszczyło ? to ich znaczenie w 2014 roku na pewno będzie wzrastało. Media społecznościowe na pewno nie zastąpią znaczenia bazy linkowej i ich rozwój w warunkowaniu rankingów wyszukiwania jest zdecydowanie wolniejszy niż przewidywano ? nie zmienia to oczywiście faktu, że trzeba o nich pamiętać!

Wskaźniki mediów społecznościowych takie jak ilość polubień na Facebooku lub wspomnień i retweetów na Twitterze posiadają jednak wyraźna korelację z wysokimi pozycjami w SERpach. Nie możemy jednak zapominać o jednym ? korelacja nie zawsze daje efekty w rzeczywistych wynikach. Co możemy przez to rozumieć? Między innymi tyle, że popularność danej w strony w rankingach i jednoczesna popularność w mediach społecznościowych jest po prostu zbiegiem okoliczności.

Chcąc dobrze pozycjonować musisz rozumieć relacje pomiędzy wyszukiwarkami i social media i pozostawać w nich jak najaktywniejszy. Google przecież połączyło swoją wyszukiwarkę z G+. Bing posiada silne powiązania z Twitterem i Facebookiem. Już teraz w niektórych wyszukiwarkach widzimy spersonalizowane wyniki wyszukiwania zależne od tego co przeczytali lub polubili nasi znajomi. Jeżeli internauta posiada jakiekolwiek powiązanie z marką/osobą to w przyszłości wyszukiwarki internetowe będą korzystały z portali społecznościowych w celu wyświetlania jak najbardziej wartościowych treści.

Personalizacja: dopasowanie do kraju i regionu

Podział na międzynarodowe i lokalne wyniki wyszukiwania zdaje się znajdować w jednym z głównych obszarów zainteresowania Google od dobrych kilku lat. Jest mnóstwo rzeczy do zoptymalizowania jeżeli chodzi o wyniki lokalne oraz międzynarodowe ? mowa tutaj między innymi o prawidłowym wykorzystaniu subdomen lub domen krajowych, tagowania podstron, stosowania kodów językowych oraz rejestrowania celów gograficznych w Google Webmaster Tools. Zaznaczenie miejsca swojej działalności na mapach Google+ lub Bing Places for Businesses jest również niezwykle istotne!

W tym samym czasie, po raz kolejny odnosić będziemy się do linków. Jeżeli pozyskujesz odnośniki z witryn, które są z Tobą powiązane z powodu lokalizacji geograficznej wtedy dla lokalnych wyników wyszukiwania osiągniesz zdecydowanie lepsze wyniki. Czynniki takie jak adres IP, lokalizacja serwera i tym podobne będą miały coraz mniejszy wpływ.

W tym zakresie media społecznościowe na pewno zaczną odgrywać bardzo ważną rolę. Przykładowo jeżeli w Polsce wiele osób posiada jaką firmę w kręgach Google+ wtedy informacja o niej zdecydowaniej szybciej pojawi się w SERPach dla naszego kraju.

Indywidualna historia wyszukiwań

Wyszukiwarki internetowe doskonale pamiętają czego szukałeś podczas korzystania z nich. Wiedza ta jest oczywiście wykorzystywana i przetwarzana i niezbędna do personalizowania kolejnych SERPów pod Twoje potrzeby. Wyszukiwarki internetowe ewoluują w stronę oferowania Ci dostępu do jak najdokładniejszych i najbardziej interesujących Cię informacji.

Wyobraź sobie, że jeszcze kilka lat temu wpisanie w Google frazy Polska ? Chorwacja nie wyświetliłaby Ci informacji związanych z ostatnim meczem Polaków na ME w piłce ręcznej. Obecnie natomiast zwraca wyniki w postaci zdjęć, artykułów dotyczących spotkania i tym podobnych.

Podsumowanie

2014 roku na pewno będzie okresem poszukiwań nowych rozwiązań jeżeli chodzi o zbieranie oraz ewaluację danych przekazywanych przez media społecznościowe oraz internautów. Chociaż na co dzień tego nie zauważamy, każde nasze korzystanie z Google przyczynia się w jakiś sposób do jego ewaluacji i do zmiany sposobu kreowania SERPów.

Czy będziemy świadkami prawdziwej rewolucji i odejścia od starych oraz sprawdzonych metod pozycjonowania w 2014 roku? Według mnie nie. Zaobserwujemy jednak wzrost znaczenia mediów społecznościowych oraz jeszcze szerzej zakrojone kampanie wyszukiwarek prowadzące do zwalczenia spamu, nieuczciwych praktyk SEO oraz wyrzucania z indeksu stron o niskiej i podejrzanej jakości.

Tags: