Linkbuilding z pewnością nie jest martwy. Cały czas posiada sens, jest wartościowy i powinien przynosić wymierne efekty. Niezależnie od tego co mówi Google linki praktycznie zawsze będą miały znaczenie ? no chyba, że dożyjemy czasów, w których wszystkie informacje będą cyfrowo przesyłane do naszych mózgów.
W przeciągu lat widzieliśmy jednak wiele zmian sprawiających, że inaczej podchodzimy do budowania bazy linkowej. Niektóre rodzaje odnośników prawie całkowicie straciły na swojej wartości (część może nawet zaszkodzić Twojej witrynie) inne natomiast cały czas posiadają dużą wartość i pozwalają zdecydowanie poprawić wyniki osiągane w SERPach.
Linkbuilding cały czas ma znaczenie
W momencie kiedy Google wreszcie było w stanie oddzielić słabej jakości linki i nie brać ich pod uwagę do wyceny i rankingowania przez algorytm, wartość odnośników skoczyła jeszcze bardziej. Chociaż wielu pozycjonerów zaczęło wtedy panikować i wieszczyć koniec obecnej ery linkbuildingu to tak naprawdę nic takiego nie miało miejsca. Gigant z Mountain View chciał po prostu ukrócić praktykę promowania nic niewartych odnośników. Dzięki temu nie tylko słabe linki całkowicie tracą znaczenie, ale dodatkowo te lepsze zyskują na wartości.
Jak rozróżniać linki pod względem jakościowym? Im łatwiej je uzyskać tym mniejszą posiadają wartość! Pozyskanie porządnego i wartościowego linku zawsze było trudne ? to właśnie dlatego powstało tyle metod i ?dróg na skróty?, które obecnie są całkowicie nietolerowane przez Google.
5 czynników wpływających na jakość linku
Pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać na pewno nie brzmi: ?jak pozyskuje odnośniki?. Powinno brzmieć raczej ?jak powinien wyglądać dobry jakościowo odnośnik??. Jeżeli jesteś w stanie odpowiedzieć na to pytanie wtedy będziesz w stanie prowadzić profesjonalną kampanię linkbudilngową. Odcinając indywidualne czynniki każdego pojedynczego linku (za każdym razem mogą być one trochę inne) możemy stworzyć listę 5 podstawowych elementów, które mają wpływ na jakość linków:
- Link powinien wychodzić ze strony silnie powiązanej tematycznie z Twoją witryną
- Powinien kierować ze strony o bogatej merytorycznie treści do strony powiązanej
- Linki muszą mieć wartość dla czytelników
- Internauta musi chcieć w nie kliknąć
- Różnić się nawet jeżeli prowadzi do tej samej strony co poprzedni odnośnik (z wyjątkiem nazw firmowych).
Wszystko sprowadza się więc do jednego punktu ? do tego jak na link patrzył będzie internauta. Jeżeli odnośnik nie jest dla niego istotny wtedy dla wyszukiwarki również nie będzie miał większego znaczenia. Staraj się utrzymywać linki na takim poziomie, żeby ludzie chcieli w nie klikać. Jakby bowiem nie było, to właśnie to jest głównym celem SEO.
Nie zapominaj o sile linków z mediów społecznościowych
Chociaż wielu pozycjonerów dalej temu zaprzecza, to według mnie media społecznościowe odgrywają w dzisiejszym pozycjonowaniu coraz większą rolę. Socjalizacja treści jest naprawdę ważna i pozwala znaczenie poprawić pozycję w rankingach.
Jak wygląda obecnie rozkład sił pomiędzy znaczeniem linków a odnośników z mediów społecznościowych? Jestem skłonny stwierdzić, że proporcja jest wyrównana. Z czasem jednak nie zdziwiłbym się gdyby przewaga była przepychana w stronę social media ? w końcu takie są oficjalne plany Google.