Algorytm Google przywiązuje tak dużą wagę do akumulacji linków na stronie, że osoby zajmujące się budowaniem zaplecza odnośników często mogą zapominać o tym jak duża wartość za nimi stoi. Wysokiej jakości backlinki są kluczem do wysokich pozycjach w rankingach nawet w przypadku najbardziej konkurencyjnych SERPów.
Jak się jednak okazuje, nie jest to jedyna wartość dodana, którą niosą ze sobą linki. O ile większość klientów skupia się na trafficu i właśnie zwiększenie ruchu traktuje jako wykładnik skutecznej kampanii SEO, to link building może być wykorzystany również do innych celów. Mowa tutaj między innymi o:
- Brandingu,
- Budowaniu autorytetu,
- Budowaniu więzi i sieci kontaktów,
- Promocji.
Oczywiście doskonale zdaję sobie sprawę, że pozyskanie linków w dzisiejszym środowisku SEO może być dużym wyzwaniem. Google z jednej strony wymaga od nas posiadania odpowiedniej ilości linków w celach rankingowania, z drugiej jednak regularnie karze pozycjonerów za próby pójścia na skróty. Niestety, chcąc uzyskać sporą ilość odnośników w krótkim czasie trzeba sięgnąć po praktyki uważane przez algorytmy za black hat SEO.
Branding
Linki widoczne są dla ludzkiego oka, nie tylko dla samej wyszukiwarki. Dzięki temu można korzystać z nich w celach brandingowych i budowania rozpoznawalności marki. Klienci, czytelnicy wierzą i darzą ufnością marki, które znają. Właśnie dlatego anchory powinny w miarę regularnie zawierać nazwę Twojej marki ? o ile wydawać by się mogło, że Google nie będą podobały się takie praktyki, to doświadczenia wielu pozycjonerów pokazują, że jest całkowicie inaczej.
Nawet jeżeli użytkownik pierwszy raz nie kliknie w linki widzą nazwę Twojej marki, to jeżeli będzie częściej na nią trafiał, wtedy zwiększa się prawdopodobieństwo, że w końcu odnośnik otworzy.
Autorytet
OK. Załóżmy, że branding linkami okazał się udany. Nie oznacza to jednak, że kojarzy się pozytywnie. Warto zadbać o budowę odpowiedniego autorytetu. Chodzi mi jednak o inny autorytet niż ten numeryczny, który rozpatrują boty wyszukiwarkowe.
Postaraj się umieścić odnośniki brandowane lub normalne do swojej strony na witrynach posiadających wysoki autorytet wśród użytkowników sieci. Jeżeli ktoś zaufany poleca Ciebie, to znaczy, że możesz liczyć na większą liczbę odwiedzin.
Budowanie więzi
Budowanie linków bez budowania więzi i sieci kontaktów mija się z cele ? szczególnie w dzisiejszych realiach pozycjonerskich. Jeżeli posiadasz dobrą pozycję w swojej niszy/branży i dobry kontakt z innymi jej przedstawicielami wtedy zdobywanie linków okazuje się zdecydowanie prostsze.
Social media to nie wszystko ? wiem, że daliśmy się im zwariować, ale istnieje wiele innych sposobów na budowanie więzi z użytkownikami i członkami Twojej niszy. Kampanie link buildingowe pozwalają natrafić na nowych klientów/partnerów/kontrahentów. Nie możesz o tym zapominać.
Promocja
Po raz kolejny uzależniamy się w tym zakresie zbyt silnie od mediów społecznościowycch. Nie twierdzę, że są złe. O ile Google nie uwzględnia ich w swoim algorytmie to potrafią mieć niebezpośredni wpływ na rankingowanie i silnie podbić traffic.
Musimy jednak pamiętać, że nie są jedyną efektywną formą promocji. Oprócz nich nie możesz zapominać o budowaniu linków. O ile informacja o Tobie lub odnośnik w social mediach bardzo szybko zatraci się w gąszczu informacji, to odpowiednio zdobyty link może znajdować się w sieci praktycznie wiecznie (no, po prostu bardzo długo :P).