Etyczne zasady prowadzenia kampanii pozycjonerskich są popularnym sposobem sprzedaży swoich usług wśród wielu agencji oraz konsultantów ? czym jednak tak naprawdę jest etyczne SEO?
Najprostszą odpowiedzią będzie po prostu podążanie za konkretnymi wytycznymi odnośnie uczciwego i zgodnego z przyjętymi zasadami pozycjonowania. Trzymając się w tych wskazówek utrzymasz swoją reputację, klientów oraz wyszukiwarki internetowe na wysokim poziomie zadowolenia. SEO ulega zmianie cały czas ? jeżeli jednak zawsze postępować będziesz etycznie wtedy większa szansa, że w dłuższym okresie czasu nie będziesz musiał całkowicie modyfikować swoich dotychczasowych strategii.
#1 ? śledź oficjalne poradniki wyszukiwarek internetowych
Na sam początek, rzecz najbardziej oczywista. Wyszukiwarki internetowe posiadają swoje własne elementarze postępowania. Naucz się zapisanych w nich zasad i śledź jakiekolwiek aktualizacje:
Zawierają w sobie opisy treści, które wyszukiwarki chciałby przedstawić użytkownikom w wynikach wyszukiwania, rekomendacji techniczne ułatwiające indeksowanie witryn, porady jakościowe odnośnie tworzenia treści, wskazówki dotyczące organizacji strony w celu uzyskania lepszych efektów oraz listę rzeczy niezbędnych do optymalizacji oraz promocji serwisu, jak i tych, których należy unikać.
Oczywiście nie musisz stosować się do tych zasad jak do instrukcji prostych poleceń ? chodzi raczej o zrozumienie ogólnego sensu i tego co chce przekazać nam wyszukiwarka. Dzięki temu osiąga się lepsze wyniki.
#2 ? skup się na tym co przynosi efekty
O ile istnieje wiele skutecznych i prostych technik pozycjonowania, to rozdrabniając się na SEO regionalne oraz w skali krajowej lub międzynarodowej potrzebujemy już całkowicie innych zestawu strategii.
Z ich ogromu należy wybrać te, które nie tylko są najskuteczniejsze, ale jednocześnie skupiają się na podniesieniu organicznego ruchu w wyszukiwarce. Każdy może dokonać prostej optymalizacji podstawowych elementów strony ? w przypadku osiągającej słabe wyniki witryny na bardzo konkurencyjnym rynku nie przyniesie to jednak zadowalających efektów. O wiele lepsze okaże się budowanie autorytetu poprzez nową i interesującą treść oraz link building. Później ? kiedy strona zacznie zyskiwać z powodu tych czynników, można zająć się podstawową optymalizacją tagów, tytułów, kategorii i tak dalej.
Wykonanie najprostszych zadań na początku wcale nie warunkuje sukcesu w świecie SEO. O wiele lepsze efekty przynosi skupienie się na tych najważniejszych!
#3 ? oddziel SEO od pozostałych działań
Jestem wielkim fanem świetnego designu i user-experience. Wierzę, że świetna treść musi być uzupełniona odpowiednią szatą graficzną jeżeli chcemy osiągnąć lepsze efekty. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie musi być oddzielone od nich czynników, które sprawiają, że SEO staje się łatwiejsze, ale tak naprawdę do SEO nie należą.
Kiedy Google ogłosiło, że prędkość ładowania strony zostanie uznana za czynnik rankingowania, wiele agencji oraz konsultantów zaczęło sprzedawać strategie optymalizacji witryn pod tym względem lub dodały je do swoich dotychczasowych strategii. Jak się jednak ostatecznie okazało nowe kryterium odbiło się na bardzo małym procencie stron.
Głównym celem SEO jest zwiększenie liczby użytkowników, konwersji, sprzedaż, przychodów, zysków z inwestycji i tak dalej. Prowadząc prace nad stroną zauważysz wiele korzystnych możliwości, które nie będą miały nic wspólnego z SEO. Podziel się nimi ze swoimi pracownikami lub klientami ? nie pozwól jednak, żeby przysłoniły Ci prowadzenie głównej kampanii pozycjonerskiej.
#4 ? bądź szczery odnośnie oczekiwań
Zależy Ci na jak najlepszych kontaktach z pracownikami i klientami. Bezpośrednie mówienie im tego czego nie chcą usłyszeć na pewno nie polepszy Twojej sytuacji na rynku. Z drugiej jednak strony nadmierne wychwalanie usług i produktów spowoduje, że później ciężko będzie Ci osiągnąć taką wydajność.
Praktyki pozycjonerskie wymagają czasu ? w przypadku najbardziej konkurencyjnego rynku upłynąć mogą długie miesiące zanim zauważalne będą stałe i utrzymujące się efekty. Reklamowanie swoich usług jako błyskawicznych i przynoszących natychmiastowe efekty często wprowadza klientów w błąd i sprawia, że mogą być niezadowoleni z naszej oferty.
Aby zaprezentować widoczne efekty czasami potrzebne jest sześć tygodni. Czasami będzie to natomiast sześć miesięcy. Kolejna ważna sprawa to określenie potencjalnego wzrostu ruchu na stronie. Jeżeli klient inwestuje tysiące dolarów w kampanię, a następnie okazuje się, że ruch organiczny zwiększył się o kilkudziesięciu użytkowników w miesiącu wtedy na pewno nie będzie zadowolony. W takim przypadku warto poszukać innych liczb, pokazując lepsze wyniki ? które na pewno uda się znaleźć.
Oczywiście nie musiałbyś tak robić, gdybyś na samym początku podał uczciwe projekcje zmiany w dotychczasowym ruchu. Jeżeli będą one pokrywać się z rzeczywistymi rezultatami wtedy klient będzie na pewno bardziej zadowolony.
#5 ? nie wykorzystuj nadmiernie dziur wyszukiwarki
Jeszcze kilka lat temu pozyskiwanie linków ze stron charytatywnych miało miejsce na porządku dziennym. Twitter przepełniony był pozycjonerami zbierającymi pieniądze na rzecz uzyskania zysków. W rzeczywistości większość tych kampanii była projektowana w celu pozyskania linków z wysokim autorytetem.
Praktycy SEO przejechali się również na wpisach gościnnych na blogach, które obecnie znalazły się pod mocną krytyką ze strony Google.
#6 ? respektuj wartości swoich pracowników
Agencje współpracują z różnymi rodzajami klientów. Większość z nich może nigdy nie mieć żadnych uwag. Inni natomiast mogą zalewać Cię pytaniami, uwagami i tak dalej. W sieci tworzonych jest wiele interesów związanych z często nieetyczną działalnością ? pornografia, hazard i tym podobne. Jeżeli pracownik nie chce pracować nad takim projektem, to szanuj jego wartości i nie zmuszaj go do tego.