Jeszcze w czerwcu, Matt Cutts brał udział w corocznej konferencji You&A w SMX Advanced w Seattle. Podczas jednogodzinnego wystąpienia rozmawiał z Dannym Sullivanem przed zgromadzoną publicznością. W czasie spotkania poruszano bardzo wiele tematów. Cała rozmowa trafiła na kanał YouTube SMX i z pewnością warta jest poświęcenia godziny:
Osobiście w głowie utknęło mi jedno zdanie. Cutts stwierdził, że link building to sporo potu oraz kreatywności. Ciekawe porównanie, nie sądzicie?
Era drogi na skróty dawno się skończyła
Danny zadając pytania Mattowi chciał uzyskać jak najwięcej szczegółów, wymuszając dokładne odpowiedzi. Matt Cutts szczerze stwierdził natomiast, że linki nadal mają znaceznie, ale nie są już skrótami pozwalającymi osiągnąć efekty szybko i bez większych problemów. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na cztery czynniki, o których mówił głównodowodzących Google ds. walki ze spamem:
- era, w której linki gwarantowały szybkie rankingowanie dawno się skończyła,
- link building nie umarł,
- linki pełnią obecnie rolę czynników świadczących o reputacji internetowej,
- kreatywność w Sieci jest zdecydowanie ważniejsza niż jakiekolwiek narzędzi, produkt lub usługa pozycjonerska.
Spocisz się przy link buildingu
Droga na skróty nigdy nie jest dobra. Słyszymy to tak naprawdę od najmłodszych lat ? jest to wiedza fundamentalna przekazywana we wszystkich kolejnych fazach rozwoju. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że próbowanie ścieżek na skróty często prowadzi do ruiny. Nieważne od tego czy zasadę tę zastosujesz w filozofii, sporcie, codziennym życiu, czy też SEO ? jest w niej wiele prawdy.
Nie było tak jednak zawsze. Jeszcze kilka lat temu spamerskie linki działały i to z naprawdę bardzo dużą skutecznością. Właśnie dlatego ludzie tworzyli po tysiące linków bardzo słabej jakości i wystarczyło to, aby zajmować wysokie pozycje. Każdy chodził na skróty i każdy osiągał dobre rezultaty. Z czasem jednak Google dojrzało swój błąd, zaczęło zmieniać zasady gry. Ludzie muszą ufać wynikom wyszukiwania bowiem inaczej nie skorzystają z usługi albo nie kupią produktu ? w takim razie SERPy nie mogą opierać się na prostym oszustwie. Chcąc być odpowiednio i dobrze zrankingowany musisz się odpowiednio postarać.
Kreatywność najważniejszym narzędziem?
Link building w dzisiejszych czasach to sposób na reklamowanie marki, produktu, przedsiębiorstwa lub strony internetowej przy użyciu linków. Nie oznacza to oczywiście, że linki powinieneś traktować jako najważniejszy element i na ich rzecz ignorować inne możliwości. Musisz znać ich wartość, wiedzieć kiedy po nie sięgnąć, zdawać sobie jednak sprawę, że na stole mogą znajdować się również inne narzędzia.
Kiedy w grę wchodzi rzeczywiste budowanie linków, najważniejszą rolę odgrywa kreatywność. Najlepszym sposobem i narzędziem link buildingu jest ludzki mózg. To właśnie my jesteśmy w stanie być na tyle kreatywni, pomysłowi i patrzący w przyszłość, że żadna technologia nie będzie w stanie się z nami równać.
Dzisiejsze kampanie link buildingowe nie mogą być automatyczne ? muszą być personalizowane, tworzone przez ludzi, przemyślane i przeanalizowane. Nie ma miejsca na skrótcy, nie ma miejsce na outsourcing, link stuffing i tym podobne.
Jedynie pot, ciężka praca, kreatywność, doświadczenie oraz chęci dotarcia do drugiego człowieka pozwolą przygotować efektywną kampanię linkbuildingową.