Dlaczego nie powinieneś ignorować obrazków w SEO?

Kiedy myślimy o pozycjonowaniu zazwyczaj skupiamy się na słowie. Zapominamy jednak, że wyszukiwarka Google daje obecnie możliwość znajdywania również obrazów i materiałów wideo (tym drugim przyjrzymy się w kolejnym wpisie). Bardzo często jednak przy budowie strategii optymalizacyjnej pod wyszukiwarki całkowicie o nich zapominamy.

Sam często łapię się na tym, że kiedy myślę SEO od razu kieruję wzrok w stronę tekstu. Czy jednak obrazki nie są jego uzupełnieniem? Powinniśmy korzystać z nich częściej, lepiej je obrabiać oraz lepiej opisywać. Dzisiaj chcę Ci wytłumaczyć dlaczego i jednocześnie pokazać jak możesz to zrobić!

Dlaczego mogą być tak ważne. Za wszystkim stoi słowo klucz ? wskaźnik CTR (click-through rate).

Tekst oczywiście najważniejszy

Na pewno nie chcę tutaj zaprzeczać, że największą wartość posiada tekst. To właśnie on z wyszukiwarki prowadzi bezpośrednio do naszego serwisu. I to właśnie on jest pierwszym krokiem w stronę konwersji.

Jak się jednak okazuje, umieszczanie obrazów w postach na platformach społecznościowych takich jak Facebook oraz Twitter zwiększa szansę zaangażowania użytkowników. Według najnowszych badań sprawdza się to również w przypadku kanału wyszukiwań organicznych.

Nie jest niczym skomplikowanym, aby zrozumieć, że jeżeli wyświetlasz się nie tylko w podstawowej zakładce, ale również w zakładce grafika wtedy ogólnie poprawia się widoczność marki, którą reprezentujesz w sieci. Jak jednak obrazki mają się do klasycznych wyników wyszukiwania w SERPach?

Obrazy

Większość stron posiada obrazy i grafiki na swoich stronach. Chcąc jednak zwiększyć swoje szanse na pojawienie się ich w grafikach lub uniwersalnych wynikach wyszukiwania należy zadbać o ich odpowiednią optymalizację.

Krzywe na poniższym wykresie pokazują wskaźnik CTR dla wyników klasycznych (strony www, treść pisana) oraz dla obrazków. Na dolnej podziałce znajduje się miejsce w wynikach wyszukiwania (klasycznych), na lewej natomiast poziom wskaźnika CTR. Oznacza to, że od trzeciej pozycji w SERPach, grafiki przyciągają zdecydowanie więcej uwagi użytkowników!

Co powinieneś zrobić więc z taką informacją? Zoptymalizować posiadane na swojej stronie grafiki pod wyniki wyszukiwania!

6 wskazówek jak zoptymalizować grafiki

W tym miejscu na pewno nie odkryję Ameryki, wiele osób nie pamięta jednak o tych podstawowych zasadach. Większość pochodzi bezpośrednio z poradnika Google dla początkujących pozycjonerów oraz oparta jest na powszechnych praktykach osiągających dobre wyniki SEO-ekspertów:

  • Odpowiednia strategia ? pomyśl jakie obrazki i grafiki chciałbyś znaleźć w wynikach wyszukiwania. O ile przyjęło się mówić, że każdy obraz powinien być odpowiednio optymalizowany (na przykład poprzez nadanie właściwej nazwy), to w rzeczywistości lepiej jeżeli będzie to swojego rodzaju mix. Twoich własnych, autorskich grafik związanych z marką oraz tych pochodzących ze stocków.
  • Jakość obrazu ? jakość grafiki ma ogromne znaczenie. Jeżeli wskaźnik CTR ma być wysoki, zdjęcie również musi prezentować sobą odpowiedni poziom. Gdy jest rozmazane, posiada zbyt małą rozdzielczość lub źle wykadrowane, wtedy nie spotka się z zainteresowaniem.
  • Opis grafiki ? Istnieją dwa bardzo ważne elementy jeżeli chodzi o opis obrazów. Nazwa, którą im przypisujesz oraz tekst alternatywy (alt text). Nazwa to zazwyczaj kilka zwięzłych i dokładniej opisujących obraz słów (najlepiej jeżeli są to dodatkowo słowa kluczowe). Nie możesz jednak popadać w skrajność. Alt text wyświetla się natomiast w momencie gdy grafika nie może zostać zrenderowana (jest to niezwykle ważne między innymi w przypadku osób niedowidzących korzystając ze specjalnego rodzaju urządzeń odczytujących rzeczy zapisane na ekranie). Alt text to zaledwie kilka słów, które przekazują więcej informacji o tym, co znalazło się na obrazku.
  • Rozmiar pliku ? jednym z elementów optymalizacji obrazków jest zapewnienie, że nie będą posiadały zbyt dużo kilobajtów i nie będą spowalniały procesu ładowania się strony. W związku z tym korzystaj ze standardowych formatów (.png jest jednym z najmniejszych) i nie przesadzaj z rozdzielczością jeżeli nie jest to potrzebne!
  • Sitemap obrazów ? zastanów się nad wprowadzeniem klasycznego sitempau jednak dla obrazów. Dzięki temu algorytm Google o wiele łatwiej będzie wstanie natrafić na Twoją stronę.
  • Znaczniki semantyczne ? nie zapomnij o znacznikach zdjęć, ktre są coraz bardziej istotniejsze jeżeli chodzi o komunikowanie się z wyszukiwarkami odnośnie treści znajdujących się na stronie.

Wielu pozycjonerów ignoruje obrazki. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść! Szczególnie, że dzisiejsze CMSy pozwalają w bardzo łatwy sposób nimi zarządzać.

Tags: , ,