Od tłumaczenia ostatniego rozdziału Przewodnika dla początkujących w budowie linków autorstwa MOZ minął ponad miesiąc. Z góry przepraszam Was za taką opieszałość w publikacji ? pozostałe części będą pojawiały się już regularnie ? w przeciągu najbliższych tygodni. Dzisiaj na tapetę bierzemy rozdział piąty, zatytułowany Narzędzia analityczne i pomiarowe.
W momencie gdy linki zaczęły pracować, jak masz udowodnić sobie lub klientom, że rzeczywiście przynoszą efekty? Narzędzia analityczne i miary podane w tym rozdziale pozwolą Ci tworzyć zaawansowane i atrakcyjnie graficznie raporty. Zaczynamy!
Siła domeny
Siłę każdej domeny możemy zdefiniować jako skumulowaną wartość całej domeny. Zamiast patrzeć na to co wnoszą pojedyncze strony skupiamy się na szerszej perspektywie, oceniając ogólną siłę naszego projektu.
Siła domeny zazwyczaj określana jest jako domain authority lub page authority.
PageRank obliczany jest przez Google bazując na liczbie i jakości stron prowadzących do danej strony internetowej. Całość mieści się w skali od 1-10, gdzie 10 to wartość największa. Możemy wykorzystywać PR strony domowej danej witryny, aby określić jej ogólną moc. Technicznie jest to jednak PageRank pojedynczej strony ? cały czas pełni jednak rolę bardzo dobrego wskaźnika. Większość witryn będzie bowiem linkowała właśnie do strony głównej.
Należy zauważyć, że PageRank podawany przez zewnętrzne narzędzia analityczne a rzeczywisty PR Google różnią się od siebie. Ten pierwszy widoczny jest po zainstalowaniu Google Toolbar w przeglądarce ? zazwyczaj aktualizowany co 3-4 miesiące przez Giganta z Mountain View. Rzeczywisty PageRank jest natomiast odświeżany zdecydowanie częściej, wręcz na bieżąco.
Domain Authority natomiast, to autorskie narzędzie chłopaków z MOZ, które przydziela ocenę punktową w skali od 0 do 100, gdzie 100 to ocena najwyższa. Wykorzystuje serię sygnałów i próbuje określić jak dobrze domena jako całość będzie wypadała w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli chodzi o budowanie linków, siła strony jest bardzo dobrą miarą, z której warto korzystać ? chcemy bowiem zdobywać odnośniki z podstron o dużej sile. Jednak kiedy cała domena posiada dużą wartość, wtedy możesz zyskać jeszcze więcej.
Przykładowo CNN posiada PageRank na poziomie 8 i Domain Authority na poziomie 99. Wiele stron linkuje do CNN ponieważ jest to autorytet dostarczający treści wysokiej jakości. W związku z tym autorzy CNN nie będą linkowali do stron o słabej jakości. Jeżeli pozyskałeś od nich link, wtedy możesz czuć się wyróżniony.
Narzędzia pozwalające na mierzenie siły domeny
- Rozszerzenie PR dla Chrome – https://chrome.google.com/webstore/detail/pagerank-status/hbdkkfheckcdppiaiabobmennhijkknn
- MozBar mierzący Domain Authority – http://moz.com/tools/seo-toolbar
- Google Toolbar dla IE – http://www.google.com/toolbar/ie/index.html
Siła strony
Wielokrotnie będziesz miał okazję pozyskania linku ze strony, która już istnieje ? w odróżnieniu od nowej strony, która została stworzona w związku z publikacją postu na blogu. Przykładem może być swój rodzaj listy, do którego dodany zostanie po prostu Twój odnośnik.
W takich przypadków warto ocenić jak silna jest podstrona, aby wiedzieć ile zyskać możesz dzięki takiemu linkowi ? i czy warto ubiegać się o jego pozyskanie. Tutaj stosuje się dwie główne miary, praktycznie takie same jak w poprzednim przypadku ? Page Rank oraz Page Authority.
Page Authority jest bardzo zbliżony do Domain Authority. Różnica polega jedynie na tym, że bada pojedynczą stronę zamiast całej domeny.
Anchory
We wcześniejszych rozdziałach przypatrywaliśmy się już zagadnieniu anchor textów, teraz spróbujemy prześwietlić je pod kątem znaczenia dla miar i narzędzi pomiarowych SEO.
Typowy anchor potrafi dać bardzo dużo informacji Google na temat tematu strony, do której kieruje odnośnik. Jeżeli więc linkuję do strony korzystając ze słów ?ćwiczenia siłowe?, wtedy istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że odnośnik zaprowadzi użytkownika do witryny poświęconej ćwiczeniom siłowym. Google korzysta z tych informacji i traktuje je jako jeden z elementów rankingowych. W tym przypadku algorytm może zadecydować, że strony korzystające z frazy kluczowej ?ćwiczenia siłowe? lub zbliżonej powinny być wyżej rankingowane.
Przez wiele lat posiadanie ogromnej ilości linków kierujących do Twojej strony z anchorów składających się z interesujących Cię słów kluczowych było świetnym sposobem pozycjonowania. O ile nadal metoda ta ma znaczenie to można zauważyć, że jej moc wyraźnie osłabła. Jest to spowodowane najprawdopodobniej nadmierną optymalizacją anchorów przez pozycjonerów.
W związku ze zmieniającą się naturą i odbiorem anchor textów w ich przypadku warto zachować ostrożność ? szczególnie podczas budowania linków. Staraj się nie stosować tych samych anchorów w nadmiernej ilości odnośników, szczególnie kiedy mówimy o linkach nie najwyższej jakości.
Narzędzia pozwalające na kontrolowanie anchor textów:
- Open Site Explorer – http://www.opensiteexplorer.org
- Majestic SEO – http://www.majesticseo.com/
- AHREFS – http://ahrefs.com/
Liczba linków
Podczas prowadzenia kampanii link buildingowej na pewno będziesz chciał wiedzieć ile linków do tej pory udało Ci się pozyskać. Oprócz tego będziesz chciał sprawdzić jak Twoja strona wypada na tle konkurencji.
Jak wspominaliśmy we wcześniejszych rozdziałach duża liczba odnośników może Ci sporo pomóc. Nie możesz jednak zapominać, że jakość ma tutaj największe znaczenie.
Jako narzędzie pomiarowe liczba linków przydaje się w dwóch przypadkach:
- Mierzenie postępów, efektywności kampanii budowania linków
- Prowadzenia badań porównawczych pomiędzy Twoją witryną, a stronami konkurencji
- Idealnie sprawdzą się tutaj narzędzia zaproponowane w podrozdziale dotyczącym anchor textów.
Linkujące domeny root
Aby nie pogubić się w ogromnej ilości odnośników, zamiast zliczać linki możesz podliczać linkujące domeny root. Przykładowo, gdy CNN linkuje do Ciebie z pięciu różnych wpisów to jest to tak naprawdę jedna linkująca domena root (cnn.com).
Liczba takich linkujących domen root to o wiele silniejszy sygnał niż sama liczba linków. Pokazuje bowiem zdecydowanie lepiej prawdziwą popularność strony. Jeżeli cofniemy się do zagadnienia traktującego o przeliczaniu przez Google linków na ?głosy?, to tak naprawdę każda witryna posiada tylko jeden głos, który może na Ciebie oddać. Niezależnie jak wiele razy do Ciebie linkowała, cały czas traktowane jest to jako jeden głos.
Znaczenie linkującej do nas strony
W świecie pozycjonerów temat ten wywołuje sporo dyskusji. Czy ważność i znaczenie danej witryny jest silnym sygnałem, z którego korzysta Google podczas ustalania wartości linku? Logia podpowiada, że powinien to być silny sygnał ? naturalne jest, że istotne dla społeczności strony będą linkowały między sobą. Z drugiej jednak strony jeżeli BBC zalinkuje do Twojej strony mówiącej o kawie? Nie odrzucisz przecież tego linku tylko i wyłącznie z powodu, że BBC nie jest serwisem poświęconym piciu kawy.
Patrząc na chwilę poza świat budowania linków przypomnij sobie najważniejsze. W budowaniu trafficu chodzi przede wszystkim o konwersję przypadkowego Internauty w klienta lub użytkownika. W związku z tym linki powinniśmy umieszczać tam, gdzie możemy trafić na potencjalnych klientów.
Jeżeli Google rzeczywiście odchodzi od zwracania uwagi na anchor texty tak jak pisaliśmy wcześniej, wtedy pozyskiwanie linków z ważnych i popularnych stron może stać się silnym sygnałem rankingowym.
Obecnie najlepszym rozwiązaniem jest skupienie się na jakości, aby mieć pewność, że przyciągamy właściwy rodzaj odbiorców.
Umiejscowienie linków na stronie
Wyobraź sobie, że mieszkasz w Suwałkach i prowadzisz bloga na temat kawy. Masz zamiar wymienić się ze swoimi czytelnikami linkiem do strony lokalnej kawiarni serwującej najlepsze espresso na świecie. W którym miejscu na stronie umieściłbyś link?
Jeżeli chcesz, aby naprawdę został zauważony wtedy trafi na pewno na główną sekcję strony, gdzie na sam jej szczyt lub wpleciony w tekst. Na pewno link ten nie trafi do stopki, czyż nie? Wielu użytkowników może po prostu nie dojechać do samego dołu strony ? nawet jeżeli to zrobią, to nie spodziewają się znalezienia w stopce żadnych interesujących linków.
Google obecnie jest w stanie określić dokładnie pozycję linku na stronie i na tej podstawie przypisać mu konkretną wartość. Jeżeli coś znalazło się w stopce, wtedy Google automatycznie redukuje wartość takiego odnośnika zakładając, że nie będzie on interesujący dla odbiorcy.
Gigant z Mountain View agreguje zebrane w ten sposób wyniki. Jeżeli okaże się więc, że 50% linków prowadzących do Twojej witryny znajduje się w stopce, to może to sugerować stosowanie link-buildingu słabej jakości i zwiększyć podejrzenia Google.
W związku z tym powinieneś mieć pewność, że Twoje linki umieszczane są wewnątrz tekstu lub w okolicach ?ważniejszych? części witryny internetowej.