Eksperci SEO mają świadomość jak podstępna może być ich praca. Jeszcze dziś strony którymi zarządzasz mogą mieć świetne wyniki w wyszukiwarkach, a już jutro mogą spaść wiele miejsc w dół.
Czy to wina update’u Google albo zgłoszenia ręcznego? Straciliśmy backlinki? Ktoś dokonał plagiatu naszej treści? A może problem leży po stronie developerów?
Właściwie każdy czynnik może doprowadzić do nagłego osłabienia rankingów SEO, od contentu złej jakości do ataku hakerów. Dla każdego specjalisty od SEO utrzymywanie wysokiej pozycji rankingów jest jednym z głównych czynników wpływających na zawodową samoocenę. Najprościej mówiąc, jeśli nie potrafisz zwiększyć pozycji w rankingach ani przyciągnąć ruchu na stronę, to co z Ciebie za ekspert od pozycjonowania?
W poniższym mini-poradniku przedstawię kilka najważniejszych przyczyn powodujących spadek wartości rankingów. Dzięki poniższym wskazówkom każdy będzie mógł zostać SEO-ninją.
Sprawdź otrzymane kary
Pierwszy krok jest bardzo prosty. Jeśli dana podstrona lub cała witryna otrzyma karę manualną, otrzymasz odpowiednie powiadomienie. Całe szczęście Google jest bardzo konkretne w opisywaniu co powoduje poszczególne kary. W takich przypadkach odkrycie dlaczego Twoja strona ma gorsze rankingi albo została całkowicie usunięta z indeksowania nie będzie problemem.
Złą wiadomością jest fakt, że ciężko pozbyć się tego rodzaju kar. Czasami więcej sensu ma usunięcie ukaranych podstron zamiast walczenie o pozbycie się kary. Tak jest w przypadku, gdy Twoja strona została oznaczona jako spam.
Upewnij się, że nie ucierpiałeś wskutek zmiany algorytmu Google
Zanim zaczniesz panikować i przeobrażać całą swoją strategię SEO, zorientuj się czy Google nie wprowadziło jakiejś zmiany w sposobie indeksowania stron. Najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: czy dany update był globalny?
Jeśli żaden update nie miał miejsca, upewnij się po jakimś czasie, czy aby na pewno spadki rankingów nie były tylko jednorazową anomalią. Wystarczy jakiś błąd serwera Google, by Twoja strona na chwilę zniknęła z wyników wyszukiwania. Może też się okazać, że akurat Twoja strona została wybrana do eksperymentów nad nowymi algorytmami wyszukiwania.
Jak się upewnić, że wina nie leży po Twojej stronie?
- Wejdź na Google Analytics
- Wyselekcjonuj strony, które straciły na ruchu organicznym
- Przeanalizuj dynamikę tych ruchów w czasie
- Poszukaj podobieństw i różnic wśród statystyk odwiedzin
- Stwórz listę hipotetycznych powodów spadku rankingu
Następnie przejdź do Google Search Console i porównaj pozyskane dane. Zwróć uwagę na liczbę kliknięć i ogólne wrażenia. Następnie sprawdź wybrane słowa kluczowe i ich zachowanie w rezultatach wyszukiwania. Jeśli otrzymane wyniki w Google Analytics, Google Search Console i w wyszukiwarce znacząco się różnią, wina nie leży po Twojej stronie – to może być chwilowy błąd.
Zrób dokładną analizę backilinków
Backlinki z zaufanych stron są jednymi z filarów pozwalających na dobre działanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Jednak jeśli wysokiej jakości strony przestaną przyczyniać się do linkowania Twojej strony (na przykład link może zostać usunięty lub otagowany jako „noindex, nofollow”), spadek rankingów jest nieunikniony.
Skorzystaj z Ahrefs lub Majestic SEO w poszukiwaniu powodu takich spadków. Twoim celem jest sprawdzenie, czy Twoja strona utraciła znaczący odsetek wartościowych backlinków oraz czy spadek backlinków dotyczy jednej strony czy całej grupy.
Po zlokalizowaniu problemu przeanalizuj stronę, która doprowadziła do zmniejszenia Twojego rankingu SEO. Być może ich jakość spadła, co poprzez linki odbiło się również na Twojej pozycji? Może bez powodu doszło do usunięcia URL prowadzących do Ciebie? Powodów może być wiele. Jeśli backlinki da się naprawić w jakiś sposób, najlepiej skontaktować się z właścicielami stron i poprosić o kolejne umieszczenie linków (lub edycję istniejących by znowu zaczęły w pełni działać).
Warto również upewnić się, czy Twoja strona nie została zaatakowana przez falę spamujących backlinków. W ten sposób hakerzy mogą w prosty sposób obniżyć efektywność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.