Na pierwszy rzut oka wydaje się to banalne – stworzyć stronę główną dla swojej działalności. Wystarczy umieścić na niej parę słów kluczowych charakterystycznych do Twojego profilu, dodać parę zdjęć, linków i voila! Gotowe.
W rzeczywistości nie jest to jednak takie proste. Szczególnie, jeśli nazwa Twojej firmy jest słownikowa. Wtedy samo wyszukanie nazwy Twojej marki nie wystarczy, żeby wyświetliła się ona jako pierwsza. W takich przypadkach musisz konkurować nawet o pozycję nazwy swojej firmy.
Taką sytuację od lat ma mój znajomy. Dawno temu założył bloga, który z czasem stał się rozpoznawalną marką odwiedzaną przez dziesiątki tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie. Nazwa jego bloga jest słownikowa i przez zbieg okoliczności okazało się, że brzmi identycznie jak pewien bardzo popularny film, mimo iż znajomy nawet nie miał o nim pojęcia wcześniej. I tak od lat po wpisaniu nazwy jego bloga pierwszym wynikiem w Google jest Filmweb, a dopiero potem jego strona.
Jak stworzyć dobrą stronę główną?
Tworzenie strony głównej powinno zaspokajać trzy potrzeby:
- Wytłumaczenie Google i użytkownikom co robi Twoja firma/produkt.
- Wprowadzenie intuicyjnej nawigacji – efektywna struktura strony pomaga znaleźć użytkownikom to czego szukają, jest również krytycznym aspektem SEO.
- Odpowiedzenie na kluczowe pytania wizytujących oraz rozwianie wszelkiego rodzaju wątpliwości – to osiąga się przede wszystkim przez dobrze skonstruowaną treść.
Jak osiągnąć powyższe cele?
Mimo iż jest wiele różnych komponentów składających się na przyjazną dla SEO stronę główną, po rozbiciu ich na poszczególne elementy jest już dużo prościej. Przyjrzyjmy im się po kolei:
Logo i nawigacja. Ten punkt właściwie nie wymaga wiele wyjaśnień. Przede wszystkim na stronie głównej musi znajdować się logo strony, co ma umacniać identyfikację Twojej marki. Co do nawigacji, to musisz umieścić na stronie głównej odnośnik do wszystkich najważniejszych sekcji. W ten sposób użytkownicy szybko mogą znaleźć to czego szukają.
Wyjaśnij co robi Twoja firma. To jest szczególnie ważny punkt, zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek. Musisz zwięźle i przejrzyście wyjaśnić działalność swojej firmy. Nie powinno być wątpliwości co do tego czym się zajmujesz. Pamiętaj, że nie liczy się objętość. Nikomu nie chce przegrzebywać się przez strony tekstu. Dla lepszej czytelności możesz skorzystać z bullet pointów. Według Business 2 Community idealna liczba słów na stronie głównej wynosi 400, moim zdaniem to odpowiednia liczba.
Zawieranie słów kluczowych. Najważniejsze dla SEO jest umieszczenie na stronie głównej Twojej działalności słów kluczowych, pod które chcesz pozycjonować swoją działalność. Zrób pulę popularnych wśród potencjalnych klientów fraz i staraj się je zamieścić w treści na swojej stronie głównej. Pamiętaj żeby brzmiało to naturalnie, w okolicach słów kluczowych wykorzystuj nazwę swojej marki.
Nagłówki. Pełnią one dosyć ważną rolę w SEO. Zasada jest prosta. Korzystaj z nagłówków H1 na początku tekstu, następnie możesz użyć H2, H3 itd. w dalszej części tekstu.
Pomoce wizualne. Jak dobrze wiemy, większość osób najlepiej reaguje na bodźce wizualne niż na czysty tekst. Dlatego pamiętaj o umieszczeniu zdjęć na Twojej stronie głównej. Moim zdaniem nie powinny to być po prostu stockowe zdjęcia bez żadnego tekstu. Najlepiej sprawdzi się mieszanka – zdjęcie plus kilka słów tekstu.
Odnośniki do social media. Dziś żadna marka nie może istnieć bez profili w mediach społecznościowych. Czy to będzie Facebook, Twiiter, Instagram czy inny profil, warto umieścić odnośniki do nich na stronie głównej. W taki sposób być może zainteresujesz swoich użytkowników dołączeniem do Twojej społeczności w social media, gdzie zaangażowanie jest zazwyczaj wyższe niż na stronie.