Twoja firma rośnie i rośnie i w pewnym momencie postanawiasz działać globalnie. Zdefiniowałeś ogólną strategię biznesową, wiesz w których krajach chcesz się rozwinąć oraz z kim będziesz konkurować na nowych rynkach. Następnym logicznym krokiem jest ewaluacja szans w strategii SEO w docelowych lokacjach. W poniższym kroku przybliżę kroki niezbędne do stworzenia międzynarodowej strategii SEO.
Oszacuj swój potencjał w interesujących Cię krajach
Rozpocznij szacowanie swojego potencjału SEO poprzez sprawdzenie w jaki sposób jest pozycjonowana Twoja witryna w krajach docelowych. Najprościej jest to zrobić poprzez usługę Google Analytics. Tam znajdziesz dane dotyczące odbiorców i sesji z poszczególnych krajów.
Następnie należy sprawdzić jakie słowa kluczowe sprowadzają ruch z innych krajów. Zobacz czy te słowa kluczowe odnoszą się do Twojej działalności oraz sprawdź rozmiary ruchu. Wysoki ruch przy danych frazach kluczowych oznacza duży potencjał do startu w danym kraju.
Analizuj konkurencję
Niezależnie od potencjału międzynarodowego Twojej strony, musisz wiedzieć, z kim będziesz konkurować w danym kraju. Prawdopodobnie już znasz największych konkurentów z poszczególnych krajów. Nie oznacza to, że są oni skuteczni w prowadzeniu swojej strategii SEO.
Gdy znajdziesz swoją konkurencję, która jest lepsza od Ciebie w danym kraju pod względem całkowitego ruchu oraz liczby pozycjonowanych słów kluczowych, przeanalizuj stosowaną przez nich strategię SEO i poszukaj szans na zyskanie przewagi konkurencyjnej.
Przeprowadź międzynarodowe badanie słów kluczowych
Gdy zidentyfikujesz swoich podstawowych konkurentów, pora zbadać które frazy kluczowe są popularne w krajach w których chcesz rozpocząć działalność. Dzięki temu będziesz wiedzieć na czym skupić swoje działania SEO.
Zrób analizę porównawczą miedzy Twoim zasięgiem dla danych słów kluczowych, a sytuacją u konkurencji. W ten sposób poznasz najważniejsze dla Ciebie frazy kluczowe. W tworzonej przez Ciebie treści postaraj się wykorzystać te słowa kluczowe, dzięki czemu poprawi się Twoja sytuacja w rankingach.
Przetłumacz swoją markę
Gdy już zbierzesz informacje na temat wartościowych fraz kluczowych, pora rozpocząć tworzenie treści w danym języku. Pamiętaj, ze nie wystarczy po prostu przetłumaczyć oryginalne teksty na nowy język. Jeśli chodzi o SEO, to co działa w Polsce, niekoniecznie musi działać w Niemczech czy na Ukrainie.
Przy tworzeniu zlokalizowanego contentu należy uwzględnić lokalne aspekty. Na przykład zastanów się, jakie formy grzecznościowe są używane w danych krajach. W Polsce funkcjonuje forma Pan/Pani, ale już w języku angielskim nie ma konieczności używać Mr/Mrs., można używać bezpośredniej formy „you” i nie będzie to oznaka arogancji czy braku kultury. Do pisania tekstów w nieznanym przez Ciebie języku najlepiej zatrudnić natywnego copywritera.
Sformułuj główne aspekty techniczne
Na sam koniec należy zatroszczyć się o aspekty techniczne konieczne do stworzenie międzynarodowej strategii SEO:
Wybranie odpowiedniej struktury strony. Zanim to zrobisz, musisz odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: czy celujesz w język czy kraj? Jest to ważne, ponieważ w obu przypadkach korzysta się z różnego podejścia. W kolejnym kroku musisz zbudować międzynarodową strukturę strony opartą na Twoim krajach/językach docelowych, ale to już temat na osobny artykuł.
Lokalny hosting. Lokalizacja serwera ma znaczny wpływ na rankingi. Im dalej znajduje się serwer, tym wolniejsze działanie strony oraz gorsze doświadczenie użytkowników. Sprawdź które rozwiązanie hostingowe będzie najlepiej się sprawdzać w Twoim przypadku.
Implementacja hreflang. Zasady międzynarodowego SEO wymagają zamieszczenie na stronie adnotacji hreflang. Dzięki temu użytkownik wchodzący na stronę z danego kraju zobaczy odpowiednią wersję strony. Brak lub nieprawidłowa implementacja hreflang może zaszkodzić rankingom w poszczególnych krajach.