Uruchamianie nowej strony – checklista SEO

Jesteś właśnie na etapie uruchamiania nowej strony internetowej? Zaczekaj sekundę! Być może nie wziąłeś pod uwagę wielu czynników dotyczących SEO. Czy zrobiłeś badanie fraz kluczowych? Czy stworzyłeś mapę strony XML? W poniższym artykule krótko opiszę listę rzeczy, które należy odhaczyć przed uruchomieniem nowej strony internetowej.


Słowa kluczowe a URL

Spójrz na stronę internetową którą masz zamiar otworzyć. Pierwszym krokiem w kierunku dobrego SEO powinna być analiza słów kluczowych pod które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Do każdego ważnego słowa kluczowego powinno stworzyć się podstronę na dany temat. Gdy się to robi, warto wpisać dane słowo kluczowe w URL. Chcesz pozycjonować pod frazę „spa Warszawa”? Niech odpowiednia podstrona ma adres mojastrona.pl/spa-warszawa.

Dzięki powyższemu zabiegowi nie tylko przekazujesz wyszukiwarce informacje o tym, czym jest dana strona, ale również łatwiej Ci uporządkować wewnętrzną strukturę podczas dalszej rozbudowy.

Dostępność dla wyszukiwarek

W przypadku ułatwieniu dostępu do Twojej strony www wyszukiwarkom w celu indeksacji, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

Czy wszystkie podstrony są dostępne dla wyszukiwarek? Aby to sprawdzić można wykorzystać któreś z darmowych narzędzi, na przykład Google Search Console. Możesz tam przeskanować swoją stronę w celu sprawdzenia, czy nie ma jakichś duplikatów, czy wszystkie podstrony mają widoczną zawartość, czy nie ma zepsutych linków i podstron.

Czy cały content jest dostępny dla każdego odbiorcy, urządzenia i przeglądarki? W kolejnym kroku przestajemy na jakiś czas martwić się wyszukiwarkami, a skupimy się na odbiorcach. Należy upewnić się, że da się odpalić naszą stronę na każdej przeglądarce i na każdym urządzeniu. Warto mieć mobilną wersję strony dostosowaną pod urządzenia przenośne. Szkoda by było tracić część odbiorców z powodu złego wyświetlania strony.

Czy moja strona ładuje się szybko z każdego miejsca? Do tego celu warto wykorzystać narzędzie Google Speed Test. Można również ręcznie za pomocą proxy zbadać, czy nasza strona jest możliwa do otwarcia w każdym regionie. Jest to szczególnie ważne, jeśli celujesz w międzynarodową publikę.

Czy design i nawigacja jest przyjazna i prosta dla wszystkich użytkowników? Możesz zrobić domowe testy użyteczności Twojej strony internetowej. Poproś rodzinę lub znajomych żeby pobawili się na Twojej stronie. Jeśli będą potrafili bez większych problemów znaleźć wszystkie potrzebne informacje, to znaczy, że strona została odpowiednio skonstruowana.

Ustawienie istotnych usług SEO

Przy analizie SEO warto korzystać z ogólnodostępnych narzędzi ułatwiających ten proces. Ze swojej strony mogę polecić:

Analiza sieci – Google Analytics jest darmowy i bardzo popularny. Jeśli chcesz zagłębić się wdane dotyczące Twojej strony www, jest to świetne narzędzie. Istnieją też bardziej zaawansowane programy, takie jak OnPage czy Moz Pro.

Analiza działania strony – ważne, żeby strona internetowa nie miała przestojów w działaniu. Istnieją narzędzia, które będą monitorować działanie Twojej strony i w razie problemów powiadomią Cię o jej awarii. Większość z nich jest płatna, ale nie są to wysokie kwoty.

Google Search Console – jeśli jeszcze nie ustawiłeś tej usługi, najwyższa pora. Narzędzie to pozwala odkryć błędy które mogą kryć się na Twojej stronie. Jest również niezbędne do analizy popularności słów kluczowych.

Profile w mediach społecznościowych – w dzisiejszych czasach nie można ignorować wpływu mediów społecznościowych. Warto umieścić na stronie odnośniki do swojego profilu na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Załóż profile na każdym popularnym portalu społecznościowym, nawet jeśli nie masz zamiaru z niego korzystać. Może nie będzie Ci potrzebny jeszcze teraz, ale w przyszłości się to zmieni. Nie chcesz chyba, żeby ktoś założyć profil w social media o nazwie identycznej co Twoja strona internetowa?

Tags: ,