Sposób w jaki ludzie szukają informacji w Internecie się zmienia. Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwania głosowego na swoich smartfonach czy tabletach. Dodatkowo pojawili się stacjonarni asystenci głosowi typu Amazon Echo czy Google Home. Siri, Cortana i Google Voice Search są coraz bardziej popularnymi usługami wśród użytkowników.
Według danych podawanych przez Hitwise, blisko 60% wszystkich wyszukiwani odbywa się na urządzeniach mobilnych. Wśród nich coraz więcej osób uważa za wygodniejsze korzystanie z wyszukiwania głosowego. Nic dziwnego, że to jeden z najgorętszych tematów wśród specjalistów SEO. W dzisiejszych czasach należy zmodyfikować strategię SEO pod wyszukiwanie głosowe. Optymalizacja wyników wyszukiwania odbywa się tu na zupełnie innych zasadach.
Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe
Od kiedy wyszukiwarki internetowe stały się mainstreamowe w drugiej połowie lat 90., użytkownicy uczyli się odpowiedniego wpisywania zapytań po to by otrzymać jak najbardziej dopasowane informacje. W przypadku wyszukiwania głosowego sytuacja się odmieniła – to wyszukiwarki muszą dostosować się do stylu zadawania pytań przez użytkowników, ich ton jest bardziej naturalny, ludzki. W związku z tym zapytania są zazwyczaj dłuższe niż w formie tekstowej.
Celem ten nowej technologii jest dostarczenie użytkownikowi najlepszych rezultatów, do tego jak najbardziej skondensowanych. Często zapytania są również zorientowane czysto lokalnie. Stąd optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe różni się znacznie od klasycznego podejścia do SEO.
Czego szukają osoby korzystające z wyszukiwania głosowego?
Według badanie Internet Trend Report z 2016 roku, nie ma jednej dziedziny mocno wybijającej się przy zapytaniach głosowych. 30% z nich dotyczy informacji ogólnych, 22% lokalnych. 27% to zapytania typowe dla asystenta personalnego. 21% dotyczy rozrywki wszelkiego rodzaju, w tym zapytania do aplikacji trzecich. Jeśli odrzucimy zapytania personalne i dotyczące aplikacji trzecich, to prawie połowa pozostałych skupia się na czynnikach lokalnych.
Dodaj firmę do rejestru Google My Business
Skoro wiele zapytań dotyczy kwestii lokalnych, warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie na tym polu. Najważniejszym krokiem jest dodanie danych dotyczących firmy do Google My Business. Dodaj tam kategorię w której działasz, dane teleadresowe, godziny otwarcia, galerię i inne potrzebne informacje.
Dzięki temu poprawisz swoje szanse na pojawienie się jako pierwszy wynik przy wyszukiwaniach głosowych. Wpływ na to będzie miała głównie lokalizacja, czyli odległość użytkownika od Twojej siedziby.
Naturalne słowa kluczowe
Obecnie słowa kluczowe to nie tylko krótkie frazy. W wyszukiwaniu głosowym zawsze mają kilka słów, czasem nawet ponad dziesięć. Przy badaniu fraz kluczowych dla Twojej branży należy zastanowić się również nad użytkownikami korzystającymi z wyszukiwania głosowego.
Gdybyś sam szukał oferowanych przez Ciebie usług czy towarów, w jaki sposób spytałbyś o to wyszukiwarkę? Jak sformułowałbyś pytanie? To jest odpowiedź na to jak należy optymalizować swoją bazę słów kluczowych pod wyszukiwanie głosowe.
Strony z często zadawanymi pytaniami (FAQ)
Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób można pozycjonować słowa kluczowe które brzmią jak naturalne pytania, odpowiedź jest bardzo prosta – zrób podstronę z często zadawanymi pytaniami (z angielskiego FAQ). Dzięki temu możesz pozycjonować naraz różne pytania, które może zadać użytkownik przez wyszukiwanie głosowe. Podziel je na odpowiednie kategorie, odpowiedz szczegółowo. W ten sposób nie tylko uda Ci się lepiej pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe, ale również zmniejszy się liczba zadawanych mailowo czy telefonicznie tych samych pytań.