W swojej karierze zawodowej często trafiałem na problemy z implementacją zmian po stronie technicznego SEO. Działo się tak z wielu powodów – zazwyczaj strony miały dziwne CMS-y bez możliwości dopasowania poszczególnych opcji.
W takich przypadkach nie ma znaczenia jaką pracę wykonaliśmy przy identyfikacji błędów w SEO i ile rozwiązań znaleźliśmy, jeśli nie da się ich wdrożyć, są one bezużyteczne. Na szczęście istnieją alternatywne sposoby na przeprowadzenie zmian. Jedna z nich to działanie bezpośrednio na meta-CMS, czyli nadrzędnej platformie na której dopiero właściwy CMS jest zainstalowany.
Jeśli nie jest to możliwe, można wykorzystać system zarządzania tagami. W Poniższym artykule skupię się na Google Tag Manager, który jest najczęściej wykorzystywanym narzędziem tego typu (72,6% rynku). Programy do zarządzania tagami wykorzystują pojedynczy folder JavaScript, który można zapełnić tagami dla strony. Aby dodać czy edytować tagi, nie trzeba przeprowadzać żadnych zmian bezpośrednio na stronie, można to robić w ramach folderu, a tagi następnie zostaną zaimplementowane.
Jako że programy do zarzadzania tagami korzystają z JavaScipt, w przeszłości nie były widziane jako efektywny sposób do przeprowadzania zmian w technicznym SEO. Tradycjonaliści byli zdania, że Google oraz inne wyszukiwarki nie są w stanie skanować JavaScript, więc wszelkie zmiany w kodzie będą ignorowane. Jednak pojawiły się dowody na wpływ wprowadzonych zmian przez Google, również w implementacji tagów przez Google Tag Manager.
Jak przeprowadzić zmiany w HTML korzystając z Google Tag Manager
Jeśli chodzi o przeprowadzanie zmian, zazwyczaj jesteśmy zainteresowani dodawaniem nowych elementów na stronie, ich edycją lub aktualizacją oraz usuwaniem. Do każdej z tych rzeczy potencjalnie trzeba znać HTML lub obsługę CMS-a (np. WordPressa), dzięki temu wiesz którymi elementami masz się zająć. Przydatna jest również znajomość JavaScript (szczególnie jQuery) w celu dodawania elementów na stronie.
Aby dodać element na stronie HTML, musisz stworzyć odpowiedni tag HTML w Google Tag Manager. Możesz na przykład stworzyć tag noindex dla poszczególnych podstron, dzięki czemu nie będą indeksowane przez algorytmy wyszukiwarek. W przypadku Google Tag Manager każdy tag ma dodane również informacje dotyczące tego, w jakich okolicznościach ma być wdrożony. Jeśli chcemy by Google jak najszybciej zanotowało zmiany, musimy ustawić ich włączenie od razu po załadowaniu się strony. Możemy również wybrać które tagi mają się ładować na których podstronach.
Ekstrakcja danych znajdujących się na stronie
Istnieją dwa podejście co do wyciągania danych ze strony internetowej. Możesz skorzystać z wbudowanych w Google Tag Manager zmiennych, które pozwalają na ekstrakcję tekstu czy atrybutu znajdującego się na stronie. Drugim podejściem jest wykorzystanie JavaScript i/lub jQuery w tagu HTML.
W kontekście zmian w SEO, najczęściej będziesz chciał wyciągnąć dane ze strony za pomocą struktury danych wykorzystujących JSON-LD. Istnieje kilka metod pozwalających na tego rodzaju interakcję. Prostym i skutecznym sposobem jest wykorzystanie selektora CSS do zaznaczania elementów których szukasz. Istnieją odpowiednie rozszerzenia możliwe do zainstalowania w przeglądarce.
Jeśli korzystasz ze zmiennych Google Tag Manager do wyciągania danych ze strony, musisz utworzyć zmienną dla każdego interesującego Cię elementu. Wystarczy przejść do menu zmiennych i wybrać opcję utworzenia nowej pozycji.
Dla każdego elementu należy następnie stworzyć zmienną typu „DOM Element”, odpowiednie elementy wybiera się za pomocą ich ID lub wspomnianego wyżej selektora CSS. Pole atrybutu zazwyczaj pozostawia się puste, jedynym wyjątkiem są zdjęcia, gdzie wyciąga się również atrybut „src”.
Gotowe!