Według statystyk podanych przez Google, blisko co trzecie wyszukiwanie ma na celu znalezienie zdjęć, a w SERP 12,5% zajmują wyniki w postaci zdjęć. Jest to duży kawałek tortu i każdy chcący osiągnąć sukces strony internetowej powinien się zająć również pozycjonowaniem zdjęć.
Czy w dzisiejszych czasach pozycjonowanie zdjęć ma jeszcze jakiś sens?
W minionych latach po wejściu w Google Image Search i znalezieniu odpowiedniego zdjęcia, po kliknięciu w nie Google przenosiło Cię na stronę gdzie to zdjęcie się znajduje. Teraz wygląda to inaczej. Po kliknięciu w zdjęcie otrzymujemy jego pełny rozmiar, a Google tylko podaje skąd dane zdjęcie pochodzi. Dla wielu osób wyszukiwanie kończy się w tym miejscu. Po znalezieniu zdjęcia nie mają potrzeby wchodzić na stronę. Co gorsza, nie masz jak sprawdzić ilu użytkownikom dane zdjęcie było wyświetlone.
Nie oznacza to, że nie opłaca się robić SEO dla zdjęć, szczególnie jeśli sprzedajesz jakieś produkty. Jeśli ktoś szuka danego przedmiotu i znajdzie jego zdjęcie, istnieje większa szansa, że przejdzie do witryny go oferującej. Ma to szczególnie ważne znaczenie dla osób, których usługi czy towary w pewnej części opierają się na wyglądzie. Dekoratorzy, designerzy, właściciele restauracji i hoteli, handlarze sztuką, sklepy z ubraniami – oni wszyscy wiedzą, że dobre zdjęcia to połowa sukcesu.
Czy zdjęcia muszą być oryginalne?
Czy można wykorzystywać prace innych osób? Tak. Nie mówię tu o kradzieży zdjęć, ale o ich kupieniu w banku zdjęć czy wykorzystywanie tych z otwartą licencją. Takie zdjęcia nadal da się skutecznie pozycjonować. Inaczej niż w przypadku normalnych wyników wyszukiwania, w przypadku zdjęć duplikaty nie są problemem.
Google Image Search po prostu wybierze jedną z wersji zdjęcia i to ją wyświetli najwyżej. Co ciekawe, to wcale nie musi być oryginał. W wielu przypadkach to duplikat jest najwyżej. Dlatego tak ważne jest SEO dla zdjęć. W wielu przypadkach może to być łatwy sposób na wygenerowanie dodatkowego ruchu.
Elementy mające wpływ na SEO zdjęć
Żeby dobrze pozycjonować zdjęcia, należy znać czynniki, które wpływają na ich miejsce w rankingach:
- Nazwa pliku zdjęcia
- Atrybut alt. Tekst alternatywny na zdjęciach jest istotny zarówno dla SEO poszczególnych zdjęć, jak i ogólnego SEO strony. Dzięki nim można uzupełnić zawartość o jeszcze jedno użycie słów kluczowych.
- Podpis zdjęcia. Czynnik mający bardzo duży wpływ na ogólną ocenę. Dodanie podpisu pod zdjęciem nie wymaga wiele, a poprawia ogólny wynik zdjęcia w rankingach.
- Podstrona na której zdjęcie się znajduje. To właśnie przez ten czynnik banki zdjęć tak słabo radzą sobie w wynikach wyszukiwania zdjęć – brakuje im treści na stronie. Jeśli zdjęcie znajduje się jako ilustracja w dobrej jakości artykule, to wzrasta szansa na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.
- Zaangażowanie i popularność zdjęć. Bardzo ważny punkt. Czytaliśmy wyniki testów w tej kwestii. Jeśli dane zdjęcie w Google Image Search znajduje się na przykład na dwudziestym miejscu w wynikach wyszukiwania i wiele osób zaczyna je klikać, to Google przesunie je w górę – podobnie jak wyniki wyszukiwania.
- Proporcje zdjęcia. Gdy przeglądasz wyniki w Google Image Search, to pewnie zauważyłeś, że rzadko wyświetlane są zdjęcia o nietypowych proporcjach. Dlatego warto mieć zdjęcia o „normalnych” proporcjach – 16:9, 4:3, kwadratowe itp. Nie muszą w stu procentach spełniać podanych proporcji, ale nie mogą być za bardzo wydłużone lub rozszerzone.
- Rozmiar zdjęć. Google z zasady nie szuka bardzo małych zdjęć. Z drugiej strony nie pokazuje w wynikach tych o olbrzymiej rozdzielczości, choć czasem je wyświetla po skalowaniu, na przykład po dopisaniu do frazy w wyszukiwarce „tapeta”.