Gdy masz bloga (prywatnego lub połączonego ze stroną firmową), jedną z najważniejszych rzeczy jest wybór odpowiednich tematów do pisania. Oczywiście tylko wtedy, jeśli nie piszesz dla siebie, a chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób. W poniższym artykule postaram się wyjaśnić, jak można poszukać tematów do wpisów, które pozwolą znacznie zwiększyć zasięg Twojej strony i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
Cel Twojego bloga
Poszczególne posty nie mogą być wyciągnięte znikąd. Powinny składać się na większą całość. Dlatego należy dokładnie opracować strategię, cele tworzenia bloga. Nieważne, czy to blog prywatny czy firmowy, chcesz prawdopodobnie osiągnąć kilka celów:
- Przyciągnąć określoną grupę czytelników
- Zwrócić na siebie uwagę ważnych osób w branży, tak zwanych influenserów, którzy pozwolą Ci zwiększyć widownię.
- Pozycjonować się wysoko w wyszukiwarkach. Nie jest to może celem samym w sobie, ale w ten sposób zwiększysz rozpoznawalność.
- Zyskać zaufanie, autorytet, lojalność czytelników. Częsty powód, dla którego zakładane są blogi firmowe.
- Dostarczyć punkt odniesienia dla swoich opinii.
- Nakłonić czytelników do działania.
Jaka powinna być rola pojedynczego wpisu?
Gdy już określisz swoje cele, łatwiej jest się skupić na indywidualnych wpisach. Każdy z nich powinien przybliżyć Cię do postawionych celów. Niekoniecznie musi się odnosić do wszystkich wymienionych wyżej punktów. Wystarczy, ze odniesie się do jednego z nich. Każdy post powinien wypełnić co najmniej jeden z czterech postawionych niżej celów:
Pomóż czytelnikom osiągnąć postawiony przez nich cel. Jeśli staram się rozwiązać jakiś problem albo znaleźć odpowiedź na nurtującą mnie kwestię, pierwszą rzeczą jaką robię, jest wpisanie odpowiedniej frazy w Google. Następnie sprawdzam najwyżej pozycjonowane artykuły w poszukiwaniu odpowiedzi. Jeśli trafię na dobry post na blogu, który pomoże mi rozwiązać mój problem, z pewnością dobrze ocenię daną stronę. Jeśli to strona firmowa, istnieje szansa, że skorzystam z ich usług.
Zaprojektowany by informować/bawić. Wpis na blogu nie musi być czysto informacyjny. Nie musi też być czysto rozrywkowy, może łączyć te dwie rzeczy. Możesz starać się w ciekawy sposób przekazać informację, o której czytelnik nawet nie wiedział, ze chciałby ją znać. Nawet jeśli Twój wpis nie ma wartości merytorycznej, a jedynie dostarczy dawki dobrej rozrywki, warto go opublikować.
Twórz content nadający się do dzielenia. Jeśli chcesz zwiększyć swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, warto tworzyć content który będzie stworzony po to, by go udostępniać. Jeśli wpis stanie się wirusowy, łatwiej dotrzesz do większej liczby osób. Jeśli artykuł jest dobrej jakości, być może inni twórcy będą do niego linkować w swoich wpisach. Taka taktyka linkbuildingu jest bardzo ważna w SEO, zwiększa pozycję w rankingach wyszukiwania, ponieważ Twoja strona jest uważana za „ważniejszą” przez wyszukiwarki.
Twórz pozytywne skojarzenia z marką. Na stronie firmowej możesz również stworzyć wpis, który nie ma związku z żadną z powyższych kwestii, jest jedynie po to, żeby stworzyć pozytywne skojarzenia z Twoją marką. Zrób jakiś żart na Prima Aprilis, nagraj zabawny filmik, opisz swoją historię. Wszystko to pozwala łatwiej ujrzeć ludzi stojących za daną marką, co zwiększa zaufanie i lojalność.
Co dalej?
Gdy już wiemy jak powinny działać pojedyncze wpisy na naszym blogu, warto stworzyć sobie rozpiskę z tematami wpisów oraz dokładnymi datami publikacji. Mając określone deadline’y łatwiej jest publikować regularnie.
Przy szukaniu tematów do wpisów warto zastanowić się nad słowami kluczowymi pod które chcesz pozycjonować swoją stronę internetową. Pamiętaj tez o wewnętrznym linkowaniu, jeśli kiedyś już pisałeś artykuł na podobny temat, zalinkuj go naturalnie w tekście. Dzięki temu bardziej wnikliwi czytelnicy mogą dogłębniej zbadać temat bez wychodzenia poza Twoją stronę.