Chcesz zbudować strategię SEO która wytrzyma zmiany algorytmów, zwiększającą się konkurencję oraz zmiany w branży? Chcesz, żeby konkurenci nie mogli bezproblemowo kopiować Twoich rozwiązań w sferze pozycjonowania? W poniższym artykule damy kilka wskazówek jak osiągnąć te cele.
Strategia a taktyka
Po pierwsze, musisz zrozumieć różnicę między strategią a taktyką. Jeśli nie do końca rozumiesz, czym się różnią, nie martw się. Wiele razy słyszałem specjalistów używających tych dwóch zwrotów naprzemiennie, mimo iż oznaczają zupełnie co innego.
Najłatwiej różnicę między tymi dwoma pojęciami zapamiętać w ten sposób: strategia jest szczegółowym planem pozwalającym osiągnąć konkretną przewagę konkurencyjną, a taktyka to metoda służąca do osiągnięcia tego. Każda poważna decyzja biznesowa to taktyka mająca na celu zrobienie kroku w kierunku osiągnięcia postawionego celu – strategii.
Zapomnij o konwencjonalnym myśleniu o badaniu słów kluczowych i rozwijaniu contentu
Łatwo sobie pomyśleć: „Sprzedaję koszule, więc będę pozycjonował pod „koszule”. Oczywiście trzeba to robić, ale to nie jedyny krok. Nie wystarczy wypozycjonować fraz związanych z kolorami koszul, ich rozmiarami i markami. Jest to jedynie wierzchołek góry lodowej. Nieważne ile wariantów nie uwzględnisz, nie uda Ci się wymyślić wszystkich fraz wpisywanych przez potencjalnych klientów.
Musisz przestać myśleć konwencjonalnie. Lepiej zdywersyfikować swoją bazę słów kluczowych i pozycjonować te, które na pierwszy rzut oka wydają się mniej oczywiste.
Wróćmy do przykładu z koszulami. Wiele osób z pewnością szuka informacji jak poprawnie prasować koszule, jak przedłużyć ich żywot, w jaki sposób najlepiej je prać, jakie trendy będą w najbliższym roku itp. Pisząc artykuły na firmowym blogu na takie tematy ściągniesz do siebie więcej potencjalnych klientów.
Co więcej, tworząc takie artykuły często będziesz zahaczać o branże z Tobą niezwiązane, nie będziesz więc dla nich konkurencją. W takich przypadkach łatwiej poprosić kogoś o udostępnienie linku do Twojego wpisu na swojej stronie internetowej, dzięki czemu zbudujesz bazę linków. Ponadto pisząc wysokiej jakości artykuły staniesz się swego rodzaju autorytetem w swojej dziedzinie, co również przyciągnie klientów szukających towarów u najlepszych w branży.
Zrecenzuj produkty/usługi konkurencji
Może to zabrzmieć szalenie, ale pisanie artykułów o produktach czy usługach konkurencji może stworzyć niesamowite szanse dla Ciebie, o ile jesteś w czymś lepszy od nich. Właściwie, wiele skutecznych kampanii SEO opiera się właśnie na tym zabiegu.
Pamiętaj, żeby nie szkalować swojej konkurencji, ponieważ każdy odbiorca uzna to za sztuczne. W prosty i obiektywny sposób wyjaśnij różnice, zaznacz zalety i wady każdego wyboru, pozwól odbiorcom podjąć decyzję opartą na faktach.
Korzystając z tej taktyki, musisz tworzyć dwa poziomy contentu i zbudować strukturę zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego linkowania. Pomocne może być stworzenie osobnej domeny z rankingami produktów, choć powiem szczerze, że jeszcze parę lat temu ta taktyka działała znacznie lepiej.
Zastanów się w jaki sposób konsumenci szukają informacji
Dzięki znajomości technologii, pojawieniu się asystentów głosowych oraz wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji, struktura wyszukiwania zmieniła się dramatycznie. Dziś użytkownik zamiast wpisywać frazę „dobre koszule Warszawa” może otworzyć swojego asystenta głosowego i spytać Google: „Gdzie w pobliżu mnie kupię najlepsze koszule Versacciego?”.
Zmiana sposobu wyszukiwania wpłynęła zarówno na właścicieli stron, jak i użytkowników. Internauci chcą szybkich i konkretnych odpowiedzi. Właściciele chcą przyciągnąć konkretnych odbiorców, którzy najprawdopodobniej będą zainteresowani danymi usługami.
Dobrą metodą na sprostanie naturalnie brzmiącym frazom kluczowym jest stworzenie sekcji FAQ na stronie, czyli najczęściej zadawanych pytań. Tam poszczególne kwestie możesz opisać właśnie słowami, których użyłby użytkownik, co zwiększy szanse na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.