Jeśli chcecie pozycjonować swoją stronę, pewnie przeglądacie swoje pozycje w wynikach wyszukiwania. Niektórzy robi to raz na miesiąc, inni raz na tydzień, są też osoby lubiące sprawdzać to jeszcze częściej. Możecie wtedy zauważyć, ze pozycja Waszej strony nie będzie stała. Czasem w ciągu tygodnia podniesie się o pięć pozycji, innym razem spadnie o cztery. Dlaczego tak się dzieje? Czy można jakoś temu zapobiec? Postaram się odpowiedzieć na te pytania w poniższym artykule.
Czego się spodziewać?
Istnieje kilka prawidłowości dotyczących wahań w rankingach:
- Przeciętnie większe wahania występują na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że podniesienie pozycji wyeliminuje wahania.
- Gdy po raz pierwszy znajdziesz się na wysokiej pozycji, dojrzysz wyższe wahania niż w przypadku utrzymania się w danym przedziale przez dłuższy czas. Im dłużej utrzymasz się wysoko w rankingach (pierwsze 3-5 pozycji) tym mniejsze będą wahania Twoich rankingów.
- Powinieneś oczekiwać więcej wahań w przypadku przejściowych tematów. Gdy szukasz jakiegoś świeżego wydarzenia, często dochodzi do mocnego przetasowania wyników wyszukiwanie i trudniej jest się utrzymać na wysokiej pozycji.
Co zrobić z wahaniami w wynikach wyszukiwania?
- Po pierwsze, nie panikuj. Wiele osób nie może znieść nagłego spadku w wynikach wyszukiwania o kilka pozycji, szukają błędów w SEO albo reorganizują swoje działania, podczas gdy taka sytuacja jest zazwyczaj przejściowa. Zmiana pozycji w wynikach wyszukiwania nie powinna być podstawą do zmiany taktyki. W większości przypadków wahania pozycji nie są od Ciebie zależne, a drastyczne działania mogą sprawić więcej szkód niż pożytku.
- Patrz w przedziale tygodniowym. Nie ma sensu sprawdzać rankingów wyszukiwania codziennie. Moim zdaniem raz na tydzień w zupełności wystarcza, a tak naprawdę można to robić nawet rzadziej. Gdy będziesz mieć dane tygodniowe z dwóch-trzech miesięcy, dużo łatwiej będzie zrozumieć wahania rankingów.
- Porównaj wahania rankingów ze swoją konkurencją. Zbierz dane dotyczące Twoich najważniejszych konkurentów i zmierz czy u nich też dochodzi do tak mocnych wahań. Najprawdopodobniej dojdziesz do wniosku, że nie tylko Ciebie dotyka ten problem i nie ma sensu się o to zamartwiać.
- Porównaj rankingi do ruchu. Może się zdarzyć, że gdy pewnego dnia pozycja Twojej strony spada w rankingach, będzie to związane z konkretnym urządzeniem albo lokalizacją użytkowników. Trzeba pamiętać o personalizacji wyników wyszukiwania. To, że u Ciebie spadłeś w rankingach nie oznacza, że tak samo będzie u innych osób.
Kiedy należy się martwić?
Wyżej pisałem, że w większości przypadków nie ma sensu martwić się wahaniami w rankingach wyszukiwania. Nie zawsze jest to prawda. Jeśli pewnego razu zauważysz, że kilkadziesiąt pozycjonowanych podstron spada drastycznie w rankingach wyszukiwania, to znaczy, że mogło się stać coś poważnego.
W takim przypadku należy przeprowadzić drobne śledztwo i znaleźć przyczyny spadku pozycji. Być może Google wychwycił jakieś nieuczciwe praktyki z Twojej strony i otrzymałeś karę? Może spadła wartość linków zewnętrznych prowadzących do Twojej witryny. Przyczyn może być wiele, lepiej zlokalizować problem jak najszybciej i próbować go naprawić.
Dobra diagnoza pozwoli na odzyskanie pozycji w rankingach wyszukiwania. Niestety, jak to często bywa, w takich przypadkach o wiele jest łatwiej zanurkować w dół w rankingach niż wspiąć się w górę, w związku z tym odzyskanie poprzedniej pozycji w rankingach może być czasochłonne.