Zwiększająca się popularność wirtualnych asystentów typu Siri, Google Now czy Cortany doprowadziły do całkowicie innego postrzegania fraz kluczowych i wyników wyszukiwania. Asystenci głosowi są szczególnie ważni dla przedsiębiorców działających lokalnie. Jeśli jesteś jednym z nich, poniższy artykuł pomoże Ci zrozumieć wpływ wyszukiwania głosowego na SEO.
OK Google, o co chodzi?
Wyszukiwanie głosowe staje się coraz bardziej popularne i ten trend przyspiesza. Pod koniec 2016 roku firma MindMeld zajmująca się sztuczną inteligencją przeprowadziła badanie wśród użytkowników smartfonów w USA. Udało się ustalić, że aż 60% osób korzystających z wyszukiwania głosowego zaczęło to robić w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed badaniem. Z innego badania wynika, że w 2016 roku wykonano 35 razy tyle wyszukiwań głosowych co w roku 2008, co stanowi aż 20% wszystkich fraz wpisywanych w aplikacji Google na Androida.
Skąd ta popularność wyszukiwania głosowego? Jest to szybka metoda wpisywania tekstu (potrafimy mówić około 150 słów na minutę, a pisać tylko 40). Do tego jest wygodna (natychmiastowa, bez korzystania z rąk) oraz coraz bardziej niezawodna – aż 35% użytkowników potwierdziło, że coraz lepsze wyniki skłoniły ich do korzystania z asystentów głosowych.
Jak zmieni się SEO?
Coraz więcej osób korzysta z języka naturalnego. Oznacza to, że coraz rzadziej mamy do czynienia z typowymi frazami kluczowymi do których byliśmy przyzwyczajeni (np. „ranking sushi Warszawa”), a coraz częściej zadajemy naturalne pytania poprawne pod względem gramatycznym (czyli „gdzie zjem najlepsze sushi w Warszawie”).
Google pracuje nad coraz lepszym rozumieniem naturalnych fraz kluczowych. Google Assistant potrafi już nawet rozumieć pytania dodatkowe na dany temat, jak podczas normalnej rozmowy. Nie trzeb mu za każdym razem przypominać, o co pytaliśmy. Patrząc na powyższy przykład, gdy spytam gdzie jest najlepsze sushi w Warszawie i otrzymam lokalizację oddaloną ode mnie o 5 km, mogę dopytać na przykład „A w promieniu 2 kilometrów?”. Oczywiście, opcje te działają najlepiej w opcji angielskiej.
Więcej fraz dotyczących lokalnych atrakcji. Według raportu Internet Trends Report 2017 opublikowanego przez Meekera, pytania zadawane na urządzeniach mobilnych mają trzykrotnie wyższe prawdopodobieństwo, że będą miały charakter lokalny. Oznacza to, że SEO pod wyszukiwanie głosowe dla przedsiębiorców lokalnych jest jeszcze ważniejsze.
Jak dostosować swoje SEO pod wyszukiwanie głosowe?
Pozycjonuj naturalnie brzmiące zapytania. Zastanów się w jaki sposób osoba szukająca Twoich usług mogłaby zadać pytanie. Przejrzyj narzędzia analityczne Twojej strony w poszukiwaniu odpowiednich fraz kluczowych.
Najłatwiejszym sposobem na utworzenie bazy naturalnie brzmiących pytań jest umieszczenie na stronie sekcji FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań klientów i odpowiedzi na nie. Bardzo łatwo pozycjonują się wtedy w wyszukiwarkach naturalne frazy kluczowe.
Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne. W październiku 2016 roku został osiągnięty kamień milowy urządzeń mobilnych – liczba zapytań na smartfonach i tabletach przekroczyła te na komputerach stacjonarnych i laptopach. Przyjazna wersja mobilna strony jest od dwóch lat ważnym czynnikiem w algorytmach crawlujących, więc zadbaj o to, żeby strona była szybka i możliwa do korzystania nawet na małych ekranach.
Korzystaj z Google My Business. To podstawa każdej firmy działającej lokalnie. Uzupełnij swój profil w Google My Business o wszystkie dane kontaktowe, wskazówki dojazdu, godziny otwarcia czy galerię. Pozwól użytkownikom zamieszczać recenzje. Dbaj o to, żeby w każdym miejscu w sieci pojawiały się te same dane teleadresowe, żeby boty Google mogły zrozumieć kanały, na których się znajdujesz.