W jaki sposób można efektywnie wykorzystać dane dotyczące Domain Authority i Page Authority w celu sprawdzania jakości linków? Kiedy ma sens wykorzystanie tych metryk oraz co dokładnie oznaczają? Postaram się odpowiedzieć na te pytania w poniższym artykule. Dzięki temu lepiej zrozumiesz i wykonasz pracę związaną z pozycjonowaniem stron internetowych.
Page Authority
Zacznijmy od pierwszego narzędzia – Page Authority. W największym skrócie, jest to statystyka zbierająca właściwie wszystkie sposoby pomiaru jakości linków, która potem jest wrzucona do odpowiedniego modelu, w rezultacie otrzymujemy podaną wartość. Do modelu oczywiście należy wziąć jakieś przypadki, w tym przypadku są to oczywiście wyniki wyszukiwania w Google.
Żeby zrozumieć działanie Page Authority, należy spróbować oszacować poszczególne zmienne objaśniające. Żeby to zrobić, należy przy pomocy algorytmów machine learning wyestymować przybliżony model do tego stosowanego przez Google. Nigdy nie uda się uzyskać dokładnie takich samych wartości, ale nawet przybliżone modele pozwalają nam stwierdzić, co należy zmienić, żeby wartość Page Authority dla danej strony wzrosła o kilka punktów.
Domain Authority
W przypadku Domain Authority wystarczy zapamiętać tyle, że jest to podobny model co w przypadku Page Authority, z tą różnicą, że Domain Authority jest po prostu tym wynikiem obliczonym dla domeny głównej. Nie są brane pod uwagę subdomeny, na przykład blog.mixedmedia.pl, jedynie mixedmedia.pl. Jako że brana pod uwagę domena jest zawsze mniejsza lub równa modelowi Page Authority, nieco łatwiej obliczyć jej Domain Authority.
Linking Root Domain
Istnieje jeszcze jedna ważna metryka. Jest to po prostu liczba wszystkich unikalnych domen źródłowych które linkują w dowolne miejsce na Twojej stronie. Jeśli masz, powiedzmy, 234 różnych domen linkujących do Twojej witryny, to Link Root Domain wynosi 234. Co ciekawe, w tym przypadku liczą się nawet linki nofollow, choć wiele narzędzi oferuje odpowiednie rozgraniczenie.
Kiedy korzystać z powyższych statystyk?
Wiadomo, że podane statystyki mają znaczenie przy budowaniu bazy linków, więc to właśnie w takim przypadku należy z nich korzystać. Nie ma sensu badać tych metryk codziennie, wystarczy raz w miesiącu. Jest to ważne z dwóch powodów.
Stworzenie dobrego modelu wymaga nieco czasu, stąd nie ma możliwości robić tego zbyt często. Gotowe rozwiązania, takie jak zaoferowane przez Moz.com, wykonują badanie Domain Authority jedynie raz w miesiącu. Dlatego jeśli mimo pozyskania wielu nowych linków nie widzisz zmiany w wartości indeksu, należy się upewnić czy już doszło do aktualizacji modelu, czy wciąż nie patrzysz na dawne dane.