Ranking organicznych wyników wyszukiwania dawniej był głównym zmartwieniem firm chcących zwiększyć swoją widoczność w sieci, ale wiele się zmieniło w ciągu ostatnich kilku lat.
Dzisiejsze cyfrowe środowisko płatnych reklam, map, recenzji oraz urządzeń mobilnych zmieniło nieco podejście przedsiębiorstw do zdobywania klientów. Rankingi wyszukiwania nie są już jedyną rzeczą na której warto się skupić. Co więcej, standardowe SEO nie musi wcale zapewnić wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Inteligentne wyszukiwanie
Obecnie więcej fraz kluczowych jest wpisywanych na urządzeniach mobilnych niż na stacjonarnych. Do tego dochodzi kwestia lokalizacji użytkownika, osoba znajdująca się w Warszawie może otrzymać inna wyniki wyszukiwania od tej znajdującej się w Krakowie.
Obecnie proces wyszukiwania jest dużo bardziej inteligentny, Google oraz Bing podają użytkownikom bardziej dopasowane do ich potrzeb wyniki wyszukiwania. Dlatego klasyczne sposoby pozycjonowania stron straciły już nieco na świeżości. Jak się odnaleźć w tej nowej rzeczywistości? Temu chciałbym poświęcić poniższy artykuł.
Skup się na czynnikach lokalnych
Jeśli prowadzisz działalność lokalną, z pewnością wiesz jakie znaczenie mają lokalne wyniki wyszukiwania. Wyszukiwarki pokazują użytkownikom wyniki uwzględniając ich aktualną lokalizację. Według Google, aż 40% osób korzysta z wyszukiwarki jedynie na telefonie czy tablecie. Odsetek wyszukiwań opartych o lokalizację stale rośnie.
Musisz postarać się o widoczność w wynikach lokalnych. Aby ją sobie zapewnić, musisz założyć profil firmowy w Google My Business. Gdy już to zrobisz, koniecznie uzupełnij wszystkie ważne dane kontaktowe, godziny otwarcia, adres, galerię itd.
Pamiętaj o recenzjach
W niektórych przypadkach otrzymanie pozytywnych recenzji jest jedynym sposobem na wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Ponownie, jest to szczególnie ważne w wyszukiwania lokalnym, gdzie użytkownik może zaznaczyć opcję „najlepsze”, wtedy wyświetlą mu się jedynie te strony, które mają co najmniej 4,5 gwiazdki.
Warto postarać się o to, żeby zadowoleni klienci pozostawili swoje recenzje. Zadbaj również by na każdą z nich odpowiedzieć – podziękować za dobrą ocenę lub postarać się sprostować, jeśli ocena okazała się niska.
Zadbaj o aktualny stan zapasów na stronie
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto zaznaczyć, które produkty są obecnie dostępne na półkach. Jest to szczególnie ważne jeśli masz kilka lokalizacji. Nie chcesz żeby klient po zobaczeniu interesującego go towaru podjechał do Twojego sklepu, a na miejscu się okaże, że wcale go tam nie ma. Może to doprowadzić do utraty klienta oraz otrzymania negatywnej recenzji.
Stwórz strukturę contentu pod wyszukiwanie głosowe
W dzisiejszych czasach ponad 20% wszystkich wyszukiwań jest robionych za pomocą głosu. To kolejny znak szybkiego zmieniania się zachowań klientów. Asystenci głosowi znajdują się obecnie właściwie w każdym smartfonie, do tego dochodzą urządzenia typu Amazon Echo czy Google Home.
Według Google do 2020 roku połowa wszystkich wyszukiwań będzie wykonywana głosowo. Bardzo często w takich sytuacjach jest tylko jeden wynik wyszukiwania, więc trzeba dodatkowo postarać się o mocne wypozycjonowanie istotnych fraz.
Warto zwrócić uwagę, że użytkownicy zazwyczaj inaczej formułują frazy przy wyszukiwania głosowym niż podczas normalnego wpisywania tekstu. Pytania zazwyczaj są zadawane naturalnym językiem. Aby się pod nie wypozycjonować, najlepiej jest zrobić strefę pytań i odpowiedzi na stronie – FAQ. W ten sposób istnieje możliwość pozycjonowania naturalnych pytań.