Badanie fraz kluczowych pod pozycjonowanie jest jednym z najczęściej omawianych tematów w SEO. Kwestia ta ma olbrzymi wpływ na rankingi wyszukiwania. Dla początkującej osoby może się wydawać ona nie do ogarnięcia. W poniższym artykule postaram się przeprowadzić przez ten proces.
Po co robić badanie fraz kluczowych?
Sprawa jest prosta. Jeśli będziesz pozycjonował stronę pod złe słowa kluczowe, całkowicie miniesz się ze swoimi odbiorcami. Jeśli zainwestujesz we frazy za bardzo z końca ogona (long-tail ze zbyt małym wolumenem), możesz mieć za mały ruch. Jeśli pozycjonujesz w najpopularniejsze frazy, nigdy nie uda Ci się pojawić wysoko w rankingach z powodu olbrzymiej konkurencji.
Trzy rodzaje słów kluczowych
Ważne jest zrozumienie, że istnieją trzy główne typy słów kluczowych, które znajdują w różnych etapach lejka sprzedaży. Oto one:
- Słowa kluczowe z góry lejka są informacyjne (jak zrobić coś krok po kroku i inne rodzaje poradników)
- Słowa kluczowe ze środka lejka rozwiązują istniejące problemy
- Słowa kluczowe z dołu lejka skupiają się już na osobach chcących coś kupić – porównania produktów, poradnik gdzie coś można kupić itp.
W ten sposób możesz tworzyć content pod klientów w określonej fazie ścieżki zakupu.
Na jakich słowach kluczowych się skupiać
Każda firma powinna przeprowadzać badanie słów kluczowych oparte na jej celach. Czy zależy ci na zbudowaniu długoterminowej relacji z klientem? Czy celujesz raczej w klienta gotowego do kupna produktu teraz?
Jeśli chcesz budować długotrwałą relację, warto celować w artykuły z góry i środka lejka. Jeśli jednak tworzysz strategię SEO dla sklepu w sieci, lepiej tworzyć content z dołu lejka.
Ustaw cele
Robienie badania słów kluczowych wymaga korzystania z arkusza kalkulacyjnego i mnóstwa danych. Proces ten może być nudny, ale ma kluczowe działania w pozycjonowaniu, nie da się go ominąć.
Przed przystąpieniem do pracy ustaw sobie cele i odpowiedz na parę pytań. Dlaczego chcesz pozycjonować frazy kluczowe? Po co Ci ruch organiczny? To wszystko pomoże zrozumieć Ci cel działania Twojej strony.
Konkretny cel jest łatwiejszy do zmierzenia. Zbliżanie się do niego zmotywuje Cię do dalszego działania. Wtedy nawet nudne przebijanie się przez dane może okazać się ciekawym doświadczeniem.
Znajdź konkurencję
Gdy tylko zaczynam pracować z nowym klientem, staram się odnaleźć jego konkurencję. Wystarczy parę minut w Google by znaleźć firmy pozycjonowane obecnie ponad jego stroną. Wtedy ustalam cel – chcę się znaleźć powyżej nich w ciągu najbliższych x miesięcy czy lat.
Zazwyczaj wygląda to następująco:
- Cel pięcioletni: milion unikalnych użytkowników miesięcznie
- Cel dwuletni: 200 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie
- Cel roczny: 50 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie
- Cel półroczny: 20 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie
Oczywiście wszystko zależy skąd startujesz. Jeśli ruszasz od zera, w pierwszej kolejności lepiej celować w mniejsze zasięgi. Nie ma sensu od razu stawiać sobie za cel zdobycie kilku milionów unikalnych użytkowników miesięcznie.
Stosuj inżynierię wsteczną
Powiedzmy, że strona którą masz pozycjonować, nie zaczyna od zera. Oznacza to, że jest już pozycjonowana pod jakieś słowa kluczowe oraz ma jakąś bazę linków. Przejrzyj jakie rozwiązania dawały rezultaty w przeszłości, a jakie nie – nawet jeśli były one stosowane przypadkowo, bez myśli o pozycjonowaniu.
Sprawdź, które słowa kluczowe dotychczas przyciągały najwięcej użytkowników. Zobacz jaki typ contentu ma najlepsze statystyki. Sprawdź, czy strona internetowa współpracowała wcześniej z jakimiś influencerami. Jeśli tak, nawiąż z nimi ponowną współpracę. Dużo pracy w badaniu słów kluczowych można wykonać dysponując bieżącymi danymi, wystarczy wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski.