Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem musisz wiedzieć, że oszukanie Google?a w niektórych przypadkach może być trudniejsze niż początkowo się wydaje. Google najprawdopodobniej widziało już Twoją strategię wcześniej – i to nie raz! Dlatego najlepsze są najprostsze rozwiązania- zdobądź pozycję i zdobądź reputację. Wchodząc do świata SEO warto zapoznać się ze Wskazówkami dla Webmasterów przygotowanymi przez zespół Google. Nie oczekuj szybkich i łatwych efektów ? bez zainwestowania swojego własnego czasu i umiejętności nic nie osiągniesz.
Specjalnie dla Ciebie, przygotowałem 34 wskazówki i porady w pigułce – zbiór najważniejszych reguł, którymi powinieneś kierować się prowadząc kampanie SEO! 🙂
- Aby zostać zaindeksowanym przez Google, Yahoo lub Binga nie musisz nić płacić. W przypadku największych wyszukiwarek Twoja witryna ?odnajdywana? jest automatycznie po kilku dniach od jej uruchomienia. Sprawa jest jeszcze łatwiejsza, gdy witryna pinguje bezpośrednio do konkretnej wyszukiwarki podczas aktualizacji treści (na przykład poprzez mapy stron w XML).
- Chcąc utrzymać się w Google i innych wyszukiwarkach, powinieneś przestrzegać najważniejszych zasad użytkowania oraz wskazówek dla userów. Zdobywając doświadczenie i obserwując zachowanie algorytmów wyszukiwarek wkrótce dowiesz się, które reguły można delikatnie naginać oraz z których taktyk i strategii SEO zrezygnować jak najszybciej.
- Google ocenia strony na podstawie liczby i jakości linków prowadzących do nich z witryn zewnętrznych (oczywiście jest to tylko jeden z czynników ewaluacji). Mówiąc najogólniej, odnośnik pomiędzy stronami widziany jest ?oczami? Google jako głos na stronę, do której linkuje. Im więcej głosów zbierze witryna, tym większe zaufanie zyskuje i tym wyżej pozycjonowana jest w wynikach wyszukiwania ? przynajmniej w teorii. Rankingi są w bardzo dużym stopniu zależne od tego jak bardzo Google ?ufa? domenie, na której znajduje się Twoja strona.
- Zawsze powtarzam, że chcąc podejść do pozycjonowania na poważanie musisz korzystać z oryginalnych treści. Jest to przecież oczywiste ? wyszukiwarki internetowe nagradzają wartościowy content, który nie jest kopią z innego miejsca w internecie. Zadbaj o to, aby każda strona posiadała autorski, bogaty i unikatowy dla siebie tekst lub zestaw tekstów ? w takim przypadku indeksowanie i zdobycie dobrej pozycji będzie miało miejsce szybciej niż się spodziewasz.
- Jeżeli treść na Twojej stronie jest oryginalna, będziesz miał również możliwość wygenerowania linków przychodzących (IBL ? inbound quality links). Jeżeli content znajdujący się na Twojej witrynie jest kopią innej treści wtedy zdobycie takich linków będzie o wiele trudniejsze, a sam adres nie zostanie ustawiony wysoko w rankingu ? Google lubi bowiem zróżnicowanie w podawanych wynikach wyszukiwania.
- Wyszukiwarka musi zrozumieć, że ma do czynienia z odnośnikiem internetowym. Linki można projektować więc tak, aby były ignorowane przez silniki wyszukiwarkowe (atrybut ?nofollow? dodany do hiperłącza w strukturze kodu HTML powinien załatwić sprawę).
- Wyszukiwarki internetowe trafiają na ślad Twojej strony również po witrynach, które do niej bezpośrednio linkują. Możesz bezpośrednio zgłosić swoją stronę i chęć jej zaindeksowania w danej wyszukiwarce, nie ma jednak takiej potrzeby. Osobiście nie zrobiłem tego ani razu w przeciągu ostatnich 10 lat, Google po kilku dniach mnie wyręczało.
- Google odnajduje link do głównej strony Twojej witryny, lokalizuje adres i domenę indeksując następnie podstronę po podstronie (oczywiście jeżeli są ze sobą w jakikolwiek sposób połączone).
- Wiele osób uważa, że Google nie daje szans nowym witrynom na zdobycie dobrej pozycji w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz do czasu aż nie zdobędą one ?stażu? oraz ?zaufania?. Osobiście sądzę, że zależy to głównie od jakości przychodzących linków. Czasami Twoja strona może wystrzelić do góry w wynikach wyszukiwania, a następnie spaść na kilka miesięcy. W świecie SEO nazywamy to ?okresem miodowego miesiąca?.
- Google dokonuje pierwszej klasyfikacji strony już podczas jej indeksowania ? klasyfikacja ta może mieć ogromny wpływ na Twoją późniejszą pozycję. Dla wyszukiwarki niezwykle ważne jest poznanie Twojego podstawowego celu w stworzeniu danej strony ? czy chodziło Ci o przygotowanie witryny zapleczowej wspierającej pozycjonowanie, strony reklamującej markę, czy też witryny informującej o ofercie i produktach Twojej firmy? Najważniejsze jest ?przekonanie? Google?a, że masz czyste intencje. W przypadku tworzenia strony pod generowanie pieniędzy z darmowego trafficu może to być jednak dosyć trudne ? wyszukiwarka wtedy zazwyczaj kategoryzuje takie działania jako spam.
- Aby dostać się do rankingu pod poszczególne słowa kluczowe, muszą zostać one użyte bezpośrednio na stronie ? ich zagęszczenie oraz ilość zależna jest przede wszystkim od konkurencji jaka występuje pod daną frazą oraz od ilości linków na Twojej stronie.
- W wyniku linkowania do witryny niezależnych stron, otrzymuje ona określony poziom PageRank, dzielony ze wszystkimi podstronami tworzącymi całą jej strukturę ? w przyszłości PageRank (PR) pomoże określić wyszukiwarce gdzie w rankingu umieścić stronę.
- Tak, musisz budować bazę linków prowadzących do Twojej strony aby uzyskać większą wartość PageRank (kolokwialnie mówiąc zdobyć soczek Google). Google to wyszukiwarka bazująca na linkach ? nie potrafi idealnie rozróżniać ?dobrej? i ?złej? treści, ale doskonale charakteryzuje treści ?popularne?.
- Jeżeli strona posiada korzystny PageRank staraj się go rozprzestrzenić na wszystkie jej podstrony poprzez połączenie ich systemem linkowania wewnętrznego.
- Osobiście uważam, że zewnętrzne linki do innych stron powinny znajdować się na pojedynczych podstronach, tych które posiadają najwyższz PageRank. Oczywiście nie zawsze chodzi tu o jak największe liczby ? czasami jedna ?zaufana? strona zaindeksowana w Google może być rozwiązaniem Twoich problemów i przepisem na sukcesem. Oczywiście im bardziej ?zaufane? linki pozyskujesz tym przychylniejszym okiem Google będzie patrzyło na Twoją stronę. Chcąc wyciągnąć z Google jak najwięcej budujesz bazę wielu zaufanych odnośników na wielu zaufanych stronach ? proces ten jest jednak długotrwały.
- Staraj się pozyskiwać linki wewnątrz treści strony, które poprzez frazę kluczową bezpośrednio prowadzą pod Twój adres. Odnośniki nie powinny wyglądać jak ?wygenerowane maszynowo? ? im naturalniejsza jest ich geneza tym większą wartość zyskają.
- Co do działań wewnętrznych, rozważ linkowanie do swoich innych stron zagnieżdżając odnośnik bezpośrednio w tekście. Oczywiście nie możesz przesadzać ? osobiście stosuję takie rozwiązanie, jeżeli tytuł danego tekstu ma w sobie przynajmniej jedno takie samo słowo jak tekst na innej z moich stron.
- Jeżeli tworzysz link zdecydowanie więcej osiągniesz zagnieżdżając go w frazie kluczowej, przykładowo ?SEO poradnik? jest o wiele bardziej wartościowym sposobem linkowania niż ?kliknij tutaj? lub podanie adresu strony.
- Uważam, że linki tekstowe z anchorami w wewnętrznej nawigacji witryny nadal posiadają sporą wartość ? zachowaj jednak naturalność! Google potrzebuje odnośników, aby znaleźć Twoją stronę ? doceń wartość odpowiednio zaprojektowanej architektury linków wewnętrznych.
- Wyszukiwarki takie jak Google dokładnie analizują całą treść Twojej strony śledząc przychodzące i wychodzące linki indeksując je w wynikach swojego wyszukiwania w przeciągu kilku dni.
- Po krótkim okresie czasu wyszukiwarka będzie w posiadaniu sporej ilości informacji na temat nowej witryny, starając się wyróżnić te jej części, które uzna za ?przydatne? ? podstrony z oryginalnym contentem albo posiadające sporą ilość linków. Idealnie zaprojektowana strona powinna posiadać unikatowe tytuły oraz opisy. Nie musisz jednak martwić się o meta description i meta keywords ? w dzisiejszych czasach większość wyszukiwarek nie zwraca na nie uwagi podczas ustalania wartości strony.
- Google powoli ?przeżuwa? Twoją stronę analizując każdy tekst oraz link, na który natrafi.
- Jeżeli wyszukiwarka znajdzie na stronie sporą ilość skopiowanych i nieoryginalnych treści po prostu uzna ją za spam i zaprzestanie dalszego indeksowania.
- Witryna nie musi być wypchana po brzegi frazami kluczowymi ? jest to wręcz niezalecane. Musisz znaleźć złoty środek pomiędzy ilością zagnieżdżonych odnośników, a długością tekstu. Nie ma tutaj wartości idealnych, do optymalnego rozwiązania dochodzisz samodzielnie.
- Osobiście lubię mieć pewność, że użyłem jak największej ilości unikatowych i odpowiadających frazom słów na mojej stronie.
- Jeżeli linkujesz do stron o niskiej wartości Google może zignorować Twoją główną witrynę ? jednak po raz kolejny zależne jest to od wielu dodatkowych czynników. Do kogo linkujesz, w jaki sposób i czy ma to jakiekolwiek znaczenie? Wyszukiwarka analizuje Twoje praktyki linkowania i na ich podstawie klasyfikuje stronę.
- Wielu pozycjonerów uważa, że warto kontrolować to kto linkuje do danej witryny ? czy są to strony powiązane tematycznie, posiadające wysoki PageRank i tak dalej. Duża część społeczności SEO jest zgodna, że ma to wpływ na ostateczną pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Jedna ze złotych zasad pozycjonowania mówi, że oryginalna treść jest najważniejsza w oczach Google i zapewnia naturalny przyrost ilości linków. Zbyt wiele linków przychodzących w krótkim okresie czasu może zmniejszyć wartość witryny. Chcąc zachować chociaż pozory naturalności warto postawić na duże zróżnicowanie i pozyskiwać linki z różnych źródeł.
- Google doskonale wie kto do Ciebie linkuje, jaka jest jakość tych linków oraz do kogo linkujesz osobiście.
- Google decyduje również, które podstrony witryny są najważniejsze. Możesz oczywiście ?pomóc? wyszukiwarce dokonać wyboru linkując do tych podstron, na których Ci zależy.
- Uzyskując wysoki PageRank powinieneś ukierunkować go na frazy, dzięki którym zarabiasz lub strony bogate w słowa kluczowe.
- Rozważ możliwość linkowania do ważnych stron swojej witryny bezpośrednio ze strony startowej oraz poprzez kokpit nawigacyjny.
- Przede wszystkim skup się na oryginalności i trafności. Następnie buduj reputację i zaufanie. Istota znalezienia się na korzystnych miejscach w rankingu Google jest naprawdę prosta.
- Co kilka miesięcy Google dokonuje mniejszych lub większych zmian w swoim algorytmie, karząc w ten sposób pozycjonerów za słabą optymalizację lub próbę manipulacji wynikami. Przykładem takich aktualizacji jest Google Panda oraz Google Penguin ? największą sztuką w SEO jest utrzymanie jak najwyższej pozycji przy jednoczesnym dostosowywaniu się do nowych zasad ?gry?.
Masz jakiekolwiek pytania? Skontaktuj się ze mną bezpośrednio lub napisz komentarz pod wpisem. Postaram się rozwiać wszelkie Twoje wątpliwości 🙂