Przygotowywanie raportów dla klientów może być męczącą pracą. Każdy klient oraz każda firma mają inne zapotrzebowania. W wielu przypadkach taki raport musi być zarazem napisany w zwięzły sposób, ale też zawierać jak najwięcej informacji.
Mimo iż mało kto lubi je robić, przygotowywanie raportów jest bardzo istotną częścią pracy specjalisty SEO. Musisz potrafić pokazać swoim klientom, kierownictwu czy innym wspólnikom efekty Twoich działań. W poniższym artykule przedstawię kilka wskazówek dotyczących tworzenia raportów dotyczących pozycjonowania strony.
Skup się na kanałach pozyskiwania
Często podstawowym celem strategii SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie, dlatego informacje na ten temat warto zawierać na początku raportu. Przy tworzeniu statystyk warto przede wszystkim skupić się na sekcji kanałów pozyskiwania. W ten sposób możesz przedstawić klientowi, skąd wziął się dodatkowy ruch na stronie. Informacje na ten temat można pozyskać w Google Analytics.
Stopa konwersji
Dla firm nie liczy się wielkość ruchu na stronie, jeśli nie prowadzi on do najważniejszego – zakupu towarów czy usług. Konwersja jest jedną z najistotniejszych metryk dla klientów, warto się na niej skupić podczas tworzenia raportu. Najlepszym sposobem na przedstawienie tej statystyki jest stworzenie odpowiedniego celu w Google Analytics (na przykład podanie URL ze stroną docelową dziękującą za zakupy) i monitorowanie na bieżąco wyników.
Zachowanie na stronie
Poza tym, że warto wiedzieć skąd biorą się użytkownicy na stronie klienta, należy również potrafić pokazać ich zachowanie na stronie. Czy po wejściu na stronę czytają bloga firmowego? Czy przeglądają ofertę produktów lub cennik usług? Dzięki tej wiedzy klient może dowiedzieć się, na których segmentach strony powinien bardziej się skupić.
Statystyki dotyczące prędkości strony
Pora porzucić Google Analytics, ale jeszcze nie wychodzimy poza środowisko firmy. Kolejnym krokiem w tworzeniu raportu powinno być spojrzenie na szybkość strony, tym bardziej, że niedługo stanie się jeszcze ważniejszym czynnikiem w pozycjonowaniu stron.
Google Page Speed pozwala zajrzeć w statystyki dotyczące prędkości ładowania strony i jej elementów. Dzięki niemu można dowiedzieć się co warto poprawić na stronie aby działała szybciej. Być może trzeba zoptymalizować zdjęcia lub zmniejszyć liczbę wykonywanych skryptów.
Czas na stronie oraz współczynnik odrzuceń
Zazwyczaj klienci nie potrzebują danych dotyczących czasu spędzanego na stronie przez użytkowników, ale dla wielu osób to ważna statystyka pozwalająca na lepsze zrozumienie odbiorców. Najważniejszy jest przeciętny czas przebywania na stronie, dzięki temu można sprawdzić czy tworzony content jest angażujący i ciekawy.
Współczynnik odrzuceń to sytuacja, gdy użytkownik po wejściu na daną stronę szybko z niej wyjdzie, wszystko zależy od indywidualnych ustawień. Warto monitorować tę statystykę jedynie dla najważniejszych stron, na przykład landing pages – nie zawsze ma to jednak sens. Moim zdaniem najlepiej skupić się na najważniejszych podstronach – najlepszych artykułach, stronie z produktami do porównania itp. to tam najlepiej można śledzić statystyki odwiedzin.
Rankingi i linki
Czym byłby raport SEO bez uwzględnienia rankingów? Wciąż wiele firm oczekuje konkretnego miejsca w rankingach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych – to najprostszy sposób na zweryfikowanie pozycjonowania. Oczywiście, sama pozycja w rankingach to nie wszystko, dlatego zawsze warto starać się wytłumaczyć tę kwestię klientom.
Kolejną istotną rzeczą w pozycjonowaniu są oczywiście linki zewnętrzne prowadzące do strony. Bogata baza backlinków pozwala na podwyższenie pozycji w rankingach. Informacja na temat działań w tym zakresie również powinna znaleźć się w raporcie.