Nie jest żadnym sekretem, że na algorytm rankingowy Google składa się ponad 200 różnych komponentów. I chociaż ta lista może robić wrażenie, nie trzeba zawracać sobie głowy wszystkimi szczegółami.
SEO nie polega na tym, żeby wszystko zrobić dobrze. Zadaniem SEO jest ustalanie hierarchii ważności i zajmowanie się najistotniejszymi czynnikami rankingu. W poniższym artykule przedstawiam niektóre z nich.
Backlinki
Chyba nikogo to nie zaskakuje. W 2017 roku backlinki nadal są najważniejszym czynnikiem ważności strony dla Google. Link jednak linkowi nie jest równy. Stąd warto zwrócić uwagę na poniższe kwestie.
Wartość linku
W jaki sposób Google przekształca abstrakcyjny koncept backlinków w mierzalną wartość? Według opublikowanych patentów, firma robi to za pomocą wyznaczania wartości liczbowych poszczególnych linków. Wynik ten jest wyznaczany za pomocą jakości każdego z linków prowadzących do strony (PageRank) oraz ogólnej liczby tych linków.
Jakość linków jest istotnym składnikiem rankingu. Pamiętaj, że nie można sobie pozwolić na posiadanie spamerskich linków słabej jakości. Warto również wziąć pod uwagę, że duża liczba linków pochodzących z tej samej witryny osłabia ich jakość. Google zazwyczaj bierze pod uwagę tylko jeden z nich. Dlatego należy mieć jak największą liczbę stron linkujących do Ciebie.
Tematyka tekstów anchor
Anchor text to kolejna część backlinków mająca wpływ na rankingi. Podobnie jak content, teksty zakotwiczone pod linkami mówią Google o czym jest Twoja strona – i pod jakie frazy należy ją pozycjonować. Pamiętaj, ze tekst anchor musi być naturalny i niewymuszony, chodzi o zachowanie balansu.
Content
Jak wiadomo, bez contentu nie ma pozycjonowania. Czego Google szuka w treści wysokiej jakości? Składają się na to głównie trzy czynniki.
Wykorzystanie słów kluczowych
Najważniejszy dla Google jest tag tytułowy. Używanie fraz kluczowych i ich wariacji wciąż jest istotne w 2017 roku, w tej kwestii nic się nie zmieniło. Ważny jest również opis meta. Oczywiście należy też korzystać ze słów kluczowych w treści strony, pamiętaj o zastosowaniu tagów H1.
Długość
W swoich wskazówkach dla webmasterów Google mówi, że istotna jest ilość contentu na stronie. Nie ma idealnej długości w którą należy celować, zdaniem Google content ma być „wystarczająco długi, aby wyczerpać temat”.
Możliwość do zrozumienia
Jedną z funkcji RankBrain jest analiza rezultatów dotyczących satysfakcji użytkowników. Dzięki temu Google wie czy dany wynik wyszukiwania zaspokaja potrzeby osób odwiedzających stronę. Chodzi o powiazanie słów kluczowych. Na przykład jeśli ktoś wpisuje frazę „rzeczy do zobaczenia w Krakowie”, to Google oczekuje, że fraza ta pojawi się w towarzystwie takich jak „Rynek Główny” czy „Wawel”.
Techniczne SEO
Techniczne fundamenty są kluczowe dla SEO. Oto dwa najważniejsze czynniki:
Prędkość strony
Google oczekuje, że strona może załadować się w pełni poniżej dwóch sekund, niedawno oficjalnie potwierdzono, że prędkość strony jest jednym z sygnałów rankingowych. Szybkość ma również olbrzymi wpływ na user experience, wolniejsze strony mają wyższy współczynnik odrzuceń oraz mniejszą stopę konwersji.
Przyjazność dla urządzeń mobilnych
Jeśli Twoje strony nie będą zoptymalizowane pod smartfony, w ogóle nie pojawią się w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Ponad połowa zapytań w Google pochodzi od urządzeń przenośnych, stąd konieczność optymalizacji pod ekrany różnych rozmiarów.
User experience
Debata nad wykorzystaniem czynników zachowań użytkowników jako składników rankingu trwała od lat. Ale jak samo Google powiedziało: „użytkownicy są najczęściej najlepszymi sędziami jakości strony”. Najważniejszą częścią jest CTR.
Click-through rates
Współczynnik CTR to proporcja tego ile razy użytkownik klika w link do Twojej strony do liczby wyświetleń Twojej strony. Jest to jeden z czynników rankingu. Im popularniejsza będzie Twoja strona w wynikach wyszukiwania, tym wyżej się przesunie.