Zrozumienie sposobu pisania contentu pod SEO jest kluczowe dla pozycjonowania strony. Równie ważna jest wiedza na temat wpływu tworzonej treści na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz ruch na stronie. W poniższym artykule postaram się przybliżyć na czym polega mierzenie wpływy SEO na statystyki strony.
Czym jest content SEO?
Optymalizacja contentu pod wyszukiwarki to proces strategiczny polegający na badaniu oraz tworzeniu treści w celu maksymalizacji wpływu na SERP. Wymaga to strategii słów kluczowych, umiejętności przeprowadzania analizy konkurencyjności oraz wiedzy na temat obecnych czynników wpływających na rankingi.
Jeśli zajmujesz się tworzeniem contentu, z pewnością miałeś już kontakt ze zleceniami napisania tekstów „pod SEO”. Oznacza to, że copywriter musi mieć wiedzę zarówno na temat pisania, jak i SEO. Powinien również wiedzieć, jak zmierzyć wpływ swoich tekstów na siłę SEO.
Co należy mierzyć?
Dobrze zdefiniowane cele są podstawą każdej strategii marketingowej, nie tylko w sieci. Nie ma znaczenia czy skupiasz się na SEO czy PPC. Cele będą zależeć od klienta, Ty możesz jedynie pomóc mu je sprecyzować.
Dobrze stworzone cele dla strony internetowej mają kilka cech:
- Są mierzalne (przychód, leady, rejestracje itp.)
- Prowadzą do wzrostu firmy
- Powinny być identyfikowalne na stronie
Najprostszym narzędziem do mierzenia skuteczności działań SEO jest oczywiście Google Analytics. Narzędzie to jest darmowe i oferuje dużo danych, które można zintegrować z większością platform SEO.
Sprawdź konwersję na stronie
Przy rozpoczęciu projektu, sprawdź w jaki sposób są zlokalizowane przyciski nawiązujące do akcji na stornie. Czy znajdują się wewnątrz contentu, czy mają osobną zakładkę itp. Musisz wiedzieć jakim kanałem mają być generowane przychody, w ten sposób dostosujesz odpowiednią strategię.
Ustaw cel w Google Analytics
W panelu admina w Google Analytics znajdują się trzy kolumny – wybierz Widok. Następnie przejdź do sekcji celów. Ustaw cel zgodny z wcześniejsza analizą oraz ustaleniami z właścicielem strony. Dzięki temu na bieżąco będziesz mógł mierzyć swoje postępy oraz zawierać je w raportach.
Stwórz segment dla ruchu organicznego
Po ustaleniu celu, warto spojrzeć na funkcję automatycznych raportów. Jako że analizujemy ruch z wyszukiwarek, warto odizolować ruch pochodzący z kanałów organicznych. Są to osoby, które trafiają na Twoją stronę po kliknięciu w link w wynikach wyszukiwania. Aby to zrobić, wystarczy w Google Analytics umieścić odpowiedni segment.