Jak pewnie dobrze wiesz, Google pokazuje różne wyniki wyszukiwania w zależności od lokalizacji. Jeśli dana podstrona znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania w jednym mieście, nie musi tak być w innym. Dzieje się tak nawet w przypadkach gdy nie zajmujesz się lokalną działalnością. Wszystko zależy od lokalizacji i wybranego języka wyszukiwania. W poniższym artykule postaram się przedstawić, jak zlokalizować strony, które w jednej lokalizacji znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania, a w innych już nie.
Upewnij się, że ranking który widzisz jest poprawny
Pierwszym krokiem w diagnozie wyników wyszukiwania na bazie lokalizacji jest upewnienie się, czy widziane przez Ciebie wyniki wyszukiwania są prawidłowe. Dziś jest to znacznie trudniejsze niż to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Dawniej mogłeś ustawić ręcznie swoją lokalizację, dziś Google wykorzystuje lokalizację po adresie IP lub GPS w przypadku urządzeń mobilnych. Na szczęście da się wykorzystać parę sztuczek żeby ominąć to ograniczenie.
Google AdPreview – Google posiada narzędzie do podglądu zamieszczanych reklam, gdzie możesz ustawić konkretną lokalizację. Dzięki temu możesz podejrzeć wyniki wyszukiwania dla różnych lokalizacji.
Ustawienie parametru near (&near=) – sposób ten nie jest idealny, ale zwraca całkiem niezłe wyniki. Zdarza się, że jeden czy dwa wyniki się nie zgadzają, szczególnie jeśli chodzi o wyświetlane reklamy. Za to organiczne wyniki wyszukiwania są właściwie takie same, tak samo sprawa ma się z rezultatami na mapie.
Żeby skorzystać z tej opcji, musisz edytować URL w wyniku wyszukiwania. Na jego końcu musisz wpisać „&near=” i potem nazwę miasta i regionu, najlepiej na odpowiedniej wersji językowej wyszukiwarki, czyli na przykład google.pl dla Polski. Wpisując „&GL=” i następnie kod danego kraju (PL dla Polski), otrzymasz wyniki wyszukiwania dla danego kraju.
Kto znajduje się w wynikach wyszukiwania
Po ustaleniu, czy występują różnice w rankingach wyszukiwania dla różnych lokalizacji, pora przyjrzeć się, kto jest wysoko w rankingu w miejscach, gdzie Cię nie ma oraz jakie czynniki mogą mieć na to wpływ.
- Czy dane strony posiadają lokalne linki? Czy działają w danej lokalizacji, pojawiają się w lokalnym spisie stron, mają tam siedzibę itp.?
- Czy mają ranking w Google Maps? Jeśli dana strona znajduje się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania w Google Maps, a Twoja nie, to jest to kolejna wskazówka, że mają lokalny content, którego Tobie brakuje.
- Czy mają lokalne reklamy w AdWords? Może Ci się wydawać, że reklamy w AdWrods nie mają wpływu na organiczne wyniki wyszukiwania. To prawda, ale kwestia jest taka, że jeśli ktoś się reklamuje w danej lokalizacji, to prawdopodobnie ma większy CTR, co z kolei przekłada się na organiczne wyniki wyszukiwania.
Weź pod uwagę preferencje użytkowników
Teraz spójrzmy na druga stronę medalu, czyli kto wykonuje wyszukiwania w danym regionie i dlaczego nie znajdujesz się tam wyżej:
- Czy jesteś tak samo rozpoznawalny w danym regionie? Czy znają Twoją markę? Czy z powodu mniejszej rozpoznawalności są mniej skłonni kliknąć w Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, co w rezultacie zmniejsza CTR?
- Czy intencje związane z wyszukiwaniem mogą być nieco inne w związku z ich położeniem geograficznym? Może istnieje jakaś kwestia związana z regionalizmem czy gwarą? Dla przykładu, jeśli zajmujesz się sprzedażą płytek, to szansa na przyciągnięcie klientów pod frazy związane z płytkami w Krakowie jest niższa, ponieważ tam kładzie się „flizy”, a fachowiec je kładący nazywany jest „fliziarzem”.
Co dalej?
Gdy już określisz kwestie związane z różnicami w pozycjonowaniu ze względu na lokalizację, to musisz dane podstrony podzielić na grupy według tego, jak bardzo dana fraza zależy od położenia użytkownika. Im mniej kwestie geograficzne mają znaczenie, tym łatwiej będzie Ci się wypozycjonować na szerszą skalę, musisz tylko zastanowić się and zastosowaniem bardziej uniwersalnego podejścia w contencie.