Często na stronach zajmujących się SEO możecie przeczytać porady dotyczące usuwania podstron o niskiej jakości. Ruch taki pozwala na poprawę swojego wizerunku w oczach Google i zwiększenie ogólnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak jednak określić które strony są niskiej jakości i warto je usunąć? Postaram się na to pytanie odpowiedzieć krótko w poniższym artykule.
Czym jest „jakość” dla Google?
Google ma swoje opracowane lata temu wskazówki dotyczące jakości stron. Nie jest tajemnicą, jakie praktyki zdaniem firmy są dobre, a jakich należy unikać. Oto najważniejsze czynniki wpływające na ocenę jakości strony:
- Content musi być unikalny
- Google chce mieć pewność, że wartość płynąca z contentu jest unikalna, a nie wynika jedynie ze zmiany kilku słów czy wyrażeń na stronie.
- Im więcej zewnętrznych źródeł linkujących do danej treści, tym lepiej. Skoro warto daną stronę cytować, to musi być wysokiej jakości.
- Dobrze, jeśli do danej podstrony linkują również strony o wysokiej jakości. Dotyczy to zarówno linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
- Treść strony odpowiada na potrzeby osoby szukającej. Przykładowo, jeśli ktoś dokona wyszukiwania, kliknie na link, zobaczy tam niskiej jakości lanie wody, wróci do wyników wyszukiwania i kliknie inny wynik, dla Google oznacza to, że dana podstrona nie odpowiedziała na pytanie zadane przez użytkownika. Jeśli będzie się to działo często, dana strona może zostać uznana za niskiej jakości.
- Strona musi ładować się szybko na każdym łączu
- Strona musi być dostępna na każdym urządzeniu stacjonarnym i mobilnym
- Strona musi być napisana poprawnie pod względem gramatycznym i ortograficznym. Może to być niespodzianka, ale okazuje się, że strona zawierająca mnóstwo błędów językowych spadnie w wynikach wyszukiwania na niższą pozycję.
- Opieranie się na zewnętrznych źródłach. Dobrze jeśli strona zawiera linki poszerzające dany temat czy kwestię albo źródła cytatów. Poprawia to ogólną jakość w oczach Google.
Jak poszukać stron słabej jakości
Polecam wykorzystanie połączenia kilku statystyk w celu sprawdzenia, czy dana podstrona jest niskiej jakości i warto ją wyrzucić. Opieranie się tylko na jednej statystyce może doprowadzić do błędnych sygnałów i usunięcia potencjalnie dobrych postów.
Kombinacja statystyk zaangażowania
- Całkowita liczba odwiedzin
- Wejścia organiczne i z wewnątrz
- Liczba odwiedzonych stron na wizytę. Jeśli ktoś trafia na daną stronę w naszej witrynie, posiedzi na niej trochę, a następnie uda się zwiedzać resztę strony, to jest to zdecydowanie dobry znak. Trzeba jednak te statystyki połączyć z innymi metrykami, na przykład czasem na stronie czy współczynnikiem odrzuceń.
Kombinacja zewnętrznych statystyk
- Linki zewnętrzne
- Liczba linkujących domen
- Udostępnienia w mediach społecznościowych – Facebook, Twitter czy LinkedIn. Jeśli widzisz coś co wiąże się z popularnością w social media, to jest to dobra oznaka, że Twój content jest wysokiej jakości.
Statystyki wyszukiwarki
- Indeksacja. Wpisz URL swojej podstrony bezpośrednio w polu wyszukiwania i sprawdź, czy strona jest w ogóle indeksowana przez Google.
- Sprawdź statystykę CTR w Google Search Console