Istnieją dwie podstawowe sytuacje, w których na ekranie komputera może pojawić się strona z błędem 404 – kiedy użytkownik sieci w błędny sposób wpisze adres URL strony w pasku lub znajdzie się na podstronie, która została już usunięta bez wdrożenia przekierowania. Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna tej sytuacji, błąd 404 może powodować frustrację i zniechęcać do korzystania ze strony sklepu internetowego. Sposobem na to jest przygotowanie atrakcyjnego komunikatu, który nie niechęci użytkownika i wywoła na jego twarzy uśmiech, jak również zachęci do generowania konwersji na stronie.
Jakie są użyteczne elementy błędu?
Błąd 404 oznacza, że na serwerze nie ma zasobów, dzięki którym można by wyświetlić zawartość strony sklepu o wskazanym adresie URL. Oznacza to po krótce, że wyszukiwana podstrona sklepu nie istnieje lub została przeniesiona pod inny adres. W gestii właściciela sklepu zależy to, czy klient opuści stronę i nie wróci już do sklepu, czy też zostanie zachęcony do zapoznania się z innymi produktami. Prosta konstrukcja strony z błędem 404 odstrasza większość użytkowników, przede wszystkim tych, którzy cechują się niskim poziomem znajomości Internetu.
Jak uatrakcyjnić stronę z błędem 404?
Odpowiednio skonstruowana strona błędu powinna wyglądać w następujący sposób:
- Najważniejsze to informacja dla użytkownika o tym, co właśnie się wydarzyło. Nie każdy klient zrozumie komunikat „Page not found”, dlatego najlepiej napisać, że strona o podanym adresie nie została odnaleziona i przeprosić go za zaistniałą sytuację.
- Strona powinna kierować klienta na główną stronę sklepu online lub na inną podstronę.
- Ciekawym rozwiązaniem jest wyszukiwarka na takiej stronie, dzięki której można wyszukiwać odpowiednie frazy i produkty.
- Warto umożliwić klientom przekazanie informacji o wygenerowanym błędzie, aby właściciel sklepu miał tego świadomość.
- Dobrze, jeżeli strona zawiera formularz kontaktowy ze sklepem.
Ciekawa oprawa graficzna strony, humorystyczny przekaz i oryginalność to sposób na to, aby błąd 404 nie kojarzył się negatywnie i nie wzbudzał negatywnych emocji w potencjalnym kliencie sklepu. Najlepiej, jeśli strona nie wyróżnia się na tle innych podstron sklepu internetowego i nawiązuje do nich kolorystyką lub stylem. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik wie, że nadal znajduje się w sklepie i nie został nigdzie przekierowany.
W jaki sposób wspierana jest konwersja dzięki 404?
- Link kierujący z powrotem na stronę główną. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik po raz kolejny odwiedza główną stronę sklepu i ma możliwość zapoznania się z pełnym asortymentem produktów.
- Odnośniki kierujące do wybranych stron z kategoriami produktów. Dzięki nim, klient może odnaleźć poszukiwany przez siebie asortyment lub całkiem przypadkiem zainteresować się całkiem innymi produktami, które dostępne są w innych podstronach sklepu.
- Zaprezentowanie topowych produktów – jest to doskonały sposób na to, aby przedstawić swoje najlepsze produkty i zainteresować nimi każdego odwiedzającego sklep użytkownika sieci. Każdy sklep z pewnością posiada asortyment, który cieszy się największym powodzeniem, z uwagi na jakość i doskonałe ceny. Warto to wykorzystać.
- Informacja o promocjach – obniżki cen i okresowe promocje zawsze podnoszą poziom sprzedaży w sklepie.
- Kody rabatowe do wykorzystania w sklepie. Takie rozwiązanie z pewnością sprawi, że każdy klient uśmiechnie się i nie będzie złościł się z powodu wygenerowania się błędu.
- Zapis do newslettera – zwykły przycisk na stronie daje szansę na to, aby pozostać kontakcie z klientem i jednocześnie zdobyć jego adres e-mail.
- Umieszczona w taki miejscu mapa witryny umożliwia zapoznanie się ze sklepem i odnalezienie w nim.
- Warto na stronie umieścić również dane kontaktowe sklepu, dzięki którym klient będzie miał możliwość bezpośredniego kontaktu ze sklepem.
Coraz więcej sklepów i portali internetowych stawia przede wszystkim na humor i dowcip na swoich stronach komunikujących o błędzie 404. Często można trafić na taki komunikat, który za pomocą ciekawej grafiki i gry słów rozśmieszy, zamiast złościć.
Błąd 404 a pozycjonowanie sklepu
Samo zaistnienie strony z takim błędem nie powinno mieć negatywnych skutków dla pozycjonowania sklepu w sieci. Google również potwierdza, że błąd ten nie skutkuje spadkiem w rankingach i wynikach wyszukiwania. Istotny problem może pojawić się jednak w momencie, kiedy nie ma przekierowania nieistniejącej już podstrony, która była linkowana na nową. W takiej sytuacji serwis traci wszystkie wartościowe odnośniki.
Trzeba się również liczyć z tym, że przeciętny użytkownik sieci widząc błąd 404 na swoim komputerze całkowicie opuści stronę sklepu. Bardzo ważne jest więc, aby wdrażać przekierowania 301 na wszystkich nieistniejących już podstronach.