Z roku na rok rosną obroty branży artykułów dziecięcych, a rodzice zdają się coraz skuteczniej wykorzystywać sklepy internetowe do znajdowania najbardziej opłacalnych ofert na poszczególne niezbędne towary. Te najbardziej potrzebne już od pierwszych dni życia dziecka artykuły niemowlęce, higieniczne i dziecięce, które z powodzeniem dostać można także w korzystnej cenie online, to przede wszystkim:
- ubranka dla niemowlaków i dzieci;
- artykuły higieniczne;
- leki i suplementy;
- gry i zabawki;
- wózki, nosidełka, foteliki samochodowe, krzesełka do karmienia itp.
Nowoczesny i konkurencyjny sklep internetowy dla rodziców jest więc w stanie wygenerować dzisiaj bardzo zauważalny zysk swojemu właścicielowi, a sprzedawca dysponujący najbardziej zróżnicowanym asortymentem, korzystnymi warunkami dostawy i konkurencyjnymi cenami, jest w stanie znaleźć swoich odbiorców nawet bez ekstensywnej reklamy internetowej.
Wszystko dlatego, że rodzice są dzisiaj bardzo świadomą zakupowo i dobrze radzącą sobie w sieci grupą dość młodych odbiorców, ceniących sobie wygodę i komfort oferowany przez zakupy w sieci. Rynek ten z roku na rok generuje coraz większe dochody, więc również pozycjonowanie asortymentu dziecięcego stało się w ostatnich latach bardzo ważnym zadaniem dla wielu agencji SEO.
Preferencje i potrzeby rodziców
Skuteczne pozycjonowanie sklepu dziecięcego, podobnie jak pozycjonowanie sklepu internetowego z jakimkolwiek innym asortymentem, powinno rozpocząć się od rozpoznania nie tylko rynku i konkurencji, ale przede wszystkim od rozpoznania preferencji i potrzeb swoich potencjalnych klientów. Rodzice jako grupa konsumencka zostali przebadani wyjątkowo wnikliwie, dzięki czemu wiadomo, że dla statystycznego opiekuna dziecka robiącego zakupy online najważniejszy przy wyborze produktu jest współczynnik ceny do jakości. Każdy rodzic szuka więc produktu, który będzie konkurencyjny cenowo, ale przede wszystkim nie straci na jakości.
To właśnie jakość zastosowanych materiałów i sama technologia produkcji danego towaru przekłada się na bezpieczeństwo, co dla rodziców robiących zakupy dla swoich pociech ma również priorytetowe znaczenie – w kolejnych punktach rodzice-konsumenci kierują się ulubionymi i preferowanymi markami, chętnie odwołując się także do ocen, komentarzy i opinii publikowanych przez Internautów online.
Właściciele sklepów internetowych powinni mieć również świadomość, że nie każdy Internauta czy przyszły rodzic albo początkujący rodzic, od samego początku doskonale orientuje się w różnicach pomiędzy różnymi rodzajami garderoby dziecięcej. Nawet jeśli Internet niesie ze sobą wiele poradników na temat tego, co obowiązkowo powinno znajdować się w tzw. „wyprawce malucha”, to już nie zawsze doprecyzowane są chociażby ilości albo najbardziej polecany skład surowcowy konkretnych produktów.
Sklep internetowy może więc bardzo umiejętnie wykonać pozycjonowanie asortymentu dziecięcego pod kątem gotowych zestawów wyprawek dla najmłodszych, dzieci w wieku szkolnym czy noworodków – włącznie z uwzględnieniem różnicy w płci dziecka. Wszystko po to, aby rodzic robiący zakupy online miał jak najwięcej okazji do zapoznania się z ofertą sklepu i skorzystania z jego unikalnego asortymentu.
Transakcje wiązane i cross-selling
W przypadku rodziców robiących zakupy online sklep internetowy powinien wykorzystywać skutecznie w swojej strategii handlowej także oczywisty fakt dojrzewania takiego dziecka. Jeśli więc klient kupił online wyprawkę dla noworodka, z całą pewnością najdalej po sześciu miesiącach potrzebował będzie produktów typowych dla samodzielnie siedzącego czy raczkującego dziecka, a już po roku poszukiwał będzie bucików do chodzenia czy innych akcesoriów dla bardzo samodzielnego dziecka. Wszystko to sprawia, że asortyment jaki obowiązkowo oferować powinien każdy sklep internetowy dla rodziców powinien umożliwiać takie przeskakiwanie między kategoriami wiekowymi, aby filtrowanie i wyświetlanie wyników adekwatnych tylko dla określonego etapu rozwoju dziecka było intuicyjne i skuteczne.
W przypadku zarejestrowanych użytkowników bardzo łatwo o taki cross-selling, czyli przekierowywanie i polecanie klientowi przebywającemu w jednym dziale lub dodającemu dany produkt do koszyka – innych produktów powiązanych tematycznie z jego dotychczasowymi zakupami. Popularne jest także odwołanie „inni klienci, którzy kupili dany przedmiot byli zainteresowani również…”. Wystarczy wykorzystać w tym celu takie popularne i powszechne mechanizmy jak:
- newsletter – masowa kampania mailingowa adresowana do zarejestrowanych użytkowników, którzy chcą otrzymywać bieżące informacje handlowe i marketingowe od sklepu;
- linkowanie wewnętrzne, czyli sprytne, przejrzyste i jednocześnie funkcjonalne ułatwianie szybkiego nawigowania po witrynie sklepowej i przechodzenie między kartami produktów, kategoriami i podstronami;
- skuteczny algorytm przeszukiwania witryny pod kątem tagów i słów kluczowych – klienci sklepów online często wpisują odmienione zwroty czy regionalne skrótowce na dany przedmiot, więc warto dopasować do tego używane frazy oraz zainwestować w skuteczny silnik wyszukiwania.
W pozycjonowaniu sklepów z artykułami dziecięcymi nieprawdopodobnie ważne będą także rekomendacje i linki od Internautów opiniujących dany sklep czy dzielących się swoimi wrażeniami z użytkowania danego modelu. Brak jakichkolwiek opinii, ocen czy komentarzy na stronie sklepu internetowego będzie działał dla rodziców niczym sygnał ostrzegaczy i może zniechęcić do sfinalizowania zakupów.