Z pewnością pamiętacie jak Matt Cutts kilka tygodni temu stwierdził, że wpisy gościnne na blogach to martwy przeżytek. Bardzo mocno wstrząsnęło to światem SEO i dyskusja na ten temat wśród pozycjonerów trwa w najlepsze.
Głównodowodzący Google ds. SEO jasno stwierdził ? jeżeli korzystasz z guest postingu do pozyskiwania linków to przestań jak najszybciej. Podkreślił jednocześnie, że Gigant z Mountain View chce się poważnie wziąć za osoby, które linki stawiają nad treść wysokiej jakości.
Czy jednak rzeczywiście miał to na myśli? Czy wpisy gościnne są martwe? Według mnie chodziło mu jedynie o marne, wyraźnie spamerskie, nie prezentujące żadnych wartościowych treści i nastawione na bezsensowny marketing wpisy. Przecież z powodu wypowiedzi jednej osoby nagle cały świat internetowy nie przestanie pozwalać na wpisy gościnne lub posty sponsorowane.
Spojrzenie poza linki
Musimy pamiętać o jednym ? guest posting to nie tylko i wyłącznie linki. To my ? pozycjonerzy ? sprawiliśmy w ostatnich latach, że taka jest jego funkcja. Zapomnijmy jednak na chwilę o odnośnikach i skupmy się na innych korzyściach, które niesie ze sobą to rozwiązanie i które nie są od razu widoczne tak jak linki przychodząca. Mowa tutaj oczywiście o authority!
Oczywiście nie bazuję tutaj na żadnych twardych i empirycznie potwierdzonych faktach ? wierzę jednak, że część z Was zgodzi się, że autorytet strony i zaufanie w oczach Google odgrywa coraz większą rolę. Jeżeli wszystko robimy naturalnie ? naturalnie zdobywamy traffic i linki będziemy pozycjonowani wyżej. Droga na skróty (na przykład w formie guest postingu służącego jedynie zdobyciu odnośników) na pewno nie jest ceniona przez algorytmy wyszukiwarki.
Matt Cutts sam stwierdził jak ważne jest obecnie tworzenie internetowego autorytetu:
?W Google skupiamy się obecnie na wykrywaniu i premiowaniu sieciowych autorytetów. Jeżeli jesteś ekspertem w jakimś zagadnieniu ? nie chodzi tutaj tylko o jeden temat, ale wręcz o tysiące różnych tematów ? wtedy Twoje wpisy będą indeksowane wyżej w wynikach wyszukiwania. Takie poziomu nie osiąga się jednak od ręki. Jeżeli nie jesteś obecnie autorytetem nie przestawaj pisać, rozwijać swoich umiejętności i zwiększać ilości dostępnych treści. Jeżeli naprawdę chcesz stać się źródłem, do którego powracają tysiące użytkowników prędzej czy później staniesz się autorytetem.?
Czy to właśnie dlatego powstał atrybut authorship? Wiele na to wskazuje. Wpis gościnny nie tylko pozwala więc pozyskać linki, ale przede wszystkim zwiększa Twój autorytet w oczach wyszukiwarki ? szczególnie kiedy guest post stworzony został przez użytkownika uważanego przez Google za autorytet.
O co tak naprawdę chodzi Google?
No dobrze, po co jednak wprowadzać zmiany tego typu? Odpowiedź wydaje się tutaj od razu nasuwać kiedy przeanalizujemy sobie ostatnie działania Google i wypowiedzi jego przedstawicieli. Firma chce zredukować ilość i efektywność technik pozwalających przejść cały proces zdobywania wysokich pozycji, tworzenia wartościowego contentu i pozyskiwania naturalnych linków na skróty.
Wszystko to może prowadzić do jednej konkluzji ? autorytet w wyszukiwarkach może stać się w przyszłości nowym linkiem. Oczywiście waga odnośników i wartości dodanej do naszych witryn nie zniknie z dnia na dzień. Proces przejścia może być długotrwały jednak Google daje nam wskazówki, że proces ewolucji właśnie się rozpoczyna ? nasze strategie pozycjonerskie powinny być do niego w pełni dopasowane 🙂