SEO z czarnego kapelusza to zjawisko doskonale nam znane ? pod praktyki black hat podchodzą wszystkie nieetyczne rozwiązania i szukanie drogi na skróty w pozycjonowaniu. Jak się okazuje czarny kapelusz jest zjawiskiem coraz częściej widocznym w przypadku mediów społecznościowych ? według ekspertów rozpoczyna nową erę spamu internetowego. Social media black hat wpływa nie tylko na same strony, ale również na postrzeganie marki i samych użytkowników.
W miejscu tym rodzi się pytanie ? czy czarno-kapeluszowe social media mają wpływ na SEO? A jeżeli tak, to jaki? O ile trend ten jest coraz lepiej rozpoznawalny, to w sieci naprawdę brakuje informacji na ten temat. Trzeba więc wreszcie ich udzielić 😀
Czym jest black hat social media?
Jeżeli SEO z czarnego kapelusza dotyczy praktyk wykraczających poza powszechnie akceptowane przez pozycjonerów i wyszukiwarki technik i strategii pozycjonowania stron, szukając rozwiązań szybszych i angażujących mniej środków, to definicji black hat social media warto szukać w tym samym obszarze.
Jest to po prostu próba wykorzystania kanałów społecznościowych w celu zdobycia jakichś korzyści ? ma to jednak miejsce w sposób, który wykracza poza ogólnie przyjęte zasady właściwego postępowania w social media i związanego z nimi marketingu, promocji i tak dalej.
Przykład social media z czarnego kapelusza
No dobra, jak jednak wygląda to w praktyce? Powszechnie spotykane ? czasami stosowane nawet nieświadomie ? przykładny wypunktowałem poniżej:
- Kupowanie sztucznych lajków, subskrybentów na YouTube lub korzystanie z farm kliknięć,
- Dzielinie się niepewnymi hyperlinkami,
- Korzystanie z programów do automatycznego śledzenia nowych kont,
- Tworzenie sztucznych profili w mediach społecznościowych w celu udostępniania, komentowania i gromadzenia informacji,
- Pisanie nieprawdziwych i obraźliwych recenzji na temat konkurencji lub pozytywnych na temat własnej marki,
- Rejestrowanie kont w mediach społecznościowych pod nazwą konkurenta i działanie na szkodę jego dobrego imienia.
Jest to zaledwie kilka przykładów black hat social media. W rzeczywistości istnieje jednak zdecydowanie więcej sposobów wykorzystania mediów społecznościowych, które mogą pozytywnie lub negatywnie wpłynąć na Twoje wyniki wyszukiwania.
Czarno-kapeluszowe media społecznościowe i ich wpływ na SEO
Przejdźmy do sedna problemu. Czy czarny kapelusz w mediach społecznościkowych ma wpływ na SEO? Przyjrzyjmy się kilku hipotetycznym przykładom:
- Korzystanie z farm lajków ? sygnały napływające z mediów społecznościowych są coraz ważniejszymi czynnikami decydującymi o pozycji w wyszukiwarce. Algorytm ocenia na ich podstawie jak budujemy nasze zachowania oraz interakcję w kanałach social. Przykładowo pozycjoner kupujący lajki, tweety i +1 na Google+ tworzy wrażenie sztucznej interakcji przez co może na skróty budować swoją pozycję w rankingu
- Optymalizacja fałszywych kont ? kiedy ludzie tworzą sztuczne konta mogą występować pod praktycznie każdą nazwą. Wyobraźmy sobie, że stworzyłeś konto pod marką konkurencji, zoptymalizowałeś je i trafiło do rankingów pod nazwą konkurenta. Istnieje potencjalna szansa, że fake?owe konto uzyska lepszą pozycję od prawdziwych kont społecznościowych konkurenta co może wpłynąć na ogólne pogorszenie wizerunku marki.
- Nieprawdziwe recenzje ? chyba jedna z najczęstszych strategii mediów społecznościowych prosto z czarnego kapelusza. Oczernianie konkurencji i pisanie pochlebnych komentarzy o nas samych ? widzimy to przecież na każdy kroku.
- Strony społecznościowe o słabej jakości ? link ze ?złej? strony kierujący do Twojej witryny to poważny problem w dzisiejszych czasach. A czy w takim razie udostępnienie ze ?złego? kanału społecznościowego również może być niekorzystne? Chociaż na razie trudno odpowiedzieć na to pytanie, to wszystko wskazuje na to, że w przyszłości może stać się to jak najbardziej prawdopodobne.
Wyszukiwarki idą w społecznościową stronę
Największe wyszukiwarki już od jakiegoś czasu przywiązują coraz większą wagę do social media. Z każdym rokiem będą one pełniły coraz ważniejszą rolę przy ustalaniu pozycji rankingowych w SERPach. Właśnie dlatego już teraz warto zacząć działać i odpowiednio zarządzać swoimi kanałami social.
Chcąc walczyć z czarno-kapeluszowymi mediami społecznościowymi staraj się oznaczać rzeczy jako SPAM, kontaktuj się bezpośrednio z danym przedsiębiorstwem jeżeli widzisz jakiekolwiek nadużycia i nie zapominaj o raportach, które możesz wysyłać do Google.