Chwytliwe i przyjazne SEO opisy produktów – jak pisać, aby zwiększać konwersję w sklepie?

Właściciele sklepów internetowych powinni pamiętać o tym, jak ważna jest ekspozycja ich asortymentu na kartach produktu. Ogromne znaczenie ma tu oczywiście grafika, która powinna zachęcać do zakupu i zwracać uwagę. Same zdjęcia nie są jednak w stanie zagwarantować transakcji, jeżeli w sklepie zabraknie rzetelnych danych dotyczących właściwości i charakteryzacji produktu. Poza tym, istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient w ogóle nie trafi do sklepu z ograniczonych wyników wyszukiwania, ponieważ Google uzna stronę za mało wartościową w jego przypadku. W jaki sposób przygotować dobry opis produktu, aby zapewnić większy ruch z wyszukiwarki i podnieść poziom sprzedaży?

2

Dlaczego opisy produktów są tak istotne?

Warto zastanowić się najpierw nad tym, jakimi prawami rządzą się zakupy online. Użytkownik nie ma możliwości obejrzenia towaru, dotknięcia go i wypróbowania. Najczęściej rozpoczyna poszukiwania za pomocą popularnej wyszukiwarki, a kiedy pojawią się pierwsze wyniki, zaczyna zapoznawać się z opisami poszczególnych produktów. Chce wiedzieć o nich jak najwięcej, aby uniknąć ryzyka pomyłki i konieczności odstąpienia od umowy. Nikt nie chce przecież odsyłać zamówionych towarów do sklepu, kiedy nie spełniają one oczekiwań, a każdemu zależy na tym, aby jak najszybciej móc cieszyć się z zakupionej rzeczy i z niej korzystać.

Co w sytuacji, kiedy opis produktu jest ubogi?

  • Najczęściej klient w ogóle nie trafia w takiej sytuacji do sklepu internetowego. Brak słów kluczowych w opisie produktu powoduje bowiem, że nie jest on odsyłany z wyszukiwarki do sklepu.
  • Użytkownik może też poszukać opisu produktu w innym sklepie i wówczas istnieje ryzyko, że w takim miejscu zdecyduje się sfinalizować swój zakup.

Opisy produktów to jedne z najważniejszych elementów SEO na całej stronie sklepu i to one często przekonują klientów do zawarcia umowy transakcji i zakupu towaru.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Już na etapie projektowania całego sklepu internetowego warto pomyśleć o zaprojektowaniu ciekawej karty produktowej. Jak powinien wyglądać układ poszczególnych elementów takiej karty produktowej?

  • nazwa produktu powinna znajdować się na samej górze,
  • po lewej stronie warto przeznaczyć nieco miejsca na zdjęcia produktu,
  • po prawej stronie należy zaplanować miejsce na główny opis produktu oraz najważniejsze informacje, takie jak cena, dostępność, czy skład surowcowy,
  • na dole powstaje wówczas idealne miejsce na zakładki, w które klient może kliknąć, aby poznać dodatkowe informacje na temat produktu – rozbudowany opis, parametry techniczne, czy też komentarze i opinie użytkowników.

Z punktu widzenia SEO, im więcej treści znajdzie się na stronie produktu, tym lepiej. Wyszukiwarka Google premiuje strony, na których znajduje się wiele rozbudowanych tekstów. Dzięki nim, można więc zyskać znacznie lepszą pozycję w wynikach. Oczywiście, treści te powinny zostać w odpowiedni sposób rozmieszczone na stronie, aby była ona przyjazna i czytelna dla użytkownika. Można skorzystać na przykład z dwóch opisów.

Opis główny:

  • powinien być krótki – około 1000 znaków,
  • ma prezentować najważniejsze informacje o produkcie w zwięzły sposób,
  • musi zawierać najważniejsze ze słów kluczowych.

Opis dodatkowy:

  • powinien być znacznie bardziej rozbudowany,
  • musi prezentować najważniejsze korzyści produktu,
  • parametry techniczne produktu warto jest przetłumaczyć na język potencjalnego klienta, który nie zna się na specyfikacjach,
  • najlepiej, jeśli zawiera frazy long tail, czyli z tak zwanego długiego ogona.

 

Opis produktu warto wzbogacić o podział na sekcje, wstawić śródtytuły, czy wypunktowanie. Dobrym pomysłem jest również zamieszczenie zdjęć, czy filmów prezentujących produkt. Specyfikacja techniczna powinna z kolei znaleźć się w tabeli, najlepiej na samym dole strony.

Najgorszym rozwiązaniem jest skopiowanie gotowego opisu produktu ze strony jego producenta lub od konkurencji. Google obniża bowiem ocenę takim sklepom internetowym, które nie publikują unikalnych treści.

Optymalizacja opisów produktów pod SEO

Poza zamieszczeniem słów kluczowych w opisie, warto również skupić się na optymalizacji innych elementów, które mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie:

  • Tytuł powinien być oznaczony nagłówkiem H1. Najlepiej, jeśli składa się on ze słów kluczowych, nazwy produktu, nazwy producenta oraz cech charakterystycznych, które go opisują.
  • W przypadku dłuższych opisów powinny znaleźć się również śródtytuły. Dobrze, jeśli zawierają one słowa kluczowe w różnych odmianach.
  • Atrybuty alt w grafice również powinny zawierać słowa kluczowe. Bardzo ważne jest ich uzupełnienie, ponieważ dzięki temu roboty Google znacznie łatwiej radzą sobie z rozpoznaniem treści zdjęć.

Tworzenie opisu produktu nie jest łatwym zadaniem. Musi on bowiem być skierowany do użytkownika i spełniać jego oczekiwania, a więc w sposób wyczerpujący informować o najważniejszych cechach produktu i zachęcać go do zakupu. Ponadto, taki opis produktu musi być zoptymalizowany pod SEO. Tylko w takiej sytuacji roboty Google są w stanie wysoko ocenić stronę internetową sklepu i umieścić ją na szczycie list wyszukiwania, a o to przecież chodzi.