Sprzedaż usług SEO może być ciężka. Im więcej wiesz w tym temacie, tym łatwiej będzie Ci zdobyć klientów – zarówno jednorazowych (audyty SEO), jak i długoterminowych, dla których będziesz wykonywał regularne usługi.
Jak sprzedawać usługi SEO?
Na potrzeby tego artykułu SEO ograniczymy tylko do klasycznej definicji, bez płatnych taktyk typu reklamy na Facebooku czy kampanii Google AdWords.
Najlepszym sposobem na sprzedanie usług SEO jest edukowanie klientów. Im więcej wiesz o SEO, tym lepiej będziesz wypadał w oczach klientów. Powinni oni rozumieć chociaż fundamenty SEO, a także działania które będzie wykonywać na tym polu Twoja agencja.
Z mojego doświadczenia wynika, że klienci są bardziej zadowoleni oraz chcą poszerzenia usług w miarę zwiększenia wiedzy w tym temacie. Gdy zrozumieją jak ciężkie jest pozycjonowanie stron, będą bardziej skłonni do zapłacenia więcej za Twoje usługi.
Transparentność i uczciwość
Jestem wielkim zwolennikiem szczerości i transparentności. Jeśli dany specjalista czy agencja nie są w stanie konkretnie odpowiedzieć na pytania dotyczące działalności na rzecz zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, to coś jest nie tak.
To normalne, że klient chce wiedzieć co robi zatrudniany przez niego podmiot. Oczywiście, nie musi on znać się na wszystkich technicznych szczegółach przedsięwzięcia. Są też tacy klienci, którzy życzą sobie szczegółowych raportów z wymienieniem wszystkich pozyskanych linków czy wszelkich zmian dokonywanych na stronie.
Lista rzeczy które powinieneś wiedzieć
Poniżej znajduje się obszerna lista zawierająca szczegóły dotyczące usług SEO, które warto zaprezentować przy próbie sprzedaży. Każdy weteran branżowy jest obeznany z poruszanymi tu kwestiami, ale dla mniej zaawansowanych osób może okazać się krokiem do zdobycia pierwszych klientów:
- Celem wyszukiwarki jest dostarczenie najlepszych wyników wyszukiwania na daną frazę kluczową. Ich zadaniem jest zrozumienie intencji użytkowników.
- To, że dana strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego nie oznacza, że SEO nie sprawdziło się. Jest wiele powodów dla których strona może nie wyświetlać się w przypadku konkretnych słów kluczowych. Może to być wszystko – od indywidualnych wyników wyszukiwania po sposób, w jaki dana fraza kluczowa została sformułowana.
- Najważniejszym celem specjalisty SEO jest zwiększenie wizyt pochodzących z organicznych wyników wyszukiwania – użytkownicy muszą należeć do grupy docelowych odbiorców.
- Istnieje duża różnica pomiędzy organicznymi a płatnymi wynikami wyszukiwania. Dla wielu fraz Google będzie pokazywał wyniki lokalne, szczególnie jeśli fraza zawiera nazwę miasta czy konkretnego miejsca. Pokazanie się w wynikach organicznych, płatnych lub lokalnych wymaga zastosowania kompletnie różnych strategii marketingowych.
- Za płatne kliknięcia trzeba, no cóż, płacić. Potrzeba na nie stałego dziennego/miesięcznego budżetu, takie linki pojawiają się powyżej klasycznych wyników wyszukiwania. Płacisz – jesteś na szczycie wyników. Przestajesz płacić – spadasz. W przypadku wyników organicznych taka sytuacja nie istnieje. Jeśli dobrze wypozycjonujesz stronę internetową, to będzie się ona pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania przez długi czas – miesiące czy lata. Oczywiście warto na bieżąco pozycjonować stronę, ponieważ w przyszłości może ona zostać przegoniona przez konkurencję.
- Lokalne wyniki wyszukiwania są ogólnie oparte na lokalizacji. W wielu miastach konkurencja w takich wynikach jest bardzo wysoka, pozycja w rankingu zależy od wielu czynników – recenzji, lokalizacji użytkownika, backlinki, autorytet.
- SEO zazwyczaj wymaga wiele pracy. Nie jest to rzecz, którą można wykonać w ciągu dnia czy tygodnia. Jest to całościowa strategia, której wykonanie wymaga olbrzymich nakładów czasu. W związku z tym klient powinien zrozumieć, że istnieją nisze, gdzie wypozycjonowanie się zajmuje miesiące czy nawet lata.