Czego na pewno nie robić w SEO? ? 30 najważniejszych porad bezpośrednio od Google

Google wypuściło jakiś czas temu poradnik na temat pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych, w którym czytamy między innymi:

?Chociaż nasz poradnik nie zdradzi Ci żadnych sekretów, które automatycznie pozwolą zdobyć Twojej stronie pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania (przepraszamy!), to zawiera opis wszystkich najważniejszych strategii i działań ułatwiających botom wyszukiwarkowym natrafienie na Twoją witrynę i jej zaindeksowanie.?

O ile pozycja ta nie odkrywa tak naprawdę Ameryki i zawiera podstawową, powszechnie akceptowaną wiedzę (przez członków branży), to warto się z nią zapoznać ? szczególnie jeżeli jesteś początkującym SEO-owcem chcącym pogłębić swoją wiedzę na temat dozwolonych przez Google praktyk pozycjonerskich lub tych, których należy unikać. Google wyraźnie podkreśla jakich zachowań nie będzie tolerowało.

Specjalnie dla Ciebie najważniejsze z informacji zebrałem dla Ciebie w czytelnych i krótkich punktach. Wydrukuj je, powieś nad komputerem lub wsuń pod poduszkę i opraw dużym napisem: 

CZEGO NIE ROBIĆ W SEO!

  1. Dobierać tytułu, który nie ma nic wspólnego z treścią strony
  2. Pozostawiać tytuły ?Bez Nazwy? lub ?Nowa Strona 1? zamiast je modyfikować
  3. Wykorzystywać tego samego tagu title na wszystkich stronach witryny lub na ich większość
  4. Tworzyć ekstremalnie długich tytułów, które raczej nie pomogą użytkownikom
  5. Wypychać tagu title niepotrzebnymi frazami kluczowymi
  6. Tworzyć tagu meta description, który nie posiada żadnego związku z treścią strony
  7. Tworzyć generycznych opisów w stylu ?To jest strona internetowa?
  8. Uzupełniać meta description jedynie frazami kluczowymi
  9. Kopiować całych treści dokumentów w tag meta description
  10. Korzystać z tego samego tagu meta description dla wszystkich stron
  11. Tworzyć długie adresy URL z niepotrzebnymi parametrami i ID sesji
  12. Stawiać na generyczne nazwy stron takie jak ?strona1.html?
  13. Korzystać z nienaturalnych fraz kluczowych typu ?karty-do-gry-karty-do-gry-karty-do-gry.htm?
  14. Tworzyć podfoldery o dużym zagłębieniu typu ?…/folder1/folder2/folder3/folder5/folder6/strona.html?
  15. Korzystać z nazw folderów, które nie mają żadnego powiązania z treścią, która się w nich znajduje
  16. Tworzyć subdomen i głównego katalogu, posiadającego dostęp do tej samej treści
  17. Mieszać adresów URL w wersji z www lub bez www
  18. Korzystać z dziwnych znaków w adresach URL ? większość użytkowników oczekuje, że adres zapisany będzie małymi znakami i w takiej formie jest lepiej zapamiętywany
  19. Tworzyć skomplikowanej sieci linków nawigacyjnych ? na przykład linkowanie każdej pojedynczej strony witryny do wszystkich pozostałych jej elementów
  20. Przesadzać z dzieleniem treści (przykładowo muszę kliknąć 20 razy, aby znaleźć to czego szukam)
  21. Korzystać z nawigacji opartej jedynie na obrazkach, animacjach, okienkach kontekstowych i tym podobnych
  22. Pozwolić, aby mapa strony w HTML była nieaktualna i prowadziła do przedawnionych odnośników
  23. Tworzyć mapy strony HTML, która po prostu wymienia podstrony bez ich kategoryzacji
  24. Dopuścić do tego, aby strony 404 były indeksowane w wyszukiwarkach internetowych
  25. Dostarczać szczątkowych informacji na niedziałającej stronie ograniczających się zaledwie do ?404?, ?Nie znaleziono? i tym podobnych
  26. Korzystać z designu stron 404, który nie pasuje do reszty wyglądu witryny
  27. Tworzyć słabych merytorycznie tekstów z błędami ortograficznymi i literówkami
  28. Wstawiać do obrazka tekstów, które mają zostać przeczytane (użytkownik nie może ich wtedy skopiować)
  29. Wrzucać na jedną stronę ogromnej ilości różnotematycznych tematów bez wyznaczenia paragrafów, rozdziałów i tak dalej
  30. Kopiować już istniejących kopii, które przyniosą zaledwie odrobinę pożytku użytkownikom

Jak widać mowa tutaj raczej o rzeczach oczywistych, jednak nawet doświadczeni pozycjonerzy o tym zapominają. W podsumowaniu swojego poradnika przedstawiciele Google piszą również:

Optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe często polega na wprowadzaniu małych modyfikacji poszczególnych części całej strony. Kiedy patrzymy na nie indywidualnie, modyfikacje te mogą nie mieć większego znaczenia. Kiedy jednak scalimy je w jedność, wtedy mogą mieć widoczny wpływ na swobodę przeglądania oraz jednocześnie wyniki wyszukiwania.

Staraj się wyeliminować proste błędy, a wszystko będzie dobrze!

  1. Unikaj powielania treści, szczególnie jeżeli znajduje się również na innych stronach! Google stawia na content, musi on jednak być oryginalny i odpowiednie podlinkowany
  2. Nie staraj się ukrywać tekstu na swojej stronie ? to, że coś nie jest widoczne dla użytkowników nie znaczy, że nie znajdzie tego wyszukiwarka. Prędzej czy później roboty wyszukiwarkowe mogą Cię za to porządnie skarcić
  3. Nie kupuj tysięcy linków z założeniem ? ?Na pewno dzięki temu osiągnę dobre rezultaty!? Google stawia na naturalność i w pełni naturalny przyrost linków. Masowe linkowanie może czasami okazać się mniej efektywne.
  4. Staraj się, aby linki wychodzące do Twojej strony nie korzystały z tych samych anchorów lub fraz.
  5. Lepiej skupić się na kilku linkach dobrej jakości niż budować PR na kilkuset jednocześnie. Jakość, a nie ilość!
  6. Nie kupuj wielu domen bogatych w słowa kluczowe, aby następnie wypełnić je podobną treścią i podlinkować do Twojej głównej strony niezależnie od tego co mówi większość przedstawicieli branży. Jest to bardzo leniwe SEO, które może doprowadzić do tego, że Google zacznie Cię ignorować (taktyka ta stała się zbyt powszechna).
  7. Staraj się nie zmieniać nazw poszczególnych stron i nawigacji po całej witrynie ? pogarsza to tylko osiągane przez Ciebie wyniki w wyszukiwarkach
  8. Nie twórz stron opartych o nawigację napisaną w JavaScript ? uniemożliwia to bowiem Google i innym wyszukiwarkom dokładną analizę witryny
  9. Nie linkuj do wszystkich, którzy oferują Ci linki zwrotne. Skupiaj się jedynie na stronach o wysokiej jakości, które darzysz zaufaniem
  10. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać Porady Google dla Webmasterów i być z nimi na bieżąco! 🙂
Tags: ,