Czatboty to obecnie jeden z największych trendów w technologii i marketingu. Według wielu osób wyprą one w przyszłości konieczność korzystania z obsługi technicznej, a dla wielu przedsiębiorstw konieczność posiadania strony internetowej czy aplikacji mobilnej.
Czatboty spotykamy na każdym kroku. Są niezwykle popularne wśród użytkowników Slacka, w amerykańskiej sieci Taco Bell za ich pomocą można zamawiać jedzenie, w Polsce popularnym przykładem był czat na stronie PZU. Obecnie duże marki i ich marketingowcy coraz większy potencjał widzą w czatbotach.
Choć w Polsce jeszcze tego trendu tak bardzo nie widać, popularność czatbotów wzrasta niebagatelnie. W Stanach Zjednoczonych 80% dużych firm już wykorzystuje lub planuje wdrożenie czatbotów do końca 2020 roku. To już osobna branża, do tego szybko rosnąca. W 2016 roku wzrost inwestycji w dziedzinie czatbotów wyniósł 229% w stosunku do roku 2015.
Czatboty a SEO
Skoro są takim wielkim trendem, to czy bierzemy je pod uwagę robiąc strategię SEO? Z przeprowadzonej niedawno na Twitterze ankiety wynika, że wśród małych przedsiębiorstw czatboty nie są wcale takie modne jakby się mogło wydawać. W ankiecie wzięły udział osoby zajmujące się zawodowo SEO. 78% z nich mówi, że tylko niewielki odsetek (mniej niż 25%) klientów wykorzystuje czatboty na swoich stronach.
Jedynie 7% firm zajmujących się SEO wskazało w badaniu, że ponad 75% ich klientów pyta o czatboty lub ma je już wdrożone. Co ciekawe, w podobnym badaniu wykonanym w styczniu 2016 roku ledwo 3% branży wskazało, że ponad połowa klientów korzysta (lub zamierza korzystać) z czatbotów.
Korzyści płynące z czatbotów
Jako że popularność czatbotów rośnie w tempie geometrycznym, może warto zaoferować je swoim klientom podczas tworzenia strategii SEO dla witryny? Poniżej przedstawiam kilka największych zalet tego rodzaju botów:
- Czatboty mogą pełnić funkcję obsługi klienta. Mogą być pierwszą linią kontaktu z klientami, odpowiadać na ich proste pytania, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na zbędnej wymianie maili czy telefonów.
- Czatboty zwiększają zaangażowanie odbiorców. Zamiast tradycyjnych reklam czy nieosobowych filmików, konsumenci mogą odbyć naturalną rozmowę z botem. Tego rodzaju interakcje mają wielki wpływ na myślenie klientów o marce.
- Czatboty są wsparciem technicznym działającym 24/7. Jest to szczególnie korzystne dla firm mających klientów na całym świecie, którzy mogą znajdować się w różnych strefach czasowych.
- Czatboty to budżetowy sposób na poradzenie sobie z masową liczbą zapytań od klientów. Prowadząc małą firmę, możesz wykorzystać boty do odpowiadania na pytania otrzymywane różnymi kanałami.
- Czatboty mogą pomagać zaspokajać potrzeby klientów. Mogą podpowiadać podobne produkty, znaleźć najbliższą lokalizację naszego sklepu, porównać ceny różnych produktów czy zaspokoić inne potrzeby klientów.
Oczywiście, zanim ktoś zdecyduje się na wdrożenie czatbota w swojej firmie, najpierw należy zastanowić się nad jej specyfiką. Taka usługa nie zawsze ma sens. W pewnym sensie to na nas jako osobach zajmujących się SEO spoczywa odpowiedzialność za doradzenie klientowi w tej kwestii. Co innego zamieścić czatbota na stronie pizzerii, a co innego na stronie zakładu pogrzebowego.