Czym jest długi ogon?

Długi ogon (Long tail) to pojęcie spopularyzowane przez Chrisa Andersona. Początkowo koncepcja taktowana tylko i wyłącznie jako stricte ekonomiczna twierdziła, że sprzedaż generowana przez dużą ilość produktów niszowych stanowi większy rynek niż całkowita sprzedaż bestsellerów.

Możemy przez to rozumieć, że nisza posiada większą wartość niż produkty, które charakteryzować będą się największą popularnością. Sekret tkwi w tym, że nisza oferować może wręcz niewyobrażalną ilość produktów oraz nie jest ograniczona tak wieloma aspektami.

Pojęcie to zostało zaadoptowane przez ekspertów sieciowego marketingu i obecnie często wykorzystywane jest w odniesieniu do strategii SEO oraz SEM. O ile zasada Long Tail nie sprawdza się w życiu codziennych i w świecie fizycznym (w którym dominuje zasada Pareto), to Internet całkowicie zdominowany jest przez długi ogon.

Długi ogon w pozycjonowaniu

No dobrze, jak wygląda jednak przełożenie zasady długiego ogona na praktyki pozycjonerskie? Załóżmy, że do wyboru mamy pozycjonowanie na bardzo popularną i konkurencyjną frazę. Musimy zainwestować w to ogromną ilość własnego czasu, potencjału, pracy oraz pieniędzy, a i tak nie będziemy mieli pewności, że efekty będą zadowalające.

Ten sam czas, potencjał i zaplecze finansowe moglibyśmy przeznaczyć na zajęcie topowych pozycji w wynikach wyszukiwania dla kilku fraz niszowych (regionalnych, geograficznych lub bardziej konkretnych ? zamiast ?fryzjer? na przykład ?fryzjer damski Lublin). Według teorii Long Tail posiadanie dużej ilości topowych miejsc pod frazami niszowymi zapewnia większe zarobki (zsumowane) niż topowa pozycja pod jedną frazą główną. Co więcej, korzystne rezultaty są łatwiejsze w osiągnięciu!

Długi ogon w SEM i linkach sponsorowanych

Koncepcja Long Tail niezwykle popularna jest również w zakresie kampanii SEM oraz akcji reklamowych linków sponsorowanych. Jako, że reklamy paid-per-cklick konstruowane są na zasadach aukcyjnych, najpopularniejsze słowa kluczowe należą do najdroższych. Spowodowało to rozpoczęcie poszukiwań słów ?long tail? ? generujących mniej klików jednak zdecydowanie tańszych. Koncepcja ta ma jeszcze jedną zaletę ? użytkownicy wpisujący niszowe słowa kluczowe z długiego ogona dają większe prawdopodobieństwo tego, że zainteresują się naszym produktem lub usługą (wyszukują konkretniejszy fraz więc posiadają bardziej skonkretyzowane potrzeby).

Tags: , , ,