Zgodnie z obietnicą przedstawiam Wam tłumaczenie pierwszego rozdziału ?Przewodnika dla początkujących w budowie linków?. Pozostałe rozdziały będą pojawiały się z kilkudniowymi odstępami, tak abym mógł publikować również normalne newsy. Żeby niepotrzebnie nie przeciągać zaczynamy! 🙂
Niezależnie od tego czy jesteś całkowitym żółtodziobem, czy też posiadasz doświadczenie w link buildingu wierzę, że w poniższym tekście znajdziesz przydatne informacje. Środowiska budowy linków oraz pozycjonowania nieustannie się zmienia ? nigdy wcześniej umiejętność pozyskiwania dobrych jakościowo linków nie była tak ważna. Potrzeba zrozumienia i implementacji odnośników wysokiej jakości i związanych z nimi kampanii jest kluczowa do konkurowania i przetrwania w świecie online. W poniższym rozdziale chcę Ci podpowiedzieć jak w szybki sposób obrać właściwie tory. Przed nami wiele tematów do omówienia, wszystko zostało jednak na łatwe w przetrawieniu sekcje i zawiera sporo przykładów.
Dlaczego link building jest tak ważny dla SEO?
Chcąc zrozumieć znaczenie link buildingu na samym początku musimy przypatrzeć się temu z czego składa się każdy odnośnik, jak widziany jest przez wyszukiwarkę internetową i co może ona z niego wyciągnąć. Kolejne elementy linku:
- Początek link tagu (<a): te dwa proste znaki otwierają znacznik odnośnika w HTML-u i informują wyszukiwarkę, że warto śledzić również inne miejsce
- Lokalizacja linku (href=?www.przyklad.pl?>: Tekst w cudzysłowach mówi, do jakiego miejsca ma kierować link. Nie zawsze musi być to strona internetowa ? równie dobrze może kierować do obrazka lub pliku do pobrania.
- Widoczna, tekstowa forma linku (anchor): fragment tekstu, który użytkownik widzi na stronie ? klikając w niego otwiera natomiast hiperłącze. Tekst zazwyczaj jest formatowany w odpowiedni sposób, aby wyróżniał się od normalnego tekstu (zazwyczaj linki mają niebieski kolor oraz podkreślenie).
- Zamknięcie link tagu (</a>): sygnalizuje wyszukiwarce, że w tym miejscu link się kończy.
Jakie znaczenie linki mają dla wyszukiwarek internetowych?
Możemy wymienić dwa podstawowe sposoby, na zasadzie których wyszukiwarki internetowe korzystają z odnośników:
- odkrywanie nowych stron
- określenie jak wysoko dana strona powinna być rankingowana w wynikach wyszukiwania
Kiedy wyszukiwarki internetowe przeskanują już konkretne strony, mogą pobrać z nich treści i dodać do swoich własnych indeksów. W momencie tym decydują czy dana strona posiada odpowiednią jakość, aby znaleźć się wysoko pod konkretne słowa kluczowe. Kiedy algorytm wyszukiwarki podejmuje taką decyzje skupia się nie tylko na samych treściach ? patrzy również na ilość odnośników prowadzących do danej witryny z miejsc zewnętrznych oraz na jakość tychże odnośników. Mówiąc najogólniej: im więcej wysokiej jakości linków zewnętrznych prowadzi do Twojej witryny, tym lepsze pozycje w SERPach zajmiesz.
Linki jako czynnik rankingujący były tym co pozwoliło zyskać Google przewagę na rynku wyszukiwarek pod koniec lat 90-tych. Jeden z założycieli Google ? Larry Page ? opatentował tak zwany PageRank, z którego Google korzystało do mierzenia jakości danej strony (właśnie w oparciu o linki). Linki widziane były (i nadal są) jako głosy zaufania odnośnie danej witryny. Chodzi o to, że ktoś nie linkowałby do strony gdyby na to nie zasłużyła.
Pozycjonerzy jednak bardzo szybko odkryli spospoby manipulowania PageRankiem i wynikami wyszukiwania pod wybrane frazy. Google zaczęło więc podejmować próby identyfikowania stron działających nieetycznie, wypuszczać coraz więcej aktualizacji swoich algorytmów i filtrować te adresy, które nie zasłużyły na wysokie pozycjie. Od tego momentu Wielki G zaczął też gorzej traktować szereg technik budowy linków, które wcześniej były uważane za jak najbardziej OK. Przykładem jest tutaj umieszczanie strony w katalogach stron i uzyskiwanie w zamian linku zwrotnego. W pewnym momencie metoda ta była wręcz polecana przez Google ? po raz kolejny jednak wystąpiły nadużycia i zaczęto odchodzić od tego rozwiązania.
Żaden pozycjoner nie zna dokładnie zasad działania algorytmu Google ? są one tajemnicą i nigdy nie dowiemy się na jakiej zasadzie tworzone są wyniki wyszukiwania. Nie zmienia to jednak faktu, że społeczność pozycjonerska nadal wie, że linki odgrywają ogromną rolę w obecnych algorytmach Giganta z Mountain View.
Co musisz wiedzieć o nofollow?
Istnieje pewien atrybut, który można dodać do standardowego linku o nazwie ?nofollow?. W przypadku gdy jest dołączony, wtedy jako użytkownik nie zobaczysz żadnej różnicy. Sam kod linku wygląda jednak trochę inaczej:
<a href=?http://www.przyklad.pl? rel=?nofollow?>Przykład<a/>
Zauważyć, że w strukturze przybyło rel=?nofollow?. Fragment ten mówi Google, że nie powinno ufać danemu linkowi i nie brać go pod uwagę przy ocenie strony. W związku z tym URL, do którego prowadzi nic nie zyska, ani nie straci na tym, że do niego się linkuje.
No dobrze ? dlaczego jednak znacznik taki jest potrzebny? Jak się okazuje, korzysta się z niego powszechniej niż może Ci się początkowo wydawać:
- komentarze na blogach
- posty na forach
- komentarze w księdze gości
- edytowalne strony Wiki
- Yahoo! Answers
Ludzie mogą dodawać tam linki z ogromną swobodą ? z powodu rozmiarów samych sieci byłoby niepraktycznym, gdyby trzeba było moderować każdy z nich osobna. W związku z tym wystarczy zastosować atrybut ?nofollow? i problem rozwiązuje się sam.
Co mogę zyskać dzięki budowaniu linków?
Jak już wcześniej wspominałem, linki są niezwykle ważne dla wyszukiwarek internetowych w określaniu pozycji rankingowej. W związku z tym im więcej odnośników wskazuje na Twoją stronę tym lepiej będzie pozycjonowała się Twoja strona. Oprócz tego istnieją inne korzyści płynące z link buildingu, które mogą jednak nie wydawać się tak oczywiste na pierwszy rzut oka:
- Budowanie partnerstwa ? link building często pozwala złapać kontakt z innymi ważnymi stronami i blogami w naszej branży. Wzajemna wymiana linków i dobre relacje przyspieszają rozwój i pozwalają na skuteczniejszą promocję
- Zwiększanie ruchu ? bardzo dobry link może przyciągnąć do Twojej strony naprawdę sporo nowych użytkowników. Oczywiście nie twierdzę, że od razu zostaną z nią na stałe, jednak na pewno konwersja delikatnie pójdzie w górę.
- Budowanie marki ? pozyskiwanie wysokich jakościowo linków pozwala budować zaufanie do Twojej marki w niszy, w której działasz.
Tyle, jeżeli chodzi o pierwszy rozdział. Drugi powinien pojawić się w piątek 🙂