Czym jest link building i dlaczego jest tak istotny?

Zgodnie z obietnicą przedstawiam Wam tłumaczenie pierwszego rozdziału ?Przewodnika dla początkujących w budowie linków?. Pozostałe rozdziały będą pojawiały się z kilkudniowymi odstępami, tak abym mógł publikować również normalne newsy. Żeby niepotrzebnie nie przeciągać zaczynamy! 🙂

Niezależnie od tego czy jesteś całkowitym żółtodziobem, czy też posiadasz doświadczenie w link buildingu wierzę, że w poniższym tekście znajdziesz przydatne informacje. Środowiska budowy linków oraz pozycjonowania nieustannie się zmienia ? nigdy wcześniej umiejętność pozyskiwania dobrych jakościowo linków nie była tak ważna. Potrzeba zrozumienia i implementacji odnośników wysokiej jakości i związanych z nimi kampanii jest kluczowa do konkurowania i przetrwania w świecie online. W poniższym rozdziale chcę Ci podpowiedzieć jak w szybki sposób obrać właściwie tory. Przed nami wiele tematów do omówienia, wszystko zostało jednak na łatwe w przetrawieniu sekcje i zawiera sporo przykładów.

Dlaczego link building jest tak ważny dla SEO?

Chcąc zrozumieć znaczenie link buildingu na samym początku musimy przypatrzeć się temu z czego składa się każdy odnośnik, jak widziany jest przez wyszukiwarkę internetową i co może ona z niego wyciągnąć. Kolejne elementy linku:

  • Początek link tagu (<a): te dwa proste znaki otwierają znacznik odnośnika w HTML-u i informują wyszukiwarkę, że warto śledzić również inne miejsce
  • Lokalizacja linku (href=?www.przyklad.pl?>: Tekst w cudzysłowach mówi, do jakiego miejsca ma kierować link. Nie zawsze musi być to strona internetowa ? równie dobrze może kierować do obrazka lub pliku do pobrania.
  • Widoczna, tekstowa forma linku (anchor): fragment tekstu, który użytkownik widzi na stronie ? klikając w niego otwiera natomiast hiperłącze. Tekst zazwyczaj jest formatowany w odpowiedni sposób, aby wyróżniał się od normalnego tekstu (zazwyczaj linki mają niebieski kolor oraz podkreślenie).
  • Zamknięcie link tagu (</a>): sygnalizuje wyszukiwarce, że w tym miejscu link się kończy.

Jakie znaczenie linki mają dla wyszukiwarek internetowych?

Możemy wymienić dwa podstawowe sposoby, na zasadzie których wyszukiwarki internetowe korzystają z odnośników:

  • odkrywanie nowych stron
  • określenie jak wysoko dana strona powinna być rankingowana w wynikach wyszukiwania

Kiedy wyszukiwarki internetowe przeskanują już konkretne strony, mogą pobrać z nich treści i dodać do swoich własnych indeksów. W momencie tym decydują czy dana strona posiada odpowiednią jakość, aby znaleźć się wysoko pod konkretne słowa kluczowe. Kiedy algorytm wyszukiwarki podejmuje taką decyzje skupia się nie tylko na samych treściach ? patrzy również na ilość odnośników prowadzących do danej witryny z miejsc zewnętrznych oraz na jakość tychże odnośników. Mówiąc najogólniej: im więcej wysokiej jakości linków zewnętrznych prowadzi do Twojej witryny, tym lepsze pozycje w SERPach zajmiesz.

Linki jako czynnik rankingujący były tym co pozwoliło zyskać Google przewagę na rynku wyszukiwarek pod koniec lat 90-tych. Jeden z założycieli Google ? Larry Page ? opatentował tak zwany PageRank, z którego Google korzystało do mierzenia jakości danej strony (właśnie w oparciu o linki). Linki widziane były (i nadal są) jako głosy zaufania odnośnie danej witryny. Chodzi o to, że ktoś nie linkowałby do strony gdyby na to nie zasłużyła.

Pozycjonerzy jednak bardzo szybko odkryli spospoby manipulowania PageRankiem i wynikami wyszukiwania pod wybrane frazy. Google zaczęło więc podejmować próby identyfikowania stron działających nieetycznie, wypuszczać coraz więcej aktualizacji swoich algorytmów i filtrować te adresy, które nie zasłużyły na wysokie pozycjie. Od tego momentu Wielki G zaczął też gorzej traktować szereg technik budowy linków, które wcześniej były uważane za jak najbardziej OK. Przykładem jest tutaj umieszczanie strony w katalogach stron i uzyskiwanie w zamian linku zwrotnego. W pewnym momencie metoda ta była wręcz polecana przez Google ? po raz kolejny jednak wystąpiły nadużycia i zaczęto odchodzić od tego rozwiązania.

Żaden pozycjoner nie zna dokładnie zasad działania algorytmu Google ? są one tajemnicą i nigdy nie dowiemy się na jakiej zasadzie tworzone są wyniki wyszukiwania. Nie zmienia to jednak faktu, że społeczność pozycjonerska nadal wie, że linki odgrywają ogromną rolę w obecnych algorytmach Giganta z Mountain View.

Co musisz wiedzieć o nofollow?

Istnieje pewien atrybut, który można dodać do standardowego linku o nazwie ?nofollow?. W przypadku gdy jest dołączony, wtedy jako użytkownik nie zobaczysz żadnej różnicy. Sam kod linku wygląda jednak trochę inaczej:

<a href=?http://www.przyklad.pl? rel=?nofollow?>Przykład<a/>

Zauważyć, że w strukturze przybyło rel=?nofollow?. Fragment ten mówi Google, że nie powinno ufać danemu linkowi i nie brać go pod uwagę przy ocenie strony. W związku z tym URL, do którego prowadzi nic nie zyska, ani nie straci na tym, że do niego się linkuje.

No dobrze ? dlaczego jednak znacznik taki jest potrzebny? Jak się okazuje, korzysta się z niego powszechniej niż może Ci się początkowo wydawać:

  • komentarze na blogach
  • posty na forach
  • komentarze w księdze gości
  • edytowalne strony Wiki
  • Yahoo! Answers

Ludzie mogą dodawać tam linki z ogromną swobodą ? z powodu rozmiarów samych sieci byłoby niepraktycznym, gdyby trzeba było moderować każdy z nich osobna. W związku z tym wystarczy zastosować atrybut ?nofollow? i problem rozwiązuje się sam.

Co mogę zyskać dzięki budowaniu linków?

Jak już wcześniej wspominałem, linki są niezwykle ważne dla wyszukiwarek internetowych w określaniu pozycji rankingowej. W związku z tym im więcej odnośników wskazuje na Twoją stronę tym lepiej będzie pozycjonowała się Twoja strona. Oprócz tego istnieją inne korzyści płynące z link buildingu, które mogą jednak nie wydawać się tak oczywiste na pierwszy rzut oka:

  • Budowanie partnerstwa ? link building często pozwala złapać kontakt z innymi ważnymi stronami i blogami w naszej branży. Wzajemna wymiana linków i dobre relacje przyspieszają rozwój i pozwalają na skuteczniejszą promocję
  • Zwiększanie ruchu ? bardzo dobry link może przyciągnąć do Twojej strony naprawdę sporo nowych użytkowników. Oczywiście nie twierdzę, że od razu zostaną z nią na stałe, jednak na pewno konwersja delikatnie pójdzie w górę.
  • Budowanie marki ? pozyskiwanie wysokich jakościowo linków pozwala budować zaufanie do Twojej marki w niszy, w której działasz.

Tyle, jeżeli chodzi o pierwszy rozdział. Drugi powinien pojawić się w piątek 🙂

Tags: ,