PageRank to specjalny system rankingowy, który był podstawą powstania najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej ? Google. Pierwsze dostępne w sieci wyszukiwarki traktowały wszystkie strony jednakowo i kolejkowały je w rankingu bazując jedynie na treści i meta tagach zawartych na danej witrynie. Wraz z rozwojem Internetu i pojawianiem się coraz większej ilości spamu powstała idea systemu PageRank, który miał zrewolucjonizować rankingi wyszukiwarek poprzez dodanie jednego, kluczowego czynnika decydującego o ostatecznej pozycji ? wartości i zaufania dla danej witryny.
Aby określić jak ważna i wiarygodna jest dana strona Google postanowiła wybrać kilka dużych witryn, które miały pełnić rolę autorytetów ? padło między innymi na cnn.com, dmoz.org oraz espn.com. Google wpadło na pomysł, że jeżeli którakolwiek z tych stron linkowała będzie do innej (nazwijmy ją stroną B), wtedy ta otrzyma część wiarygodności witryny, z której pochodzi link. Idąc dalej, strona B linkująca do kolejnej witryny (powiedzmy strony C) również przekazuje jej część wiarygodności witryny pierwszej jednak już w zdecydowanie mniejszych ilościach.
Wykorzystując system przechodzącej wiarygodności, Google opracowało system podliczania i oceniania poziomu wiarygodności i zaufania dla każdej witryny przypisując PageRank o wartości od 0 do 10. Oczywiście od tego czasu zasady działania PR stały się o wiele bardziej skomplikowane, początkowo jednak opierały się na tych prostych założeniach.
Jaki jest PageRank mojej strony?
Jeżeli chcesz sprawdzić jaki PageRank posiadają Twoje witryny warto umieścić na nich Pasek Narzędzi Google (Google Toolbar). Jest to niewielki, zielony pasek z podziałką od 0 do 10 PR. Zapełniony w całości na zielona oznacza, że Twoja witryna jest w 100% wiarygodna. Musisz jednak pamiętać, że jest to ocena przyznana przez boty wyszukiwarki i czasami może nie pokrywać się ona z rzeczywistością ? co więcej PR aktualizowany jest co kwartał, więc czasami trzeba się uzbroić w cierpliwość, aby doczekać się jego przypisania.
Kto korzysta z PageRank?
Kiedy system PageRank został po raz pierwszy zaprezentowany tylko Google korzystało z tego rozwiązania. Kiedy jednak właściciele innych wyszukiwarek internetowych zobaczyli jak bardzo PR poprawił dokładność i trafność wyszukiwań Google sami zaczęli wdrażać tę technologię w swoich algorytmach. Dla wielu okazał się to jednak proces zbyt czasochłonny i skomplikowany ? Google podpisywało kontrakty z takimi wyszukiwarkami i udostępniało im swoje własne algorytmy. Przez krótki czas z takiego rozwiązania korzystało między innymi Yahoo!
Oprócz wyszukiwarek internetowych informacja o PR danej strony jest niezwykle ważna dla pozycjonerów, webmasterów, marketingowców internetowych, osób zajmujących się wymianą i sprzedażą linków i wszystkich tych użytkowników Internetu, którzy są zainteresowani określeniem wartości danej strony.
Jak ważny jest PageRank?
Kiedy Google dopiero raczkowało PageRank był najistotniejszym i tak naprawdę pojedynczym czynnikiem o tak dużej sile decydującym o pozycji w SERPach. Kiedy społeczność SEO dowiedziała się o tym, pozycjonerzy znaleźli wiele sposobów, aby sztucznie podnosić poziom PR stron swoich klientów. Witryny takie osiągały więc nieprawdziwą wartość (wyższą niż przypisałoby im normalnie Google). Od tego czasu Google i inne przeglądarki zmieniają podejście do PR i jego ważności ? w przeciągu ostatnich lat znaczenie tego wskaźnika zdecydowanie spadło.
Jedną z taktyk Google jest aktualizacja wartości PageRank dla paska Google Toolbar jedynie cztery razy w roku (na początku informacje uaktualniano co tydzień), aby pozycjonerzy nie mogli dokładnie określić rzeczywistego PR strony. Inne technika to blokowanie przepływu wartości PR (tak zwanego Google Juice) z witryny zajmującej się sprzedażą linków na inne strony. Oczywiście Google nie może nadużywać tego rozwiązania gdyż zwiększa ono ryzyko złego rankingowania ?dobrych? stron i umieszczania ich na niższych pozycjach w SERPach niż powinny się znaleźć.
Jest to swojego rodzaju bitwa pomiędzy Google i branżą SEO, która nie skończy się nigdy ? każda aktualizacja algorytmów wyszukiwarki przynosi ze sobą nowe techniki pozycjonerskie.
Jak mogę zadbać o przyznanie PR mojej stronie?
W końcu docieramy do części, w której faktycznie musisz zabrać się do pracy. Koniec teorii, czas na praktykę! 🙂 Początkowo wydawać może Ci się to trudne jednak osiągnięcie wysokiego PR musi być bezpośrednio scalone z długoterminową strategią SEO.
Jedynym sposobem na uzyskanie korzystnego PageRanku jest zdobycie linku wychodzącego ze strony, która posiada już przypisany PR. Oznacza to, że nawet tysiące linków przychodzących może okazać się bezwartościowe jeżeli ich PR będzie równy 0. O wiele większą moc posiadał będzie pojedynczy link z witryny o PageRank 6, który natychmiastowo zapewni Twojej witrynie PageRank 5. Jest to oczywiście przykład i w grę wchodzi tutaj jeszcze wiele innych czynników ? jak duże zaufanie witryna posiada w oczach googlebotów, ile linków wychodzi z niej do innych stron i tak dalej.
Proces zwiększania PageRank jest bezpośrednio powiązany z nabywaniem i zdobywaniem jak największej ilości linków przychodzących. Nabycie hiperłącza to proces, który następować może w sposób naturalny (ktoś zainteresował się treścią naszej strony i linkuje do niej na blogu/forum/własnej witrynie) lub w sposób sztuczny (płacimy komuś za to, żeby linkował do naszej strony). Każda z tychże metod posiada swoje wady i zalety ? w świecie dzisiejszych wyszukiwarek coraz większy nacisk stawia się na naturalność. Za zbyt dużą ilość sztucznie pozyskanych linków możesz nawet zostać ukarany przez Google (spadek z pozycji/mniejszy PR/gorsze indeksowanie kolejnych stron/całkowite wyrzucenie z rankingu).
Końcowe przemyślenia na temat PageRank
Chociaż PageRank nie ma już takiej mocy jak kiedyś ciągle należy brać go pod uwagę jako czynnik wpływający na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Co więcej, dzięki wartości PR łatwo określić, z których stron pozyskiwać linki, a z którymi od razu dać sobie spokoju. Witryny z PR 0 na pewno nie są warte Twojego czasu ? albo zostały ukarane przez Google, albo posiadają zerową wiarygodność albo dopiero powstały i nie przyniosą Ci żadnej wartości. Co więcej linki wychodzące do nich i przychodzące z nich mogą niekorzystnie wpłynąć na Twój własny PR.