Czym są nienaturalne linki?

Jeżeli aktywnie zajmujesz się promocją swojej strony, usiądź na moment i pomyśl o linkach, które udało Ci się wygenerować na Twojej witrynie. Prawda, że nie wszystkie z nich pozyskane zostały naturalnie i służyły do budowania bogatej w informacje strony?

Szczególnie jeżeli zapłaciłeś komuś za wykonanie usług SEO, skorzystałeś z tanich rozwiązań lub podbierałeś odnośniki kierujące do stron Twoich konkurentów? Wszystkie z nich to najprawdopodobniej linki nienaturalne.

Mówiąc w dużym skrócie ? korzystając z nienaturalnych linków w celu uzyskania jak najwyższej pozycji po prostu na nią nie zasługujesz i Google prędzej czy później dopadnie również Twoją witrynę, nakładając na Ciebie karę. Wyszukiwarka dokładnie wie w jaką frazę uderzyć, aby całkowicie uniemożliwić Ci budowanie pozycji. Analizując słowo kluczowe po słowie, frazę po frazie i stronę po stronie ? nic nie umknie uwadze botów wyszukiwarkowych! Widziałem strony karane za główne słowo kluczowe ? o dziwo problemem nie były tutaj frazy-klucze znajdujące się w anchorach linków.

Należy jednocześnie zauważyć, że Google karze nie tylko za linki, którymi próbujemy manipulować. Zarówno odnośniki nienaturalne mogą działać ? wyszukiwarka jednak świetnie radzi sobie z ich wykrywaniem. Wrażliwie i oportunistyczne odnośniki cały czas przechodzą przez ręczną recenzję pracowników Google. Linki płatne oraz ogromna ilość SPAMu sprawdza się w najbardziej konkurencyjnych niszach Internetu. Między innymi dlatego korzystając ze strategii białego SEO ciężko jest osiągnąć zadowalające wyniki w przypadku tych SERPów.

Należy zapamiętać, że istnieje określone ryzyko związane z linkami przychodzącymi kierujący na daną stronę lub witgrynę.

Jak mogę sprawdzić, czy posiadam nienaturalne linki?

Jeżeli naprawdę nie masz o tym pojęcia… to możesz skorzystać z pomocy Google. Osoby zapisane do newslettera Wskazówek Google dla Webmasterów otrzymują informacje na ten temat mailowy. Oprócz tego nienaturalne linki można wykryć dzięki Google Analytics.

Co stanie się z moją stroną jeżeli Google wykryje nienaturalne linki?

Czasami możesz otrzymać maila od Google o następującej treści (lub podobnej):

?Drogi właścicielu lub twórco strony http://przyklad.pl/. Zauważyliśmy, że niektóre z Twoich stron mogą korzystać z technik, które nie zostały opisane i zatwierdzone w Podręczniku Webmastera. Szczególnie mowa tutaj o sztucznych lub nienaturalnych odnośnikach odwołujących się do Twojej strony, które mogą prowadzić do manipulacji PR. Przykładem jest tutaj między innymi kupno linków lub uczestnictwo w specjalnych programach ich wymiany. Zachęcamy Cię do wprowadzenia zmian na Twojej stronie, tak aby spełniała stawiane przez nas wymagania. Kiedy modyfikacje zostaną wprowadzone zgłoś swoją witrynę do ponownej indeksacji w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli znajdziesz nienaturalne linki odnoszące się do Twojej witryny, których nie kontrolujesz lub, których nie jesteś w stanie usunąć, poinformuj nas o tym. Jeżeli posiadasz jakiekolwiek pytania odnośnie rozwiązania tego problemu sprawdź nasze Forum Pomocy dla Webmasterów.

Z poważaniem,

Zespół jakości wyszukiwań Google?

Google porusza się w różnych kierunkach:

?W przypadkach mniej poważnych, czasami ściśle określamy konkretne sztuczne lub spamerskie linki stworzone jako część systemu powiązań i po prostu ignorujemy je zamiast podejmować działań odnośnie rankingu całej strony. Powinno to być jasnym znakiem, że prowadzimy ukierunkowane działania zamiast karać całą witrynę.?

Jeżeli nie otrzymasz maila możesz zauważyć również efekty korzystania z nienaturalnych linków. Możesz całkowicie wypaść z rankingu Google pod frazami, na których wcześniej notowałeś wysokie pozycje. Możesz zauważyć spadek ruchu z miesiąca na miesiąc. Możesz zauważyć, że jednej nocy wypadłeś z rankingu dla ważnych fraz powiązanych z Twoją treścią. Oprócz tego może dojść do ręcznej recenzji strony. Jeżeli doprowadzi to ostatecznie do nałożenia kary, wtedy najlepiej wyczyść stronę ze wszystkich linków ? w innym razie odzyskanie zaufania w oczach Google może być trudne. Kara może zostać nałożona na okres od 30 dni do czasu nieokreślonego.

W przypadku nałożenia kar roboty wyszukiwarkowe mniej dokładniej i wolniej analizują daną stronę. Nowa treść o wiele później trafia do wyszukiwarki. W najskrajniejszych przypadkach możesz nie występować w SERPach pod nazwą swojej marki lub całkowicie wypaść z indeksu!

Kiedy kara minie, wszystko powinno wrócić do normy w przeciągu miesiąca lub dwóch.

Co mogę zrobić z nienaturalnymi linkami?

Jeżeli prowadzisz małą działalnością z pewnością nie chcesz zaczynać od nowa wykupując kolejną domenę. Czy warto skorzystać z przekierowania 301 w celu przesunięcia w czasie kary Google? Rozwiązanie to działa, przynajmniej przez pewien okres. Najlepsza metoda to jednak pozbycie się wszystkich nienaturalnych linków!

Pierwsze co musisz zrobić to pobrać listę linków przychodzących z Google. Dzięki temu w narzędziu Webmaster Tools będziesz mógł je dokładnie przeanalizować razem z datami dodania i tym podobnymi. Uzyskasz informacje, które pozwolą Ci na ich usunięcie.

Którymi nienaturalnymi linkami powinienem przejmować się najbardziej?

Jeżeli chcesz osiągnąć jak najwyższą pozycję jedynie w celach zarobkowych i jednocześnie oferujesz strony słabej jakości opcje mogą wyglądać następująco:

  • wysoki procent linków przychodzących na stronie o niskiej jakości
  • wysoki procent linków przychodzących do artykułów powielanych
  • wysoki procent linków z powielanymi anchorami

Ogólnie chodzi o wszystkie techniki, które tak dobrze działają na początku, a później wykrywane są przez Googlebota. Chociaż kiedyś Google ignorowało te linki to teraz zwraca na nie dużą uwagę, gdyż są łatwe do rozpracowania i odnalezienia przy pomocy algorytmów.

Czy muszę usunąć ?złe? linki?                 

Google zdaje sobie sprawę, że najprawdopodobniej nie będziesz miał szansy na pozbycie się każdego linka przychodzącego, który jest nienaturalny. Jeżeli jednak Twoja prośba o ściągnięcie kary ma zostać rozpatrzona pozytywnie, zespół Google musi zobaczyć przynajmniej Twoje dobre chęci oraz starania dążące do pozbycia się niewartościowych odnośników. Te starania widoczne są między innymi poprzez regularnie zmniejszającą się liczbę ?złych? linków.

Niestety, całość nie jest tak łatwa jak wydaje się początkowo!

Jak pozbyć się nienaturalnych linków

Przeszukując zasoby Google znajdziesz ogromną liczbę serwisów, które oferują pozbywanie się nienaturalnych linków. Warto jednak zrobić to samemu korzystając z najprostszych dostępnych narzędzi pozycjonerskich oraz biurowych. Korzystając z Google Webmaster Tools, arkusza kalkulacyjnego oraz PR powinieneś być w stanie to osiągnąć!

Czy muszę przeprowadzać audyt moich linków przychodzących?

Z całą pewnością! Google zawsze robi wiele hałasu na temat nienaturalnych linków (szczególnie w tym roku), co zazwyczaj kończy się zbiciem pozycji w rankingu, spadkiem trafficu oraz szkodami dodatkowymi.

Powinieneś obserwować profil swoich linków przychodzących i sprawdzać jak poszczególne z nich wpływają na Twoją pozycję rankingową. Warto wiedzieć przynajmniej kto i skąd do Ciebie linkuje i jakie jest ryzyko, że może to zainteresować Google.

Pobierz listę wszystkich linków z Google Webmaster Tool, przerzuć je do Excela (zaopatrując się wcześniej w narzędzia i rozszerzenia arkusza kalkulacyjnego dla pozycjonerów). Dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się skąd pochodzi dany link i sprawdzić PR danej domeny. Skup się przede wszystkim na stronach z PR 0 lub -1 ? posiadanie dużej ilości odnośników w ich treści na pewno nie buduje Twojej reputacji.

Oczywiście PR może być często mylący. Dlatego zaufaj również swojej intuicji i staraj się pozbyć wszystkich linków, które pochodzą ze stron o dziwnych nazwach lub wyglądających jak spamerskie. Dzięki tej metodzie z dużym sukcesem będziesz w stanie identyfikować strony o mniejszej jakości. Oczywiście im więcej linków tym ciężej określić, które z nich są ?toksyczne?. Czasami nie chodzi o jeden link, a całą ich grupę pozyskaną w nienaturalny sposób.

Jeżeli posiadasz całą gamę odnośników o niskiej jakości lub brałeś udział w marketingu bazującym an tekstach niskiej jakości, kolejny update Google może silnie w Ciebie uderzyć. Kiedy już przebadałeś wszystkie linki i zidentyfikowałeś te o niskiej jakości, możesz przesłać ich listę do Google w prostym pliku tekstowym o nazwie disavow.txt. Tym zajmiemy się już jednak w kolejnym artykule! 🙂

Tags: , ,