Daj kopa swojemu SEO dzięki poprawie dostępności

W przypadku rzeczywistego świata ułatwianie dostępności polega na przystosowaniu budynków, oznaczeń, informacji, infrastruktury w taki sposób, żeby każdy mógł z nich skorzystać. Rampy dla osób na wózkach, tablice pisane Brajlem, czytanie nazw przystanków na głos, to wszystko ma pomóc osobom niepełnosprawnym w lepszym poruszaniu się po świecie i radzeniu sobie z codziennymi problemami.

W przypadku stron internetowych ułatwianie dostępności działa nieco inaczej. Chodzi o stworzenie takiego środowiska, które będzie w stu procentach przyjazne dla użytkowników i klientów. Content strony musi być czytelny, widoczny, a wszystkie istotne elementy strony możliwe do zobaczenia.

Standardy dostępności na stronach internetowych

Idealnie jest, gdy strona internetowa oferuje możliwości dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością. Niestety, mało właścicieli stron i webdeweloperów bierze pod uwagę te kwestie przy projektowaniu stron internetowych. Mało kto wie, że w sieci również istnieją bariery nie do przekroczenia przez osoby niepełnosprawne.

Dlaczego warto przystosować swoją stronę dla osób niepełnosprawnych? Powodów jest co najmniej kilka:

  • Zwiększy się zasięg strony dzięki jej uniwersalności i dostępności dla wszystkich internautów
  • Pokażesz, że rozumiesz kwestie społecznej odpowiedzialności. Jest to szczególnie ważne w biznesie, dziś tego rodzaju działania pozwalają na lepszą opinię o danym przedsiębiorstwie
  • Optymalizacja dostępności często prowadzi do bardziej czytelnego interfejsu, prostszej nawigacji oraz innych elementów poprawiających ogólne wrażenie z korzystania za strony. W dłuższej perspektywie zwiększy to reputację marki oraz lojalność klientów.
  • Dzisiejsze SEO często idzie w parze z dostępnością. Poprawione doświadczenia dla wszystkich klientów obniży współczynnik odrzuceń, wszystkie pozytywne działania na stronie odbiją się na pozycji w wynikach wyszukiwania.

Responsywny design

Większość deweloperów i designerów rozumie, że strony internetowe muszą dobrze wyświetlać się zarówno na urządzeniach mobilnych jak i stacjonarnych. Nawet jeśli nie jesteś profesjonalnym designerem, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań zaczerpniętych z sieci, dzięki czemu treść będzie dostępna i czytelna na każdym urządzeniu.

Metody interakcji

Niektórzy z Twoich potencjalnych odbiorców mogą nie mieć możliwości korzystania z myszy, klawiatury, czy palców podczas interakcji z Twoją stroną.

Jeśli chcesz zmniejszyć niewygodę związaną z korzystaniem ze strony przez osoby niepełnosprawne, rozważ rozwiązania ułatwiające interakcję, na przykład zamianę tekstu na mowę.

Zmiana rozmiaru tekstu

Dla niektórych użytkowników z problemami wzroku może okazać się niemożliwe przeczytanie contentu na Twojej stronie, ponieważ nie dadzą rady odczytać zbyt małego fontu.

Oczywiście nie znaczy to, że musisz zmienić design na stronie, zbyt duży tekst jest również uważany za słabą praktykę w designie. Możesz za to zastanowić się nad wprowadzeniem narzędzia pozwalającego użytkownikom zwiększenie tekstu. Innym rozwiązaniem jest upewnienie się, że strona dobrze skaluje się wraz z powiększaniem jej w przeglądarce.

Tekst alternatywny

Aby pomóc lepiej zrozumieć content na Twojej stronie osobom z poważnymi wadami wzroku, możesz umieścić opisowy tekst alternatywny pod obrazkami. Wyświetla się on podczas przytrzymania kursora myszy na zdjęciu. Taka praktyka pomaga osobom z wadami wzroku pełniej przyjmować oferowaną treść.

Transkrypcje

Bardzo ważna rzecz, często ignorowana przez osoby tworzące multimedialne materiały. Dobrze, jeśli do filmów, podcastów czy innego rodzaju multimediów zawierających głos dołączona jest transkrypcja tekstowy. Dzięki temu pomaga się osobom głuchoniemym czy niedowidzącym w zrozumieniu contentu. Szkoda, że tak mało osób na YouTube korzysta z tej możliwości.

Tags: , ,