Google udostępnia użytkownikom szeroką gamę narzędzi pozycjonerskich oraz webmasterskich, z których korzystać możemy całkowicie za darmo. Jeżeli gigant z Mountain View wypuszcza akcesoria tego typu to na pewno warto po nie sięgnąć lub przynajmniej wiedzieć na jakiej zasadzie działają.
W przypadku największej światowej wyszukiwarki wszystkie narzędzia zawarte są w popularnym Google Webmaster Tools. Dla porównania Microsoft oferuje Bing Webmaster Tools a Yahoo! posiada swojego Site Explorera.
Korzystając z pełnego pakietu narzędzi dla webmasterów możesz sprawdzić między innymi:
- Jaka część strony nie może zostać przeanalizowana przez googlebota
- Przesłać do Google mapę strony XML co przyspieszy jej indeksowanie
- Analizować i generować pliki tekstowe robots.txt
- Usuwać adresy URL, które Googlebot już przeanalizował
- Określić preferowane przez Ciebie domeny
- Zidentyfikować problemy z niewłaściwie dobranymi atrybutami meta
- Zrozumieć mechanizmy działania największych wyszukiwarek
- Uzyskać informacje o tym w jaki sposób googlebot patrzy na strony
- Usunąć niepotrzebne i niechciane linki, z których Google może korzystać w SERPach
- Otrzymać informacji o naruszenie zasad regulaminu Google oraz wysłać wniosek o ponowne przeanalizowanie strony
Wysoko poziomowe analizy dzięki Google Analytics i Website Optimizer
Jeżeli poprawiłeś już wydajność swojej strony korzystając z Google Webmaster Tools i innych usług na pewno interesujesz się jak duża ilość osób odwiedza Twoją witrynę. Programy analityczne takie jak Google Analytics to niezwykle cenne źródło takowej wiedzy. Możesz z nich korzystać między innymi w celu:
- Określenia w jaki sposób ludzie docierają pod Twój adres i czego pod nim szukają
- Odkrycia najpopularniejszych treści na Twojej stronie
- Zmierzenia wpływu przeprowadzonych optymalizacji na większą ilość unikatowych odwiedzin
Łącząc te informacje z danymi gromadzonymi przez serwery hostingowe możesz uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe podpowiedzi i plany działania. W ostatnim czasie Google do swojej oferty dodało Website Optimizera, który pozwala przeprowadzać proste eksperymenty pokazujące jak dane zmiany mogą potencjalnie wpłynąć na liczbę odwiedzin.
Poniżej krótka lista odnośników do najważniejszych usług i grup dyskusyjnych Google w zakresie pozycjonowania i tworzenia stron:
- Google Webmaster Help Forum – http://googlewebmastercentral.blogspot.com/
- Google Webmaster Central Blog – http://www.google.com/support/webmasters/
- Google Webmaster Help Center – https://www.google.com/webmasters/tools/
- Google Webmaster Tools – http://www.google.com/webmasters/guidelines.html
- Google Webmaster Guidelines – http://www.google.com/analytics/
- Find the source of your visitors, what they’re viewing, and benchmark
- Google Analytics – http://www.google.com/websiteoptimizer/
- Google Website Optimizer – http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291