Darmowy sklep? Sprawdzamy darmowe skrypty E-commerce

Każdy, kto pragnie rozpocząć działalność w popularnej obecnie branży e-commerce, powinien przede wszystkim zastanowić się nad tym, jakie funkcjonalności musi posiadać wybrana przez niego platforma sprzedażowa. Dzięki sprecyzowaniu swoich wymagań i określeniu potrzeb, znacznie łatwiej jest podjąć decyzję pomiędzy darmowym CMS, a dedykowanymi do tego celu systemami do zarządzania sklepem internetowym. Okazuje się bowiem, że bezpłatne skrypty oferują swoim użytkownikom wiele możliwości i pozwalają optymalizować kluczowe elementy strony pod SEO. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze na rynku CMS-y, z których chętnie korzystają właściciele sklepów online.

Magento Open Source

Jest to obecnie bardzo popularny skrypt do tworzenia platformy sprzedażowej. Niestety, posiada sporą wadę w postaci zasobożerności. Postawienie sklepu online na współdzielonym hostingu niekiedy okazuje się być niemożliwe. Doświadczony programista bez problemu wprowadzi jednak zmiany w kodzie strony, a dzięki odpowiednio przeprowadzonej konfiguracji, Magenta może obsłużyć nawet duże sklepy internetowe.

Ustawienia Magenta pod SEO:

  • mapa strony generuje się w sposób automatyczny,
  • adresy URL są przyjazne dla użytkowników,
  • możliwość ustawienia metadanych dla kategorii, produktów i wszystkich podstron sklepu internetowego,
  • istnieje możliwość uzupełnienia atrybutów alt z poziomu edytora strony,
  • wersja mobilna strony.

Warto zwrócić również uwagę na funkcjonalności sprzedażowe, jakie oferuje klientom Magenta. Sklep można zintegrować bezpośrednio z platformą sprzedażową Allegro, z czego korzysta wiele osób. Magenta umożliwia również śledzenie ruchu, jaki generują zalogowani użytkownicy. W ten sposób można stworzyć profil klienta i dostosować sklep do jego wymagań i potrzeb. Właściciel sklepu ma również możliwość generowania statystyk różnego rodzaju i sprawdzenia, jakie produkty w sklepie cieszą się największą popularnością. Dodatkowo, system umożliwia zarządzanie kartami produktów w bardzo rozbudowany sposób.

PrestaShop

Panel administracyjny tego oprogramowania w znaczny sposób przypomina platformę WordPress. Osoby znające ten CMS z pewnością doskonale poradzą sobie również z PrestaShopem. Darmowe wtyczki pozwalają na szybkie rozbudowanie serwisu o wybrany system płatności lub konfigurację z jedną z platform firm kurierskich, z których usług korzysta sklep. Dzięki tej platformie można zbudować sklep o dowolnym, wybranym przez siebie profilu działalności.

System nie jest tak wymagający, jak powyżej wspomniana Magenta, a więc bez problemu powinien poradzić sobie ze współdzielonym hostingiem. Należy zwrócić uwagę na to, że jest on dość dobrze przystosowany do wymogów SEO. Warto wykonać jednak kilka prostych poprawek na standardowym szablonie, aby ułatwić sobie pozycjonowanie strony sklepu:

  • ustawić znaczniki takie, jak title, description, czy keywords,
  • rozbudować treści na kartach produktów i stronie głównej oraz podstronach,
  • wdrożyć oznaczenia produktów za pomocą mikrodanych,
  • zoptymalizować grafikę na stronie pod SEO,
  • stworzyć osobną podstronę dla bloga firmowego.

OpenCart

Jest to nieco mniej popularny CMS od poprzednich. Prosta i dobrze przemyślana budowa pozwala rozszerzyć możliwości, jakie daje platforma sprzedażowa. W standardowej wersji OpenCart nie daje jednak tak wielu możliwości, jak poprzednicy i może służyć raczej jako baza dla bardziej rozbudowanego sklepu.

Optymalizacja SEO w OpecnCart:

  • generowane są przyjazne adresy URL,
  • możliwość tworzenia meta tagów dla strony głównej, podstron i opisów produktów,
  • właściciel ma dostęp do pliku robots.txt,
  • nagłówki od H1 do H6,
  • możliwość optymalizacji grafiki pod pozycjonowanie strony sklepu.

OpenCart umożliwia podpięcie nieograniczonej ilości sklepów internetowych, które funkcjonują na różnych domenach. Zintegrowany jest ponadto z popularnymi serwisami, takimi jak Ceneo, Allegro, czy Skąpiec, z których chętnie korzystają klienci sklepów sieciowych. Platforma umożliwia wdrożenie różnych systemów płatności, co jest jej niewątpliwym atutem. Klienci w dzisiejszych czasach bardzo lubią mieć wybór. Istnieje również możliwość jej zintegrowania z platformami firm oferujących usługi kurierskie.

OsCommerce

Skrypt ten kiedyś był bardzo szeroko wykorzystywany przy tworzeniu sklepów internetowych, jednak dzisiaj korzysta z niego niewiele osób. Wiele osób przyznaje, że wynika to z trudności zmiany wyglądu platformy sprzedażowej.

Możliwości optymalizacji OsCommerce pod SEO:

  • generowane są przyjazne adresy URL,
  • możliwość optymalizacji grafiki przed jej przesłaniem,
  • generowana jest również mapa strony,
  • istnieje możliwość stworzenia meta opisów i znaczników title dla produktów, jak i kategorii w sklepie.

Sklep internetowy można dziś zbudować również w oparciu o jeden z popularnych CMS, jak Joomla, WordPress, czy Drupal. Skrypty te pozwalają jednak na stworzenie niewielkich sklepów o małej ilości produktów. Warto zaopatrzyć się we właściwe dodatki i wtyczki, aby dostarczyć klientom maksimum możliwości sprzedażowych w swoim sklepie. Zaprojektowanie w ten sposób własnego sklepu online wymaga jednak sporo czasu, a niekiedy konieczna okazuje się być pomoc profesjonalisty.