Częścią bycia dobrym specjalistą SEO jest umiejętność efektywnego radzenia sobie z zadaniami. Nie wystarczy wiedzieć dużo na dany temat, trzeba również umieć działać szybko i skutecznie. Bardzo dużo czasu specjalistom SEO zajmują proste, manualne czynności, które mógłby zrobić stażysta po dwugodzinnym przygotowaniu. W poniższym artykule przedstawiamy kilka porad, jak zwiększyć efektywność swoich działań.
Automatyzacja raportów Google Analytics
Generowanie miesięcznych raportów jest jedną z tych powtarzalnych czynności, które potrafią zająć co najmniej dzień na początku każdego miesiąca, szczególnie jeśli pracuje się dla dużej agencji.
Gdy ręcznie tworzysz raporty w Google Analytics, musisz ciągle się upewniać czy zgadza się zakres danych, czy analizujesz poprawne metryki itp. Automatyzacja tych działań może nie tylko przyspieszyć cały proces, ale również pomóc w uniknięciu błędów.
Żeby stworzyć automatyczne raporty, należy skorzystać z rozszerzenia Google Analytics Add-On fr Sheets. Potrafi on zaoszczędzić naprawdę długie godziny! Dzięki temu dodatkowi do Arkuszy Google możesz wyciągnąć dane bezpośrednio z API Google Analytics nawet bez logowania się do interfejsu.
Na początku oczywiście musisz skonfigurować usługę, wybrać które dane są dla Ciebie istotne, ustalić ich zakres itp. Następnie otrzymujesz gotowy raport. Gdy już raz stworzysz dobry schemat, w kolejnych miesiącach całość zajmie parę minut zamiast godzin.
Poszukaj szans na wewnętrzne linkowanie
Wewnętrzne linkowanie jest jednym z najbardziej niedocenianych składników rankingu SEO. Nie tylko pozwala Ci optymalizować strony docelowe pod odpowiednie słowa kluczowe, ale również pozwala na strategiczną dystrybucję linków w kierunku pożądanych przez Ciebie stron.
Poprawa wewnętrznego linkowania jest często jedną z pierwszych rad, jakie słyszą od nas klienci. W przypadku dużych stron ciężko jest znaleźć dobre inki do wykorzystania. Dlatego warto skorzystać z narzędzia dostarczanego przez Screaming Frog.
Przed crawlowaniem strony, dodaj słowa kluczowe pod które chcesz ją optymalizować. Screaming Frog zwróci URLe możliwe do wykorzystania dla danych fraz. Możesz wykonać badanie dla 10 różnych słów kluczowych naraz, dzięki temu możesz poszukać różnych wariacji szukanych słów.
Wykorzystaj stażystów
W sumie wspominałem już o tym we wstępie, ale tu naprawdę leży siła mało wykwalifikowanych pracowników. Jeśli masz w firmie stażystów, możesz ich zaprząc w wykonywanie prostych i powtarzalnych zadań. Dzięki temu nie tylko Ty oszczędzisz dużo czasu, ale również oni nabiorą doświadczenia w SEO i z czasem będą mogli przejść do poważniejszych zadań.
Jeśli jeszcze nie masz stażystów w swojej firmie, zastanów się czy nie warto ich zatrudnić. Nie bierz pierwszych lepszych osób z ulicy, tylko osoby które chcą się rozwinąć w kwestii pozycjonowania. Pamiętaj, że nie jest to darmowa siła robocza ani asystenci! Gdy ktoś przychodzi na staż, to chciałby się nauczyć czegoś wartościowego oraz sobie dorobić na przykład do studiów. Traktuj ich z należytym szacunkiem, a może w przyszłości zyskasz dobrych i lojalnych pracowników.
W przypadku stażystów nie decyduj się na pozwolenie im na pracę zdalną. Niestety, większość osób nie radzi sobie równie dobrze z dyscypliną w domu co w pracy. Piszę to z ciężkim sercem, bo sam pracuję zdalnie od dobrych 10 lat. Widzę jednak po wielu moich znajomych, którzy też tego chcieli spróbować, że mało osób się do takiej pracy nadaje.