Google SEO: Ilość tekstów i słów kluczowych na stronie

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak często słyszę to pytanie:

Ile tekstu umieszczasz na swoich stronach, aby pozycjonowanie pod daną frazę kluczową było optymalne?

Szczerze? Podobnie jak w wielu innych przypadkach teorii i strategii SEO ? żadne złote środki dla ilości słów i tekstów na witrynie nie istnieją.

Zamiast zamartwiać się objętością tekstu skup się lepiej na jego jakości. Mam dla Ciebie małą wskazówkę. Przy tworzeniu jakiejkolwiek treści na potrzeby internetu spróbuj postawić się w roli osoby przeszukującej jego zasoby. Jakie informacje najbardziej Cię zainteresują, co chciałbyś znaleźć w tekście, i tak dalej. Taka forma optymalizacji sprawdza się za każdym razem!

Chociaż niektórzy uważają, że Google rankinguje strony dopiero w momencie kiedy posiadają minimalną ilość słów w swojej treści, to z własnego doświadczenia wiem, że jest całkowicie inaczej. Niejednokrotnie widziałem witryny posiadające poniżej 50 słów, które bez problemu biły na łeb, na szyję strony z ponad 1000 słów. Czasami trafiają się witryny, na których całkowicie nie ma tekstu ? budują swój ranking na zapętlonych linkach lub innych strategiach. Od 2012 roku Google jednak nie patrzy zbyt łaskawym okiem na tego typu praktyki.

Obecnie poleciłbym Ci przygotowanie rozbudowanych stron uzupełnionych o sporą ilość tekstu dobrej jakości, przy jednoczesnym skupieniu się na zaledwie kilku najważniejszych frazach kluczowych. Jest to zdecydowanie lepsze w przypadku długiego ogona i pozwala na lepszą analizę efektywności poszczególnych fraz.

Nie możemy oczywiście zapominać, że każda strona jest inna. Dla przykładu niektóre osiągną sukces z kilkudziesięcioma słowami dzięki dobremu zapleczu linkowemu i profilowi domeny, na której są hostowane. Niezależnie jak będziesz działał ? najważniejsze jest to, aby strona wpasowywała się w oczekiwania osób przeglądających internet i ich zapytania.

Całkowicie nie interesuje mnie przy jakiej ilości słów uda mi się to osiągnąć ? często należy więc eksperymentować i szukać optymalnych rozwiązań. Po jakimś czasie uzyskujesz obycie i wiesz mniej-więcej ile podstron oraz tekstu powinno znaleźć się na danej witrynie. Pamiętaj ? im więcej tekstu dodasz na stronę (oczywiście unikatowego i dopasowanego do fraz kluczowych) tym na większą liczbę odwiedzin bezpośrednio z Google możesz liczyć.

Optymalna liczba słów na jednej podstronie w przypadku Google nie istnieje. Każda witryna ? każda jej część ? jest inna i algorytmy wyszukiwarki będą analizowały ją pod innym kątem. Jeżeli zamieszczone na stronie treści są oryginalne i przekazują wartościowe informacje to nie musisz przejmować się ilością słów. Google na pewno doceni Cię po pewnym czasie ? przecież content is the king. Prawda? 😉

Przy pisaniu tekstów na potrzeby internetu warto pamiętać o nagłówkach – tutaj dowiesz się czy nagłówki H1:H6 mają znaczenie

A co z zagęszczeniem słów kluczowych?

Krótka odpowiedź do tego pytania brzmi ? NIE! Nie ma jednej, unikalnej i optymalnej wartości procentowej w tym przypadku. Nigdy nie podzielałem stanowiska, że na 1000 znaków tekstu fraza kluczowa wystąpić musi określoną ilość razy, aby strona mogła trafić na pierwsze strony wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek nie działają na tak banalnych zasadach ? kluczem do sukcesu co prawda są proste praktyki SEO, ale z drugiej strony nie możemy przesadzać 😉

Przy pisaniu tekstu skup się na jego naturalności i umieszczaj słowa kluczowe tak gdzie będzie to możliwe ? nigdy nie przeliczaj ich zagęszczenia procentowego ? przez to Twój tekst może stać się sztuczny, a Ty będziesz skupiał się na niepotrzebnych sprawach. Jeżeli tekst posiada taką specyfikę, że w jednym paragrafie dało się upchnąć daną frazę nawet pięć razy i nie wygląda to sztucznie wtedy OK.

Wiem, że wielu może się ze mną nie zgodzić, ale posłuchaj mojej lekcji ? optymalne zagęszczenie słów kluczowych w dzisiejszych czasach to mit. Google już dawno nie zwraca na to uwagi (zakładając, że kiedykolwiek zwracało)!

Tags: , , , ,