Google SEO: Meta Tag Robots

Na blogu poruszałem już temat znacznika title oraz tagów wchodzących w skład znacznika meta ? keywords oraz description. Następny w kolejce jest natomiast meta tag robots, który wyglądać może następująco:

 

 

<meta name=?robots? content=?index, nofollow? />

Zastosowany w takiej formie meta tag robots wysyła do Google informację, że strona ma zostać zaindeksowana (index), a algorytm wyszukiwarkowy nie ma śledzić żadnych linków, które na niej znajdzie (nofollow). Takie ustawienia stosuje się, gdy z jakiegoś powodu nie chcemy, aby strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania.

Bazując na ustawieniach standardowych, Googlebot zaindeksuje witrynę i będzie śledził linki wychodzące i przychodzące. W takim razie nie ma potrzeby stosowania tagu robot i podawania w sekcji content wartości INDEX oraz FOLLOW.

Meta tag robots wykorzystać możesz na wiele różnych sposobów i przekazać przeglądarce wiele ważnych informacji. Jeżeli jednak takowych nie posiadasz, tag ten pozostawiasz całkowicie w spokoju – do niczego Ci się nie przyda.

Na blogu Google możemy znaleźć informację, że algorytm wyszukiwarkowy rozróżnia kilka podstawowych atrybutów ?INDEX?, ?NOINDEX?, ?FOLLOW?, ?NOFOLLOW? oraz ?NOARCHIVE?. Wszystkie wydają się być dosyć czytelne i zrozumiałe. Przykłady ich poszczególnych kombinacji znajdziesz poniżej:

  • META NAME=?ROBOTS? CONTENT=?NOINDEX, FOLLOW?
  • META NAME=?ROBOTS? CONTENT=?INDEX, NOFOLLOW?
  • META NAME=?ROBOTS? CONTENT=?NOINDEX, NOFOLLOW?
  • META NAME=?ROBOTS? CONTENT=?NOARCHIVE?
  • META NAME=?GOOGLEBOT? CONTENT=?NOSNIPPET?

Google odczyta i w następujący sposób zintepretuje wartości znajdujące się polu ?content?:

  • NOINDEX ? strona nie zostanie zaindeksowana w Google
  • NOFOLLOW ? blokuje Googlebota nie pozwalając mu żadnych linków na stronie (Zauważ, że jest to całkowicie inny atrybut od NOFOLLOW umieszczanego w odnośnikach, który chroni jedynie przed śledzeniem pojedynczego linku).
  • NOARCHIVE ? uniemożliwia archiwizowanie strony lub wyświetlanie jej zarchiwizowanej wersji w wynikach wyszukiwania
  • NOSNIPPET ? w wynikach wyszukiwania Twoja strona pojawi się bez linijki tekstu pod spodem
  • NOODP ? blokuje wyświetlanie opisu Open Directory Project.
  • NONE ? działa tak samo  jak ?NOINDEX, NOFOLLOW?.

Chociaż liczba meta tagów, na które warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji strony jest o wiele większa, to robots posiada naprawdę ogromne znaczenie i nie można o nim zapominać. Moja prywatna lista najważniejszych meta tagów prezentuje się następująco:

  • Element title ? ważny, koniecznie unikatowy
  • Meta description ? opcjonalny, jednak zalecany w większości przypadków, koniecznie unikatowy
  • Meta tag robots ? opcjonalny, zachowaj ostrożność przy doborze
  • meta tag canonical ? opcjonalny-zalecany, zachowaj szczególną ostrożność.

Odwiedź również stronę wsparcia Google, aby zdobyć więcej informacji na temat meta tagu robots i sposobach blokowania wyszukiwarkowych robotów przed analizowaniem i skanowaniem linków znajdujących się bezpośrednio na stronie.

Tags: ,