Od kilku dni z różnych źródeł docierają informacje, że Google w najbliższym czasie przestanie przekazywać dane dotyczące słów kluczowych do oprogramowania analitycznego, nawet w przypadku reklamodawców korzystających z systemu AdWords.
Na Search Engine Land czytamy, że zmian takich spodziewano się już od dłuższego czasu ? prawdopodobieństwo, że reklamodawcy nie będą mieli dostępu do tak ważnych informacji rosło z każdym kolejnym miesiącem. Nikt jednak nie przewidywał, że reklmodawcy całkowicie utracą dostęp do tych jakże istotnych danych.
Kiedy Google wprowadziło bezpieczne wyszukiwania w październiku 2011 roku, dla wydawców był to ogromny krok w tył ? zaczęli tracić bowiem cenne informacje odnośnie słów kluczowych i ich zasięgu w zakresie ich witryn. Wielu uważało wtedy, że przez Google przemawia straszliwa hipokryzja ? dane te były dostępne bowiem tylko i wyłącznie dla reklamodawców, którzy płacili za kampanie promocyjne w wyszukiwarce. W momencie gdy Gigant z Mountain View wprowadza zmiany tego typu również w zakresie reklamodawców po raz kolejny słyszymy o hipokryzji. Oznacza to, że Google stawia znak równości pomiędzy naturalnymi i płatnymi wynikami wyszukiwania.
Według źródeł blisko związanych z Google informacja jest już potwierdzona i w najbliższym czasie informacje dotyczące słów kluczowych nie będą przekazywane reklamodawcom. Oznacza to między innymi:
- Google najprawdopodobniej zaprzestanie dostarczanych informacji związanych z płatnymi kliknięciami w reklamy AdWords
- Reklamodawcy będą otrzymywali raporty Google Analytics bez segmentów dotyczących płatnych kliknięć
- Informacja zostanie ogłoszona w przeciągu najbliższych dwóch tygodni
Google jak na razie milczy w tej sprawie i nie ma najwyraźniej zamiaru potwierdzić szokującej informacji. Nie pozostaje nam więc nic innego jak cierpliwe czekanie.