
Przeprowadzone badanie pokazuje, jak rankingi wyszukiwania ?mogą potencjalnie wpływać podświadomie na głosujących bez ich wiedzy.? W pracy zostało to opisane jako SEME ? efekt manipulacji wyszukiwarek internetowych.
Badanie sprawdzało jak rankingi wyszukiwarek wpływając na postrzeganie i preferencje grupy 2 tysięcy niezdecydowanych wyborców w całych Indiach. Całość odbywała się w okresie kiedy Indie przygotowywały się do wyborów narodowych.
Dzięki analizie udało się udowodnić, że wyniki wyszukiwania mogą posiadać bardzo silny wpływ na niezdecydowanych wyborców: ?głosy w Indiach bardzo łatwo można pchnąć w kierunku jednego lub drugiego kandydata zaburzając wyniki nawet o 12 procent. Wystarczy przedstawić prognozy pokazujące, który z nich posiada większą przewagę.?
Nie ma oczywiście twierdzenia, że rankingi wyszukiwania w jakichkolwiek innych miejscach na świecie potrafiłyby w podobnym sposób manipulować wynikami wybór. Chodzi przede wszystkim o pokazanie w jaki sposób sama tylko wyszukiwarka potrafi kreować nasze opinie oraz światopogląd.
Badanie podaje również, że pewne grupy są o wiele bardziej podatne na efekt SEME. Przykładowo bezrobotne kobiety powyżej trzydziestego piątego roku życia o wiele łatwiej przyjmowały manipulacje. W pracy czytamy oprócz tego, że w rzeczywistym świecie liderzy w wyborach posiadają lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, co daje im dodatkową szansę na zdobycie jeszcze lepszych rezultatów.
Z całością możecie zapoznać się poniżej:




