Jak optymalizować content pod featured snippets?

link building

Z roku na rok coraz trudniej jest optymalizować strony pod zdobycie większego ruchu z Google. Nie chodzi tylko o fakt, że konkurencja jest coraz silniejsza (co też oczywiście jest prawdą), ale również o to, że Google powoli odchodzi od formuły dziesięciu linków na stronie wyszukiwania, stąd mniejszy ruch z tego źródła. Z tego powodu warto nauczyć się optymalizować treść pod jedną z najważniejszych zmian w Google: featured snippets.

Czym są featured snippets?

Z pewnością kojarzysz, że w przypadku niektórych fraz kluczowych nad standardowymi wynikami wyszukiwania pojawiają się ramki z odpowiedzią na zadane pytanie. Właśnie to są featured snippets. Ich celem jest odpowiedzenie bezpośrednio na zadane przez użytkownika pytanie, bez konieczności klikania w jakikolwiek link. Warto odpowiednio zoptymalizować swoją treść pod featured snippets. Pojawienie się w tym okienku zwiększa ruch na danej podstronie według różnych badań od 20 do 40%.

Istnieją trzy główne typy featured snippets:

  • Akapit. Może to być ramka z tekstem lub ramka z tekstem i zdjęciem.
  • Lista. Odpowiedź przybiera formę listy.
  • Tabela. Odpowiedź ma formę tabeli.

Wciąż nie ma ustalonej jednoznacznej terminologii w przypadku featured snippets. Wiele osób określa featured snippets mianem „odpowiedzi w ramce”, ponieważ to właśnie otrzymujemy – odpowiedź w ramce. Sam też zazwyczaj korzystałem z tej nazwy.

Powoduje to jednak pewne niejasności. Istnieją zapytania, na które Google odpowiada za pomocą wbudowanych algorytmów, nie korzystając wcale z zewnętrznych źródeł. Proste działania matematyczne, pytanie o to, jaki jest dzień tygodnia danego dnia, konwersja walut czy jednostek miar, wszystko to potrafi zrobić Google. To wcale nie są featured snippets, a też mają formę odpowiedzi w ramce.

Dlatego, żeby uniknąć nieścisłości, w naszym przypadku featured snippets to po prostu te ramki, gdzie znajduje się link do strony zawierającej źródło.

Czy mam szansę na znalezienie się w featured snippets?

Według badania przeprowadzonego przez Ahrefs, 99,58% wszystkich stron branych jako źródło do featured snippets jest już pozycjonowanych w pierwszym 10 pozycjach w Google. Jeśli Twoja strona jest dobrze pozycjonowana, to masz duże szanse na pojawianie się w featured snippets. Nie musisz być na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania. Według Getstat aż 70% wszystkich featured snippets pochodzi z niższych pozycji.

Nie każdy rodzaj zapytań zwraca featured snippets, tak naprawdę dzieje się to stosunkowo nieczęsto. Poniżej przedstawiam listę tematów, z którymi najczęściej wiąże się pojawienie okienek z odpowiedziami:

  • Artykuły „zrób to sam” (DIY)
  • Zdrowie
  • Finanse
  • Matematyka
  • Wymagania
  • Status
  • Tłumaczenia

Zidentyfikuj szanse na pojawienie się w featured snippets

Wiele badań przeprowadzonych przez osoby zajmujące się SEO potwierdza, że większość featured snippets włącza się dla słów kluczowych z końca ogona. Im więcej słów wpisze się w wyszukiwarkę, tym większa szansa na pojawienie się ramki.

Dlatego poszukiwanie szans na pojawienie się w featured snippets należy zacząć od badania słów kluczowych. Miej na uwadze, żeby szukać przede wszystkim naturalnie brzmiących pytań takich jak „jak”, „co”, „dlaczego”, „kto” itp.

Celuj również w intencję użytkownika, a nie samo pytanie. Podczas gdy featured snippets mają na celu odpowiadać natychmiastowo na zadane przez użytkownika pytanie, nie tylko frazy kluczowe w formie pytań je aktywują. Według wspomnianego wcześniej badania przeprowadzonego przez Ahrefs, znacząca większość featured snippets pojawia się przy frazach kluczowych, które wcale nie są pytaniami.

Warto korzystać z narzędzia do słów kluczowych, które od razu pokazuje czy dana fraza skutkuje pojawieniem się featured snippets. Jedną z opcji jest wykorzystanie Serpstat, który przy badaniu słów kluczowych od razu zaznacza, które frazy uruchamiają featured snippets.